Η έλευση του προσφάτως ανανεωμένου Volkswagen T-Roc στη χώρα μας ανακατεύει εκ νέου την τράπουλα στην καρδιά της κατηγορίας των SUV, διαμορφώνοντας νέες ισορροπίες στο δημοφιλέστερο segment της ελληνικής αγοράς.
Πριν από μια δεκαετία, η διαπίστωση ότι η κατηγορία των SUV αποτελεί και μάλιστα με διαφορά- τη δημοφιλέστερη της Ευρώπης θα αποτελούσε ενδεχομένως μια πρώτης τάξεως είδηση.
Σήμερα, η απόλυτη κυριαρχία των πολυδιαφημισμένων οχημάτων ελευθέρου χρόνου συνιστά κοινό τόπο για ολόκληρο τον δυτικό κόσμο, ο οποίος έμαθε να ζει και να κινείται στον εκδρομικό ρυθμό προτάσεων που βρήκαν τον τρόπο όχι μόνο να ανέβουν στο… κύμα αλλά και να ισορροπήσουν στα απόνερα μιας οικονομικής, μιας υγειονομικής και εσχάτως μιας ενεργειακής κρίσης.
BUY NOW
Μιλώντας τη σκληρή αλήθεια των αριθμών, η κατηγορία των SUV τους πρώτους έξι μήνες του 2022, αντιπροσωπεύει σχεδόν το 55% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στη χώρα μας, ποσοστό αυξημένο κατά περίπου 20% σε σχέση με εκείνο το κομμάτι της πίτας που τα οχήματα ελευθέρου χρόνου κατάφεραν να αποσπάσουν την περσινή χρονιά.
Μην σας προκαλεί εντύπωση, λοιπόν, ότι η έλευση ενός SUV στην πολύπαθη ελληνική αγορά μπορεί να ανεβάσει και να ρίξει «κυβερνήσεις», αλλάζοντας εν μια νυκτί την ατζέντα της αυτοκινητικής επικαιρότητας.
Μην σας κάνει εντύπωση ότι προτάσεις όπως το προσφάτως ανανεωμένο Volkswagen T-Roc, το καλλίγραμμο Renault Arkana και το μπαρουτοκαπνισμένο Ford Puma, βρίσκονται στο shortlist εκείνων που επιχειρούν να συνδυάσουν την πρακτικότητα με την ελευθερία κινήσεων και το πομπώδες ανάστημα ενός SUV.
Περί αισθητικής
Το Volkswagen T-Roc δεν αποτελεί μια άγνωστη ποσότητα για το ελληνικό κοινό. Βέβαια, μετά την επικαιροποίηση των προδιαγραφών του οφείλει να ξανασυστηθεί και να ανασυνταχθεί έχοντας απέναντί του νέες και εξαιρετικά φιλόδοξες προτάσεις.
Μετά, λοιπόν, από την απαραίτητη σε αυτές τις περιπτώσεις διαδικασία της αργής αλλά γόνιμης ωρίμανσης, το Volkswagen Τ-Roc απολαμβάνει πλέον του άγουρους καρπούς της πρόσφατης ανανέωσής του, βλέποντας τις επιφάνειες του αμαξώματος να ακολουθούν νέες σχεδιαστικές νόρμες και τον κατάλογο του εξοπλισμού να αποκτά ελεύθερη πρόσβαση στο τεχνολογικό οπλοστάσιο των Γερμανών.
Πιστή σε μια λογική που θέλει τις παρεμβάσεις να εστιάζουν στη ουσία και όχι στο θέαμα, η Volkswagen δεν εξάντλησε τα περιθώρια αναμόρφωσης του T-Roc, διατηρώντας το γνώριμο και μάλλον αυστηρό σχεδιαστικό προφίλ του.
Εν πολλοίς τη σχεδιαστική τύχη του μπροστινού τμήματος την ορίζει ο νέος προφυλακτήρας, ο οποίος μάλιστα στην εξοπλιστική γραμμή R-Line επιχειρεί να προσδώσει στο γερμανικό σύνολο μια πιο αιχμηρή ή αν προτιμάτε δυναμική όψη.
Μάλλον διαφορετική είναι η άποψη των τροχών με τη συγκρατημένα αισιόδοξη διάσταση των 17 ιντσών, γεγονός που σημαίνει ότι θα χρειαστεί να ταξιδέψεις έως το τελείωμα του αμαξώματος και τον ειδικότερα τον πίσω προφυλακτήρα ώστε να ευθυγραμμιστείς εκ νέου με την R-Line υπόσταση του γερμανικού SUV.
Στο στρατόπεδο των Γάλλων, το σχεδιαστικό παράδειγμα του Arkana είναι σαφέστατα πιο τολμηρό. Το αισθητά μεγαλύτερο μήκος του αμαξώματος χάρισε τη δυνατότητα στους ανθρώπους της γαλλικής φίρμας να προσομοιώσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις… εξωτικές αναλογίες ενός coupe, χωρίς παρ’ όλα αυτά να θέσουν υπό αμφισβήτηση τον γήινο χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Οι ρέουσες σχεδιαστικές γραμμές χαρίζει στο Renault Arkana την αίσθηση της κίνησης και μόνον τα χαρακτηριστικά φώτα ημέρας τεχνολογίας LED και οι εξίσου εντυπωσιακοί τροχοί των 18 ιντσών δείχνουν ικανά να σταματήσουν τον ξέφρενο ρυθμό με το οποίο ταξιδεύει το βλέμμα σου πάνω στις μεταλλικές επιφάνειες του γαλλικού crossover.
Ως γνήσιο αιλουροειδές, το Ford Puma διατηρεί μια πιο επιθετική στάση, όντας έτοιμο να εφορμήσει σε όποιον τολμήσει να αμφισβητήσει τα όρια του ζωτικού χώρου του. Όπως και στην περίπτωση του Renault Arkana, έτσι και εδώ, οι ζάντες των 18 ιντσών προσδίδουν επιπλέον ένταση στο συνολικό αποτέλεσμα, τονίζοντας τον δυναμικό χαρακτήρα μιας πρότασης που από την πρώτη στιγμή της παρουσίας της στην ελληνική άσφαλτο κατέστησε σαφείς τις προθέσεις της.
Στα ενδότερα
Η ευκαιρία που δόθηκε στη Volkswagen να αφήσει πίσω της τα κακώς κείμενα στο cockpit του T-Roc δεν πήγε χαμένη. Πέρα, λοιπόν, από τη χρήση νέων τεχνολογικών «εργαλείων» τα οποία επιχειρούν να αναβαθμίσουν τόσο την άνεση όσο και την ασφάλεια, καλοδεχούμενη είναι η χρήση ποιοτικότερων υλικών σε όλο το μήκος και το πλάτος του ταμπλό.
Το αφρώδες πλαστικό σε συνδυασμό με τη μαύρη λάκα και τις ψηφιακές απεικονίσεις της κεντρικά τοποθετημένης οθόνης του infotainment και του πίνακα οργάνων δίνει στο πρόσφατα ανανεωμένο T-Roc έναν άλλο, ποιοτικότερο αέρα και τη δυνατότητα να αποκτήσει τις απαραίτητες αποστάσεις από το μικρότερο και πιο προσιτό Τ-Cross.
Μια ανάλογη προσπάθεια μπορεί να διακρίνεις και στο πιλοτήριο του Renault Arkana, με δεδομένο ότι το ποιοτικό και το εξοπλιστικό παράδειγμα δεν απέχει σημαντικά από εκείνο του Captur.
H διακοσμητική επένδυση του ταμπλό δίνει και εδώ τον τόνο, αφήνοντας παρόλα αυτά τον απαραίτητο χώρο στην κάθετης διάταξης οθόνη των 10,2 ιντσών να λάμψει στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας.
Στη σκιά της τελευταία βρίσκονται τα περιστροφικά χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού και οι συμβατικοί διακόπτες άμεσης πρόσβασης σε βασικές λειτουργίες του οχήματος.
Στις πλουσιότερες εξοπλιστικές εκδόσεις, το εγχείρημα ανάδειξης ενός ποιοτικότερου προφίλ μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένο, χωρίς αυτό βέβαια να σου δίνει το δικαίωμα να μιλήσεις για μια premium κατασκευή.
Ανάλογο σε ύφος και αρχιτεκτονική είναι το εσωτερικό του Ford Puma. Ναι μεν η οθόνη αφής των 8 ιντσών είναι εκείνη που κυριαρχεί στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, ωστόσο, το εξοπλιστικό highlight του δημοφιλέστατου SUV της μπλε οβάλ φίρμας είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών που κρύβεται πίσω από το flat bottom τιμόνι.
Το τελευταίο φιλοξενεί πλήθος διακοπτών, μέσα από τους οποίους μπορείς να αποκτήσεις πλήρη πρόσβαση στο τεχνολογικό οπλοστάσιο του αυτοκινήτου, αν και για να επιλέξεις κάποιο από τα προγράμματα οδήγησης θα χρειαστεί να καταφύγεις στη βάση της κεντρικής κονσόλας και στον αντίστοιχο διακόπτη που βρίσκεται τοποθετημένος εκεί.
Το φινίρισμα ανθρακονήματος στις διακοσμητικές φάσες του ταμπλό πείθουν ακόμα και τον πιο απαιτητικό, ωστόσο, τα υλικά που καλύπτουν τις υπόλοιπες επιφάνειες του ταμπλό μαρτυρούν την αστική καταγωγή του αυτοκινήτου και τη στενή συγγένειά του με το γνωστό στους περισσότερους Fiesta.
Σε επίπεδο χωροταξίας και πρακτικότητας, το Renault Arkana με το μήκος των 4,57 μέτρων έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο μιας και τα 513 λίτρα του χώρου αποσκευών το τοποθετούν στα επίπεδα της κατηγορίας των μικρομεσαίων διαστάσεων SUV, αντισταθμίζοντας τις όποιες απώλειες από την… αποκλίνουσα σχεδιαστική συμπεριφορά της οροφής του.
Εξαιρετική είναι και η επίδοση του Ford Puma, το οποίο παρά τις συμπαγείς διαστάσεις του προσφέρει 456 λίτρα για τις αποσκευές, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την παρουσία του mega box, ήτοι ενός επιπλέον αποθηκευτικού χώρου που έχει δημιουργηθεί κάτω από την επιφάνεια του διαμερίσματος των αποσκευών.
Ουραγός σε αυτήν την άτυπη κατάταξη το Volkswagen T-Roc με 445 λίτρα διαθέσιμα στον χώρο αποσκευών αλλά και μεγαλύτερη ευρυχωρία στην δεύτερη σειρά καθισμάτων.
Από τη θέση του οδηγού
Οι Γερμανοί επιβεβαίωσαν για πολλοστή φορά τη θεωρία που τους θέλει εξαιρετικά συγκρατημένους κάθε φορά που επιχειρούν την αναβάθμιση ενός μοντέλου τους. Έτσι, στο T-Roc αρκέστηκαν στις σχεδιαστικές και εξοπλιστικές αναβαθμίσεις, διατηρώντας αναλλοίωτο τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου στην άσφαλτο.
Γνώριμος από το παρελθόν και ο συνδυασμός του τετρακύλινδρου TSI βενζινοκινητήρα του 1,5 λίτρου με το ημιαυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων DSG, ο οποίος προσφέρει 150 ίππους και 250 Nm ροπής.
Τραχύς σε αρκετές φάσεις της λειτουργίας του, o TSI του 1,5 λίτρου διαφοροποιείται από την ήπια υβριδική πεπατημένη των δύο ανταγωνιστών του, επενδύοντας στην τεχνολογία της αδρανοποίησης κυλίνδρων ώστε να περιορίσει τις ενεργειακές του ανάγκες.
Σε ιδανικές συνθήκες θα πετύχει τον σκοπό του, στην περισσότερες περιπτώσεις ωστόσο ο σημαντικά μεγαλύτερος κυβισμός -κυρίως αν τον συγκρίνει κανείς με εκείνον του Puma-καθιστά την αποστολή του αρκετά δύσκολη.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ο δείκτης της μέσης κατανάλωσης καυσίμου σύντομα πρόκειται να σταθεροποιηθεί σε τιμές μεγαλύτερες των 7,5 λίτρων/100 χλμ., γεγονός που οφείλεται εν μέρει και στην απουσία προγραμμάτων οδήγησης.
Με 140 ίππους και 260 Nm ροπής, το ήπια υβριδικό σύνολο της Renault προσαρμόζεται πιο εύκολα στις συνθήκες κίνησης, χωρίς παρόλα αυτά να γίνεται αντιληπτή η συμμετοχή του ηλεκτρικού μοτέρ-εναλλάκτη στην κίνηση του αυτοκινήτου.
Το επτατάχυτο ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη δεν διακρίνεται για την ταχύτητά του, αυτό όμως ελάχιστα θα απασχολήσει εκείνον που θα επιλέξει να κινηθεί σε φυσιολογικούς ρυθμούς, εστιάζοντας στην αποδοτικότητα που αποδεδειγμένα μπορεί να προσφέρει το κινητήριο σύνολο των Γάλλων.
Αν και ο κυβισμός του δεν ξεπερνά το ψυχολογικό όριο του 1,0 λίτρου, ο τρικύλινδρος κινητήρας του Ford Puma αποδεικνύει για πολλοστή φορά ότι μπορεί να τα βάλλει με ικανότερους -στα χαρτιά- συνδυασμούς.
Εδώ η συμμετοχή του ηλεκτροκινητήρα τόσο στη φάση της ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση όσο και στη διαδικασία της επιτάχυνσης είναι απολύτως αισθητή, γεμίζοντας τα όποια κενά παρουσιάζει στην απόδοσή του ο EcoBoost κινητήρας των 155 ίππων και των 240 Nm ροπής.
Το σημαντικότερο πλεονέκτημα, πάντως, σχετίζεται με τη θεαματική ευκολία με την οποία το τρικύλινδρο σύνολο των 999 κ.εκ. καταφέρνει να περιορίσει την κατανάλωση καυσίμου σε τιμές που θα μπορούσαν κάλλιστα να συγκριθούν με εκείνες ενός πετρελαιοκινητήρα.
Πέρα από την αυταπόδεικτη αποδοτικότητά του, το Ford Puma είναι εκείνο που ξεχωρίζει και για τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Χάνει ενδεχομένως σε άνεση, κερδίζει ωστόσο τις καρδιές εκείνων που αναζητούν στην κατηγορία των SUV μια πρόταση που δεν συμβιβάζεται με το γνωστό-νωχελικό προφίλ των οχημάτων ελευθέρου χρόνου.
Το αιχμηρό σύστημα διεύθυνσης, οι άμεσες αντιδράσεις του επτατάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη και φυσικά τα αποθέματα ισχύος που κρύβουν τα μόλις 999 κ.εκ. του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα τού χαρίζουν τον τίτλο του νικητή.
Η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (βλέπε 20 εκατοστά) προσφέρουν την ευκαιρία στο Renault Arkana να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα τις κακοτεχνίες της ελληνικής ασφάλτου. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη άνεση, χωρίς να υποβιβάζονται τα δυναμικά στοιχεία του πλαισίου.
Κάπου ανάμεσα σε Puma και Arkana τοποθετείται το ανανεωμένο T-Roc, επιχειρώντας στην έκδοση R-Line να αναδείξει μια άλλη πτυχή, σαφώς πιο οδηγοκεντρική, του χαρακτήρα του. Μολονότι, λοιπόν, πολύ δύσκολα θα καταφέρεις να αμφισβητήσει την ισορροπία του γερμανικού πλαισίου, η συμπεριφορά του στην άσφαλτο παραμένει μονοδιάστατη, απουσία προγραμμάτων οδήγησης τα οποία ενδεχομένως θα μπορούσαν να γείρουν την πλάστιγγα από τη μία ή από την άλλη πλευρά.
Εν κατακλείδι
Κάθε ένα από τρία προαναφερθέντα crossovers προσφέρουν το επιπλέον κίνητρο ώστε να προβεί κανείς στην αγορά τους. Με την πρώτη ματιά Arkana και Puma ξεχωρίζουν, διαθέτοντας με το μέρος τους το υποκειμενικό, κατά τ’ άλλα, πλεονέκτημα του ελκυστικότερου σχεδιασμού.
Βέβαια, τα 29.950 ευρώ του Volkswagen T-Roc βάζουν για τα καλά στο παιχνίδι τους Γερμανούς, καθώς τόσο το Puma όσο και το Arkana τοποθετούνται ένα σκαλί ψηλότερα κοστίζοντας 31.819 ευρώ και 30.540 ευρώ αντιστοίχως.
Με το χέρι στην καρδιά, το Ford Puma των 155 ίππων είναι εκείνο που ξεχωρίζει για το οδηγικό του ταπεραμέντο και την αποδοτικότητά του, την ίδια στιγμή που το Arkana αμφισβητεί το γερμανικό κατεστημένο με την καλλίγραμμη κορμοστασιά του, εκθέτοντας για τη συντηρητική στάση του απέναντι στην πραγματικότητα.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI DSG
Κινητήρας: 1.498 κ.εκ. βενζίνη, 150 PS/5.000 σ.α.λ., 250Nm/1.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,6 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 205 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,4 λτ./100 χλμ., 123 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.236/1.819/1.584 χλστ., 2.590 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.278 κιλά
Χώρος αποσκευών: 445 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 29.950 ευρώ / 78,72 ευρώ
Renault Arkana 1.3 TCE 140 PS EDC
Κινητήρας: 1.332 κ.εκ. βενζίνη, 140 PS/5.500 σ.α.λ., 260Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10,3 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 195 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,7 λτ./100 χλμ., 130 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.568/1.820/1.576 χλστ., 2.720 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.336 κιλά
Χώρος αποσκευών: 513 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 30.540 ευρώ / 83,2 ευρώ
FordPuma 1.0 EcoBoost 155 PS Powershift
Κινητήρας: Βενζίνης, 999 κ.εκ. 155 PS, 240 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, στους μπροστινούς τροχούς
Επιδόσεις: 8,7 δλ. 0-100 χλμ./ώρα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,8 λίτρα/100 χλμ., 131 g/km
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.186/1.805/1.548 χλστ., 2.588 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.326 κιλά
Χώρος αποσκευών: 456 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 31.819 ευρώ / 157,2 ευρώ