Συγκρίνουμε το Citroen C5 Aircross με το Nissan Qashqai
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΣ / PHOTOS: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
Τα τελευταίας εσοδείας SUV προσφέρουν όλα όσα ζητά ο απαιτητικός αγοραστής της κατηγορίας και ακόμα περισσότερα.
Η δημοφιλέστερη και πολυπληθέστερη κατηγορία της Ευρώπης διαθέτει καλοσχεδιασμένα μοντέλα που ξεχωρίζουν για τον πολύπλευρο χαρακτήρα τους. Χάρη σε αυτόν, έχουν καταφέρει να θεωρούνται, όχι άδικα, τα καλύτερα μοντέλα για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων μιας οικογένειας και όχι μόνο.
Δύο από αυτά τα πολύ ανταγωνιστικά μοντέλα είναι τα Citroen C5 Aircross και Nissan Qashqai. Παρά το γεγονός ότι η γαλλική πρόταση δεν ήταν από τους πρωτεργάτες της κατηγορίας, κατάφερε μέσα σε λίγα μόλις χρόνια να δείξει την εμπορική της δυναμική.
BUY NOW
Από την άλλη, το ιαπωνικό μοντέλο αποτελεί το σημαντικότερο μοντέλο στην σύγχρονη ιστορία της φίρμας, μιας και δημιούργησε τις τάσεις της κατηγορίας και οι προηγούμενες γενιές πούλησαν εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Kαθένας με τον τρόπο του
Το Citroen C5 Aircross ανανεώθηκε πριν μερικούς μήνες που του χάρισε ένα πιο macho παρουσιαστικό με νέα μάσκα με οριζόντιες γραμμές που αποτελούν συνέχεια του σήματος και καταλήγουν στα ανασχεδιασμένα φώτα LED. Νέας σχεδίασης είναι και ο προφυλακτήρας που διαθέτει κάθετα στοιχεία και μεγαλύτερους αεραγωγούς.
Στο πλαϊνό μέρος δεν έχουμε αλλαγές, με τα πλαστικά προστατευτικά του αμαξώματος και τα AirBumps να παραμένουν ως έχουν. Πίσω συναντάμε νέα φώτα τύπου LED με τρισδιάστατα γραφικά και ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα. Το αισθητικό φρεσκάρισμα ολοκληρώνεται με νέα σχέδια στις ζάντες αλουμινίου και τέσσερα διακοσμητικά χρωματικά πακέτα για ακόμα μεγαλύτερη εξατομίκευση.
Η σχεδίαση του νέου Nissan Qashqai δεν διαφοροποιήθηκε αισθητά σε σχέση με τον προκάτοχό του για ευνόητους λόγους. Στο εμπρός μέρος, η κλασική για Nissan μάσκα V-Motion είναι ιδιαίτερα τονισμένη και δανείζεται στοιχεία από το πιο νεανικό Juke, ενώ τα λεπτά φώτα τύπου LED προσδίδουν επιπλέον δυναμισμό. Το ίδιο ισχύει και για τους κάθετους αεραγωγούς στον προφυλακτήρα, με την κεντρική εισαγωγή αέρα να αποτελεί αισθητική συγγένεια με την προηγούμενη γενιά.
Από το πλάι ξεχωρίζουν οι έντονες ανάγλυφες επιφάνειες με τις τονισμένες ακμές να αγκαλιάζουν τους μυώδεις πίσω ώμους, ενώ η γραμμή παραθύρων που ενώνεται με το πίσω παρμπρίζ δημιουργεί το εφέ της “αιωρούμενης οροφής”. Την αρκετά πιο δυναμική εμφάνιση σε σχέση με το παρελθόν τονίζει και η σχεδίαση του πίσω μέρους, που πλέον είναι πιο “αιχμηρό”, καθώς και οι νέας σχεδίασης ζάντες.
Ευρύχωρα και καλοεξοπλισμένα
Η καμπίνα του ανανεωμένου C5 Aircross δεν φέρει μεγάλες αλλαγές σε σχέση με το παρελθόν και οι λιγοστές εντοπίζονται στην ανασχεδιασμένη κεντρική κονσόλα με τους οριζόντιους αεραγωγούς του συστήματος κλιματισμού και τη νέα οθόνη αφής 10 ιντσών του αναβαθμισμένου συστήματος πολυμέσων που διαθέτουν οι δύο κορυφαίες εξοπλιστικά εκδόσεις.
Αλλαγές συναντάμε και στα καθίσματα, όπου πλέον είναι τα δεύτερης γενιάς Advanced Comfort με την πλουσιότερη γέμιση που τοποθετούνται στην έκδοση Feel Pack και πάνω. Τα πλαστικά της καμπίνας είναι κατά κύριο σκληρά, υπάρχουν και ορισμένα μαλακά, με την ποιότητά τους να είναι πολύ καλή και η μεταξύ τους συναρμογή ακόμα καλύτερη.
Ο οδηγός ενημερώνεται από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,3 ιντσών με την πλούσια πληροφορία και κάθεται σε ένα πολύ άνετο κάθισμα με μέτρια πλευρική στήριξη. Το σύστημα πολυμέσων με τη νέα έγχρωμη οθόνη αφής έχει κατανοητό και εύχρηστο μενού και ακριβώς από κάτω βρίσκονται τα πλήκτρα αφής για τις συντομεύσεις ορισμένων βασικών λειτουργιών. Στην ανασχεδιασμένη κονσόλα δαπέδου βρίσκουμε ένα μεγάλο υποβραχιόνιο, δύο ποτηροθήκες και το πλήκτρο ECO για το αντίστοιχο πρόγραμμα οδήγησης.
Η εργονομία του εσωτερικού είναι πολύ καλή γενικά με όλους τους διακόπτες να βρίσκονται σε πεδίο βολής από τον οδηγό, αλλά η θέση για τις εμπρός ποτηροθήκες δεν είναι η ενδεδειγμένη. Σε περίπτωση χρήσης των τελευταίων, ο οδηγός των εκδόσεων με χειροκίνητο κιβώτιο θα βρίσκει με τον αγκώνα του τα μπουκάλια σε κάθε αλλαγή σχέσεων.
Η σχεδίαση του ταμπλό του νέου Nissan Qashqai δημιουργεί ένα νοητό V που τονίζει την κεντρική κονσόλα, με τα υλικά που το αποτελούν να είναι καλής ποιότητας μαλακά και σκληρά πλαστικά. Η μεταξύ τους συναρμογή έχει γίνει προσεκτικά και δείχνουν ότι θα αντέξουν στον χρόνο, αλλά δεν φτάνει στις λεπτομέρειες αυτή του γαλλικού. Η εργονομία είναι πολύ καλή και όλοι οι φυσικοί διακόπτες έχουν πολύ όμορφη αίσθηση.
Ο οδηγός θα βρει την θέση που τον βολεύει χάρη στο μεγάλο εύρος ρυθμίσεων του τιμονιού και του καθίσματος, με το τελευταίο να προσφέρει και καλή πλευρική στήριξη. Η λήψη πληροφορίας από τον οδηγό είναι μια εύκολη υπόθεση, με την ευκρινέστατη οθόνη 7 ιντσών του υπολογιστή ταξιδίου που βρίσκεται ανάμεσα σε δύο αναλογικά όργανα, να παρουσιάζει πληθώρα στοιχείων μέσα από ένα πολύ εύκολο και απλό μενού χρήσης. Το ίδιο εύκολο και απλό στην χρήση είναι και το αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων με την έγχρωμη οθόνη αφής των 8 ιντσών, την αυξημένη συνδεσιμότητα και τα φυσικά πλήκτρα για τις κύριες λειτουργίες.
Οι χώροι της καμπίνας του ανανεωμένου γαλλικού SUV ευνοούνται από το γενναίο πλάτος και το μεταξόνιο των 2,73 m, είναι ελαφρώς μεγαλύτεροι από του ιαπωνικού, με όλους τους επιβάτες να έχουν το δικό τους κάθισμα.
Τα τρία πίσω ανεξάρτητα καθίσματα είναι συρόμενα και διαθέτουν ρύθμιση στην κλίση της πλάτης που, σε συνδυασμό με το σχεδόν ανύπαρκτο κεντρικό τούνελ, βολεύουν με άνεση έως και τρεις ενηλίκους. Τα Advanced Comfort καθίσματα με την πλούσια γέμιση αφρού εξασφαλίζουν ακόμα περισσότερη άνεση και ο τεράστιος χώρος αποσκευών κυμαίνεται από 580 έως 720 λίτρα.
Η αύξηση των διαστάσεων της νέας γενιάς του ιαπωνικού SUV ευνόησαν τους χώρους των επιβατών, που πλέον καθίζουν με αρκετή άνεση τέσσερις ψηλούς ενήλικους, με έναν τρίτο πίσω στο κέντρο να μην δυσανασχετεί, χάρη και στο χαμηλό τούνελ μετάδοσης. Το μπες βγες είναι αρκετά εύκολο, με τις πίσω πόρτες να ανοίγουν σχεδόν 90 μοίρες.
Ο χώρος αποσκευών φτάνει συνολικά τα 504 λίτρα και και από κάτω του κρύβει μια ρεζέρβα ανάγκης με τα εργαλεία της, αντί για κιτ επισκευής ελαστικού που έχει το C5 Aircross. Σε αντίθεση όμως με το τελευταίο, εάν αναδιπλώσετε την πλάτη του πίσω καθίσματος θα δημιουργηθεί μεγάλο σκαλοπάτι, κάτι που λύνεται όμως με το διπλό πάτωμα των ακριβότερων εκδόσεων εξοπλισμού.
Ο καθένας με τον τρόπο του
Και τα δύο αυτοκίνητα φέρουν υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες μικρού κυβισμού που εξασφαλίζουν χαμηλά ετήσια πάγια έξοδα, με αυτόν του Nissan να σιγοντάρεται και από ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης.
Κάτω από το καπό του C5 Aircross βρίσκουμε τον πολυβραβευμένο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.2 PureTech. Ο αναβαθμισμένος κινητήρας έχει υποστεί εδώ και καιρό αλλαγές για μείωση της τριβής των μηχανικών μερών, έχει νέα τουρμπίνα, αυξημένη πίεση καυσίμου και φυσικά φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων GPF.
Η απόδοσή του φτάνει τους 131 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 230 Nm από τις 1.750 σ.α.λ. και συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων (προαιρετικά και με αυτόματο οκτώ ταχυτήτων).
Από την άλλη, ο 4κύλινδρος αλουμινένιος 1.3 DiG-T του νέου Qashqai ενισχύεται πλέον από ήπια υβριδικό σύστημα 12V ALiS (Advanced Lithium ion battery System). Το συγκεκριμένο σύστημα έχει μαζεμένες διαστάσεις, ζυγίζει μόλις 22 κιλά και συνεισφέρει 6 Nm ροπή σε επιταχύνσεις από τα 20 έως τα 110 χλμ./ώρα και για έως 20 δλ..
Η ισχύς της έκδοσης φτάνει τους 140 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και η ροπή τα 240 Nm από τις 1.650 σ.α.λ.. Επιπλέον όφελος όμως υπάρχει και από την ελαφρώς πιο ραφιναρισμένη λειτουργία του κινητήρα στις χαμηλές σ.α.λ. και την ομαλή λειτουργία του συστήματος stop/start που εξασφαλίσει το mild hybrid σύστημα. Η απόκριση όμως του γκαζιού δεν είναι «φυσική» και ξενίζει. Η συγκεκριμένη έκδοση συνδυάζεται αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο, και όσοι επιθυμούν αυτόματο σασμάν θα πρέπει να καταφύγουν στην ισχυρότερη έκδοση των 158 ίππων.
Παρά το γεγονός ότι το Citroen έχει ελαφρώς μεγαλύτερες διαστάσεις, διαθέτει ακριβώς το ίδιο βάρος με το Nissan (1.405 κιλά). Στον τομέα των επιδόσεων και τα δύο μοντέλα είναι αρκετά κοντά, με την μέτρηση 0-100 χλμ./ώρα να ολοκληρώνεται σε 10,5 δλ. για το C5 Aircross και σε 10,2 δλ. για το Qashqai.
Τα φρένα δείχνουν δυνατά και στα δύο, με το μεσαίο πεντάλ όμως του γαλλικού να έχει καλύτερη αίσθηση από αυτό του ιαπωνικού. Διαφορά συναντάμε και στους επιλογείς ταχυτήτων, μιας και αυτός του Citroen έχει θετικότερο κούμπωμα στις γρήγορες αλλαγές.
Στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου, και τα δύο μοντέλα πετυχαίνουν ανταγωνιστικές τιμές για το μέγεθος και το βάρος τους. Κατά την διάρκεια της δοκιμής μας, το ανανεωμένο Citroen C5 Aircross έγραψε μέση τιμή τα 7,3 λτ./100 χλμ. και το νέο Nissan Qashqai τα 7,5 λτ./100 χλμ.
Και στα δύο μοντέλα η κίνηση φτάνει στους εμπρός τροχούς και η απόδοση διαφοροποιείται από τα προγράμματα οδήγησης που διαθέτουν. Διαθέτουν οικονομική λειτουργία και Normal, το Nissan και Sport, που επεμβαίνει στην αμεσότητα του γκαζιού και το βάρος τους τιμονιού.
Η ανάρτηση του C5 Aircross αποτελείται από γόνατα MacPherson και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αλλά η τοποθέτηση αμορτισέρ Progressive Hydraulic Cushions προσδίδει κορυφαίο επίπεδο άνεσης. Η κλίση στις στροφές είναι λογική και δύσκολα θα αλλοιωθεί η πορεία που έχετε χαράξει, και μόνο μετά από λάθος το οδηγού θα επέμβει διακριτικά το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης.
Παρόμοιας αρχιτεκτονικής είναι και η ανάρτηση του Qashqai, χωρίς διπλά αμορτισέρ, με την ρύθμισή της να ισορροπεί με ωραίο τρόπο ανάμεσα στο κράτημα και την άνεση. Το κράτημα εμπνέει σιγουριά και η κλίση στις στροφές είναι μικρότερη από του γαλλικού μοντέλου, χαρίζοντας αυτοπεποίθηση στον οδηγό να ανεβάσει ρυθμό εάν το επιθυμεί.
Το γαλλικό SUV διαπρέπει στο ταξίδι και τον ανοιχτό δρόμο, προσφέροντας ησυχία και άνεση που δεν συναντάς εύκολα στην κατηγορία, ενώ στην πόλη θα διαχειριστεί με μεγάλη μαεστρία τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, ακόμα και τους τροχούς των 18 ιντσών.
Το Qashqai από την άλλη είναι αρκετά ευθύβολο και σχετικά ήσυχο στον ανοιχτό δρόμο, αλλά διαθέτει ελαφρώς υποδεέστερη ποιότητα κύλισης σε σχέση με το C5 Aircross. Στην πόλη είναι άνετο, βοηθάνε και οι 17άρες ζάντες αλουμινίου της έκδοσης, ενώ είναι ελαφρώς πιο ευέλικτο λόγω διαστάσεων.
Και τα δύο SUV μπορούν να κινηθούν με σχετική άνεση σε έναν ήπιο χωματόδρομο, με την απόσταση από το έδαφος του Citroen να φτάνει τους 23 πόντους και του Nissan τους 19. Η πιο μαλακή όμως ρύθμιση της ανάρτησης του C5 Aircross θα καταπιεί με περισσότερη ευκολία τις ανωμαλίες.
Στο photo finish
Όπως προαναφέραμε, και τα δύο μοντέλα του συγκριτικού μας είναι από τα πιο ολοκληρωμένα της κατηγορίας και ας διαθέτουν διαφορετικό χαρακτήρα. Στις λεπτομέρειες όμως και στην πλειοψηφία των τομέων, η βασική βενζινοκίνητη έκδοση του SUV της Citroen καταφέρνει να διακριθεί έναντι της αντίστοιχης του Nissan Qashqai. Τιμολογιακά, βρίσκονται πολύ κοντά, με τους υποψήφιους αγοραστές να χρειάζεται να εκταμιεύσουν κάτι παραπάνω από 30.000 ευρώ για να τα αποκτήσουν.
Και τα δύο διαθέτουν βασικές εκδόσεις με πλήρη εξοπλισμό ασφάλειας, αλλά αυτός της άνεσης είναι αρκετά πλουσιότερος στο Citroen C5 Aircross. Επιπλέον, διαθέτει δύο χρόνια μεγαλύτερη εγγύηση για τα μηχανικά του μέρη (5 έτη αντί για 3 του Nissan), και διαθέτει συνολικά λίγο μικρότερα ετήσια πάγια έξοδα. Το Nissan όμως από την άλλη μπορεί να εισέρχεται καθημερινά στο Δακτύλιο, λόγω ήπιας υβριδικής τεχνολογίας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ CITROEN C5 AIRCROSS
Κινητήρας: 1.199 κ.εκ. βενζίνη, 131 ίπποι/5.500 σ.α.λ., 230 Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10,5 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 195 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,1 λτ./100 χλμ., 140 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.500/1.840/1.689 χλστ., 2.730 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.405 κιλά
Χώρος αποσκευών: 580-720 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: -/98 ευρώ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ NISSAN QASHQAI
Κινητήρας: 1.333 κ.εκ. βενζίνη 12V Mild Hybrid, 140 PS/5.500 σ.α.λ., 240 Nm/1.650-4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 196 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,4 λτ./100 χλμ., 143 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.425/1.835/1.625 χλστ., 2.665 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.405 κιλά
Χώρος αποσκευών: 504 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 30.690 ευρώ/100,10 ευρώ