Η Ford τοποθέτησε τον ισχυρότερο mild hybrid 1.0 EcoBoost όλων των εποχών στο Puma, δημιουργώντας το πρώτο εξηλεκτρισμένο ST και συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.
Μπορεί οι σύγχρονες τάσεις να φέρνουν νέα «ήθη και έθιμα» στην αυτοκίνηση και να προάγουν έναν διαφορετικό τρόπο οδήγησης που θυμίζει περισσότερο απλή μετακίνηση, υπάρχουν όμως ορισμένες εταιρείες που σκέφτονται ακόμα αυτόν που απολαμβάνει την οδήγηση και του αρέσει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο δρόμο.
Μία από αυτές τις εταιρείες είναι αναμφίβολα η Ford με την πλούσια αγωνιστική εμπειρία και τους μηχανικούς με το αστείρευτο μεράκι. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι η Ford, μέσω του τμήματος Performance, προσφέρει σπορ εκδόσεις για ορισμένα μοντέλα της, όπως το Puma που δοκιμάζουμε.
BUY NOW
Το σωSTό
Η γκάμα της Ford, και όχι μόνο αυτής, αλλάζει και το μικρότερο μοντέλο που θα μπορεί να αγοράσει κάποιος από μία έκθεσή της θα είναι το Puma. Το Puma βέβαια είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μοντέλα της κατηγορίας του, όχι μόνο στους τομείς που απασχολούν τον μέσο αγοραστή, αλλά και για όποιον απολαμβάνει ακόμα την οδήγηση.
Με όλες αυτές τις αλλαγές στον χώρο της αυτοκίνησης, οι άνθρωποι της Ford δεν μπορούσαν απλά να επαναπαυθούν στην ασφάλεια που, ως δικαιολογία, προσφέρουν οι εξελίξεις, και έτσι προχώρησαν στη δημιουργία μίας ακόμα έκδοσης με τον λογότυπο ST. Υπενθυμίζουμε, ότι αρκετοί κατασκευαστές δεν σκέφτονται έτσι και οι επιλογές του αγοραστικού κοινού έχουν περιοριστεί. Είτε αναζητά ένα μικρό είτε ένα μικρομεσαίο GTi.
Η δημιουργία της νέας, δεύτερης έκδοσης ST για το Puma δεν ήταν τυχαία. Και σίγουρα δεν έγινε μόνο για επίδειξη δύναμης από το τμήμα Ford Performance. Το νέο Puma ST Powershift, έτσι το ονομάζει η Ford Europe, φέρει όλα τα καλά της έκδοσης των 200 ίππων με το στάνταρ χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, με διαφοροποιημένη όμως καρδιά που ευνοεί την καθημερινότητα και προσφέρει ένα πιο προσεγμένο οικονομοτεχνικό πρόσωπο λόγω εξηλεκτρισμού και κυβισμού.
Ας τα πάρουμε όμως όλα από την αρχή. Εξωτερικά, το 170άρι Puma ST δεν ξεχωρίζει από το 200άρι και φέρει το ίδιο έντονο αεροδυναμικό κιτ, τις ίδιες 19άρες σκουρόχρωμες ζάντες αλουμινίου και φυσικά την διπλή απόληξη της εξάτμισης με το ενεργό κλαπέτο. Τίποτα δεν μαρτυρά ότι πρόκειται για την ήπια υβριδική έκδοση με το αυτόματο σασμάν.
Στο εσωτερικό του νεότερου ST Powershift, οι αλλαγές εντοπίζονται στα καινούργια μπάκετ καθίσματα με πιστοποίηση AGR που έχει σχεδιάσει συμπατριώτης μας και εργάζεται πάνω σε όλα τα project ST (μαζί με όλα τα σπορ διακοσμητικά των συγκεκριμένων σπορ εκδόσεων), και φυσικά στον επιλογέα του αυτόματου σασμάν με δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας μέσω των paddles στο σπορ τιμόνι με το περφορέ δέρμα. Ακόμα, νέες είναι και οι ημιδερμάτινες ταπετσαρίες με το οικολογικό δέρμα Sensico.
Σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, δεν υπάρχουν αλλαγές στους χώρους ή την ποιότητα των υλικών. Θα βολευτούν με άνεση τέσσερις ενήλικοι, με τις αποσκευές τους να φιλοξενούνται στο μεγάλο και πλήρως εκμεταλλεύσιμο πορτμπαγκάζ των 456 λίτρων. Κάτω από αυτό, εξακολουθεί να υφίσταται το πολύ χρηστικό MegaBox των 80 λίτρων για την αποθήκευση λερωμένων αντικειμένων. Ακόμα, το φρέσκο Puma ST Powershift διαθέτει και τη νέα υφασμάτινη πίσω εταζέρα που μπαινοβγάινει πιο εύκολα χάρη στους δύο γάντζους στην πίσω πόρτα.
STον όγκο
Κάτω από το Azura Blue αμάξωμα του μυώδους Puma ST Powershift που δοκιμάζουμε συναντάμε την ανάρτηση και τα φρένα του ST των 200 ίππων. Αυτό σημαίνει ότι φέρει τα ίδια ελατήρια που του μειώνουν ελαφρώς και την απόστασή του από το έδαφος (15 εκ. χωρίς φορτίο). Τα πίσω μάλιστα, είναι τύπου force vectoring τοποθετημένα υπό γωνία για μεγαλύτερη ακρίβεια και σταθερότητα του πίσω μέρους, ενώ διαθέτει και τις ίδιες με το 200άρι αντιστρεπτικές ράβδους εμπρός και πίσω.
Το εξηλεκτρισμένο Puma ST που δοκιμάζουμε έχει και τα frequency reactive αμορτισέρ της Hitachi που μειώνουν τη δύναμη απόσβεσης στις συνεχείς ανωμαλίες του οδοστρώματος για καλύτερη επαφή των τροχών με το τελευταίο και περισσότερη άνεση. Φυσικά, δεν απουσιάζει και η πιο γρήγορη κρεμαγέρα σε σχέση με τα απλά Puma, με τις στροφές του τιμονιού να περιορίζονται κοντά στις δύο. Στον τομέα των φρένων, το ενισχυμένο σύστημα του «μεγάλου» Puma ST δίνει και εδώ το παρών με αεριζόμενους δίσκους εμπρός 325 χλστ. και συμπαγείς πίσω 271 χλστ.
Το επίκεντρο όμως της νέας έκδοσης είναι δικαιολογημένα ο ισχυρότερος 1.0 EcoBoost που έχει τοποθετηθεί σε αυτοκίνητο παραγωγής. Ο πολυβραβευμένος 3κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος των 999 κ.εκ. συνδυάζεται με ήπια υβριδικό σύστημα 48V, διαθέτει άμεσο ψεκασμό και Ti-VCT, και αποδίδει 170 ίππους στις 5.750 σ.α.λ. και σταθερή ροπή 200 Nm από τις 2.000 έως τις 5.500 σ.α.λ. Σε λειτουργία overboost, αποδίδει 248 Nm στις 3.000 σ.α.λ.
Αναντίλεκτα, οι 170 ίπποι στο λίτρο είναι αρκετοί (ακόμα και για turbo μοτέρ) και ορισμένοι ίσως σκεφτούν ότι είναι υπερβολικό αυτό το νούμερο. Εάν όμως γνωρίζεις την ιστορία του συγκεκριμένου κινητήρα και το που έχει τοποθετηθεί όλα αυτά τα χρόνια, τότε θα σου φανεί φυσική εξέλιξη η τοποθέτησή του σε ένα σπορ μοντέλο ευρείας παραγωγής. Εμείς απλά θα υπενθυμίσουμε ότι πριν 10 χρόνια, ο συγκεκριμένος κινητήρας (χωρίς το 48V σύστημα) εφοδίαζε την street legal Formula Ford EcoBoost με απόδοση 200 ίππους. Η αύξηση της απόδοσης εκείνου του μοτέρ είχε προέλθει από επαναπρογραμματισμό της ECU και την τοποθέτηση μεγαλύτερης τουρμπίνας από τον 4κύλινδρο 1.6 EcoBoost της εποχής. Τα σωθικά του ήταν ίδια με τις απλές εκδόσεις και αυτό λέει πολλά.
Περνώντας στο σήμερα όμως και την ισχυρή εξηλεκτρισμένη εκδοχή του 1.0 EcoBoost, η αυξημένη απόδοση σε σχέση με την έκδοση των 155 ίππων προήλθε από επαναπρογραμματισμό του εγκεφάλου και το νέο λογισμικό διαχείρισης του τούρμπο. Παράλληλα, το 48βολτο υβριδικό σύστημα έχει δεχθεί σημαντικές βελτιώσεις για να αρμόζει στον δυναμικό χαρακτήρα του νέου Puma ST Powershift. Διαθέτει πλέον ισχυρότερη ανάκτηση ανάκτηση ενέργειας για εντονότερη παροχή ρεύματος στο σύστημα και κατ’ επέκταση μεγαλύτερης διάρκειας boost. Σε συνθήκες πίεσης, η ηλεκτρική υποβοήθηση θα συνεισφέρει με επιπλέον 10 ίππους.
Το ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης των 170 ίππων του νέου Puma ST συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο σασμάν διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων και διαθέτει τέσσερα προγράμματα λειτουργίας: Eco, Normal, Sport και Slippery. Ενημερωτικά, αναβαθμίσεις έχει υποστεί και το σασμάν, πραγματοποιώντας ακόμα πιο γρήγορες αλλαγές, ενώ είναι και δεκτικό σε επιθετική χρήση μιας και μπορεί να πραγματοποιήσει μονοκοπανιά κατέβασμα τριών σχέσεων. Επιπλέον, δεν αλλάζει σχέση στον κόφτη (6.500 σ.α.λ.), δίνοντας τον απόλυτο έλεγχο στον οδηγό.
Οι επιδόσεις που ανακοινώνει το εργοστάσιο για το Puma ST Powershift κάνουν λόγο για επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 7,4 δλ. και τελική ταχύτητα που φτάνει τα 210 χλμ./ώρα. Η συγκεκριμένη έκδοση δεν μπορεί να εφοδιαστεί με το προαιρετικό Performance Pack της έκδοσης 1.5 με τους 200 ίππους που προσθέτει διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και launch control, αλλά τα φαρδιά χαμηλοπρόφιλα ελαστικά διάστασης 225/40 R19 και το TVC περνάνε τη δύναμη στο δρόμο χωρίς παρατράγουδα. Σε σχέση με την έκδοση των 155 ίππων, ο 170άρης κινητήρας δείχνει πιο δυνατός σε όλο το φάσμα των στροφών και επιβεβαιώνει την αίσθηση που έχει ο οδηγός.
Αγαπημένο πεδίο δράσης του ισχυρότερου 1.0 EcoBoost όλων των εποχών είναι οι μεσαίες στροφές και δεν χρειάζεται να τον φτάσεις στα κόκκινα για να κινηθείς γρήγορα. Ο κινητήρας είναι εύηχος για το είδος του και σε συνδυασμό με την σπορ εξάτμιση σε βάζει αμέσως σε πολεμικό κλίμα. Ειδικά με ενεργοποιημένο το πρόγραμμα Sport που ανοίγει μια ηλεκτρονικά ελεγχόμενη βαλβίδα (active exhaust valve) στην εξάτμιση, ο ήχος του γίνεται πιο μπάσος και συνοδεύεται από σκασίματα στις αλλαγές ταχυτήτων και τα άσε του γκαζιού.
Ο οδηγός του νέου Puma ST Powershift κάθεται σε ένα άνετο και με έντονη πλευρική στήριξη μπάκετ κάθισμα (καλύτερο από το ογκώδες Recaro), το οποίο ρυθμίζεται αρκετά χαμηλά θυμίζοντας κανονικό hot hatch. Σε συνδυασμό και με το τηλεσκοπικά ρυθμιζόμενο τιμόνι, δημιουργείται μια κορυφαία θέση οδήγησης.
Μπροστά του, ο οδηγός έχει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων (12,3 ιντσών) του Puma ST με τα shift lights στην κορυφή του, την πλούσια πληροφορία και τα διαφορετικά σχεδιαστικά μοτίβα ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Το σπορ τιμόνι με τον λογότυπο ST έχει σωστό βάρος και πλούσια αίσθηση, και στη δεξιά ακτίνα του διαθέτει τα ειδικά πλήκτρα των προγραμμάτων οδήγησης και το hotkey του προγράμματος Sport για άμεση επιλογή του.
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα πίσω από το τιμόνι του, θα αντιληφθείς ότι δεν υπάρχει άλλο τόσο άμεσο και «ζωντανό» B-SUV. Το μπροστινό του έχει ακαριαία απόκριση και η ανάρτηση ελέγχει υποδειγματικά τις κινήσεις του αμαξώματος και δεν επιτρέπει κλίσεις.
Η κίνηση στην πόλη διευκολύνεται από το αυτόματο σασμάν και το ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης που επιτρέπει την λειτουργία του συστήματος stop/start να περνά απαρατήρητη, αλλά σίγουρα δεν είναι το αγαπημένο του πεδίο δράσης λόγω της σφιχτής ανάρτησης, των χαμηλοπρόφιλων ελαστικών και τον μειωμένο κύκλο στροφής.
Στον ανοιχτό δρόμο ή σε έναν επαρχιακό όμως θα το ευχαριστεί ο οδηγός του, καθώς όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα η σφιχτή ανάρτηση λειτουργεί ιδανικά και χαρίζει ένα μοναδικό αίσθημα ασφάλειας και ελέγχου. Επιπλέον, παρά τις στάνταρ 19άρες ζάντες δεν θα κοπανήσει ποτέ, δείχνοντας τη σοβαρή δουλειά που έχουν κάνει οι μηχανικοί της Ford Performance.
Σε κλειστές διαδρομές, η πρόσφυση που προσφέρει ο συνδυασμός είναι ατελείωτη και μόνο υπό πίεση γίνεται αισθητή η λειτουργία του συστήματος torque vectoring (TVC) που εξουδετερώνει την υποστροφή στην είσοδο της στροφής.
Το πλατύ πεντάλ έχει έντονη υποβοήθηση που δεν αλλοιώνει την αίσθηση του οδηγού, αλλά «μαγκώνει» άμεσα τα φρένα και θέλει λίγη συνήθεια στην αρχή. Σε κάθε περίπτωση, το ενισχυμένο σύστημα πέδησης δείχνει πολύ δυνατό και ακούραστο ακόμα και μετά από έντονη χρήση.
Αντί συμπεράσματος
Το Ford Puma ST Powershift κοστίζει 38.291 ευρώ και είναι 2.602 ευρώ φθηνότερο από το Puma ST με τον 1.5 και το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Επιπλέον, η μέση κατανάλωση της νέας έκδοσης κυμάνθηκε κατά την διάρκεια της δοκιμής μας στα 8,2 λτ./100 χλμ., τιμή λογική για τον εκρηκτικό χαρακτήρα της. Μάλιστα με χαλαρό ρυθμό κίνησης θα πέσει κοντά στα 7 λίτρα, ενώ σε αντίθετη περίπτωση τα 9μιση με 10 λίτρα είναι δεδομένα.
Η νέα ήπια υβριδική έκδοση ST με τον 1.0 EcoBoost των 170 ίππων και το στάνταρ αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη προσφέρει όλα όσα αναζητά ο υποψήφιος αγοραστής της κατηγορίας και επιπρόσθετα έναν αυθεντικό σπορ χαρακτήρα που δεν απαντάται σε αυτήν, ενώ παράλληλα συνοδεύεται από έναν πολύ πλούσιο εξοπλισμό άνεσης, ασφάλειας και συνδεσιμότητας. Στα συν, το γεγονός ότι τα χαρακτηριστικά του κινητήρα επιτρέπουν λογικά ετήσια πάγια έξοδα και καθημερινή είσοδο στον Δακτύλιο, ενώ μπορεί να καλυφθεί με εγγύηση μηχανικών μερών για μέχρι 8 έτη.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 999 κ.εκ. βενζίνη, 170 ίπποι/5.750 σ.α.λ., 200 Nm/2.000 – 5.500 σ.α.λ. (oveboost 248 Nm/3.000 σ.α.λ.)
Μετάδοση: αυτόματο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 7,4 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 210 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,3 λτ./100 χλμ., 144 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.226/1.805/1.533 χλστ., 2.588 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.319 κιλά
Χώρος αποσκευών: 456 λίτρα (+80 λίτρα MegaBox)
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 38.291 ευρώ/101 ευρώ