Συγκρίνουμε το CUPRA Formentor 1.5 TSI ACT με το Mazda CX-30 2.0 e-SKYACTIV X

CUPRA Formentor vs Mazda CX-30 1

Με δυναμική εικόνα και σπορ ταμπεραμέντο, τα δύο SUV του συγκριτικού μας τιμούν τις αξίες του λογότυπου που φέρουν, χωρίς να παραμερίζουν τις αρχές της κατηγορίας.

Για πολλά χρόνια, όλοι οι κατασκευαστές που σέβονταν τον εαυτό τους δεν μπορούσαν να μην έχουν τουλάχιστον ένα 2θυρο κουπέ στην γκάμα τους. Ουσιαστικά, αυτά τα μοντέλα ήταν πανομοιότυπα με τα μικρομεσαία αυτοκίνητα της κάθε εταιρείας, μιας και σε αυτά βασιζόταν η πλειοψηφία, αλλά έδιναν μεγάλη έμφαση στην εμφάνιση και τα οδικά χαρακτηριστικά. Σήμερα, μόνο οι premium κατασκευαστές διαθέτουν κουπέ μοντέλα στην γκάμα τους.

CUPRA Formentor vs Mazda CX-30 3
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα μοντέλα που αντικατέστησαν έμμεσα αυτή την αγαπημένη κατηγορία αυτοκινήτων είναι τα Sport Activity Coupe της μικρομεσαίας κατηγορίας που βασίζονται στα αντίστοιχα οικογενειακά. Με αυτό τον τρόπο, όσοι δεν επιθυμούν κάτι τόσο ξεχωριστό όσο τα 2θυρα κουπέ, αλλά θέλουν κάτι «διαφορετικό» σχεδιαστικά σε σχέση με το σύνολο των C-SUV, υπάρχει μια υποκατηγορία που απαρτίζεται από λίγα μοντέλα με ενδιαφέρουσα σχεδίαση και πιο πικάντικα οδικά χαρακτηριστικά.

Είναι SAC και αρέσουν

Τα μοντέλα του συγκριτικού μας ανήκουν σε δύο εντελώς διαφορετικής φιλοσοφίας εταιρείες, που όμως έχουν ένα κοινό παρανομαστή: Την ενδιαφέρουσα σχεδίαση και την ευχαρίστηση του οδηγού. Στο ισπανικό στρατόπεδο της CUPRA, το πρώτο μοντέλο της νεοϊδρυθείσας εταιρείας του Ομίλου VW, ξεχωρίζει από τις έντονες δυναμικές γραμμές και ακμές, χωρίς να αποκρύπτει την καταγωγή του, μιας και «πηγάζει» από την SEAT.

CUPRA Formentor 1
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο εμπρός μέρος συναντάμε μία ευμεγέθης μάσκα με τον μεγάλο λογότυπο, λεπτά συνοφρυωμένα φώτα τύπου LED και ένα μεγάλο οριζόντιο καπό που μοιάζει να κρύβει κάτι πολύ δυνατό στα σωθικά του. Από το πλάι δεν απουσιάζουν τα προστατευτικά των θόλων σε αντίθετη απόχρωση από αυτή του αμαξώματος, όπως και η έντονη κλίση της οροφής προς τα πίσω.

Η πίσω όψη του Formentor ακολουθεί σχεδίαση δύο επιπέδων, που τονίζεται από μία ledοταινία που ενώνει τα αντίστοιχης τεχνολογίας φώτα και εξασφαλίζει έντονη φωτεινή υπογραφή τη νύχτα. Την εικόνα συμπληρώνουν οι τροχοί αλουμινίου που ξεκινούν από τις 18 ίντσες και γεμίζουν όμορφα του θόλους.

CUPRA Formentor 2

Όπως συμβαίνει και με το Formentor, έτσι και το CX-30 είναι από τις νέες προσθήκες της κατηγορίας. Παρουσιάστηκε πριν δύο χρόνια και κάλυψε το κενό μεταξύ του μικρότερου CX-3 (δεν διατίθεται) και του μεγαλύτερου CX-5.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σχεδιαστικά, το νέο Mazda CX-30 ακολουθεί τα βήματα του 3 στο οποίο βασίζεται, με αρκετούς σχεδιαστικούς και τεχνολογικούς νεωτερισμούς, όπως η τελευταία εκδοχή της σχεδιαστικής γλώσσας KODO και της φιλοσοφίας Skyactiv σε όλους τους τομείς.

Mazda CX-30 1

Η φιγούρα του CX-30 ξεχωρίζει από τις ανάγλυφες επιφάνειες και την μεγάλη κυψελωτή μάσκα με τις έντονες ακμές. Μάλιστα, στην εκδοσή εξοπλισμού Homura ξεχωρίζει από τις μαύρες ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, τα μαύρα καπάκια στους καθρέφτες, τα φιμέ τζάμια και τις επενδύσεις στο σαλόνι με τις κόκκινες ραφές.

Συνολικά, η εικόνα του είναι πιο «SUV», καθώς διαθέτει μεγάλα μαύρα πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος, που του χαρίζουν και μια πιο σκληροτράχηλη εμφάνιση.

Mazda CX-30 2
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πίσω μέρος του Mazda CX-30 είναι αρκετά τονισμένο και στο ύψος των LED φώτων δημιουργεί μία έντονη ακμή που εξασφαλίζει κλίση στο παρμπρίζ και αναδεικνύει το μεγάλο πίσω σπόιλερ. Ακόμα, οι αληθινές απολήξεις της εξάτμισης, που πλέον αποτελούν σπάνιο φαινόμενο, χαρίζουν ένα macho παρουσιαστικό στο μικρομεσαίο SUV της ιαπωνικής εταιρείας.

Ευρύχωρα και ποιοτικά

Τα δύο μοντέλα του συγκριτικού μας δεν αποσκοπούν μόνο στο «φαίνεσθαι», αλλά και στην ουσία, καθώς προσφέρουν καλή ευρυχωρία στις προσεγμένες ποιοτικά καμπίνες τους.

CUPRA Formentor 5

Το εσωτερικό του Formentor ακολουθεί τις δυναμικές ακμές του αμαξώματος και χωρίζει το ταμπλό σε δύο επίπεδα. Το πάνω μέρος του καλύπτεται από μαλακό πλαστικό πολύ καλής ποιότητας και η κεντρική κονσόλα έχει κλίση προς το οδηγό. Αντίστοιχου επιπέδου είναι η συναρμογή που του χαρίζει και μία γεροδεμένη αίσθηση.

Παρόμοια λογική συναντάμε και στην καμπίνα του CX-30, με πολλές καμπύλες επιφάνειες, οδηγοκεντρική προσέγγιση, πολύ καλής ποιότητας υλικά και ακόμα καλύτερο μοντάρισμα που δείχνει ότι θα αντέξει και στο χρόνο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Mazda CX-30 5

Και τα δύο διαθέτουν σύστημα πολυμέσων, με έγχρωμη οθόνη 10 ιντσών για το CUPRA και 8,8 ιντσών για το CX-30. Ο οδηγός όμως του ισπανικού μοντέλου μπορεί να την χειριστεί και μέσω αφής, ενώ αυτός του ιαπωνικού μόνο από το περιστροφικό χειριστήριο της κονσόλας δαπέδου, με το σύστημα όμως της Mazda να είναι πιο εύκολο στη χρήση και λίγο πιο άμεσο στην εκτέλεση των εντολών.

Ο οδηγός του CUPRA ενημερώνεται από έναν πολυδιαμορφώσιμο ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών με ατελείωτη πληροφορία, με αυτόν του Mazda να λαμβάνει δεδομένα από έναν πίνακα που συνδυάζει αναλογικές και ψηφιακές ενδείξεις με οθόνη 7 ιντσών.

CUPRA Formentor 7
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι χώροι και στα δύο θα βολέψουν με άνεση τέσσερις ενήλικους, με τους πίσω επιβάτες του Formentor να έχουν λίγο παραπάνω αέρα για τα γόνατά τους. Και στα δύο όμως ένας τρίτος πίσω θα αναζητήσει περισσότερο χώρο για τα πέλματά του, μιας και το κεντρικό τούνελ μετάδοσης που υπάρχει για τις τετρακίνητες εκδόσεις εξέχει.

Mazda CX-30 7

Κοντά βρίσκονται και από πλευράς χωρητικότητας τα πορτμπαγκάζ, με το CUPRA να έχει 450 λίτρα και το Mazda 430 λίτρα. Ο χώρος και στις δύο περιπτώσεις είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος, διαθέτουν διπλό πάτωμα και σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος δημιουργούν επίπεδο χώρο φόρτωσης, αλλά αυτός του Formentor διαθέτει και γάντζους για χειραποσκευές.

Downsizing vs Rightsizing

Το δυναμικό παρουσιαστικό του Formentor υποστηρίζεται πλήρως από την έκδοση κινητήρα του συγκριτικού μας. Ο 4κύλινδρος τουρμπάτος 1.5 TSI ACT είναι αρκετά προηγμένος, με την εξέλιξη του να επικεντρώνεται στη μείωση των εσωτερικών τριβών και την διαχείριση των θερμοκρασιών, χρησιμοποιώντας ρυθμιζόμενη αντλία λαδιού και ειδικά εξελιγμένα ρουλμάν στροφάλου. Παράλληλα, διαθέτει άμεσο ψεκασμό, το σύστημα απενεργοποίησης των δύο μεσαίων κυλίνδρων Active Cylinder Management-ACT και stop/start.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
CUPRA Formentor 9

O δίλιτρος eSkyactiv-X του CX-30 αποτελεί την κορυφή της γκάμας και είναι ένας πρωτοποριακός 4κύλινδρος κινητήρας βενζίνης που λειτουργεί με υψηλή σχέση συμπίεσης (15:1) και πολύ φτωχό μίγμα. Η τεχνολογική του καινοτομία ονομάζεται Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) και πρόκειται για «καθοδηγούμενη αυτανάφλεξη». Για να επιτευχθεί αυτό το πολύ φτωχό μίγμα, οι μηχανικοί της Mazda τοποθέτησαν έναν κομπρέσορα για την τροφοδοσία περισσότερου αέρα.

Ακόμα, είναι περιττό να αναφέρουμε πως ο αντισυμβατικός eSkyactiv-X διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού, ενώ το παρόν δίνουν τόσο το σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων σε πολύ χαμηλά φορτία όσο και το ήπιο υβριδικό σύστημα 24 volt που μεταξύ άλλων εξασφαλίζει απόλυτα ομαλή επανεκκίνηση κατά τη λειτουργία stop/start.

Mazda CX-30 9
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η απόδοση τους παρουσιάζει διαφορά στην ισχύ, με το CUPRA να έχει 150 ίππους και το Mazda 186. H ροπή όμως του ισπανικού μοντέλο φτάνει τα 250 Nm και αποδίδεται από τις 1.500 έως τις 3.500 σ.α.λ., ενώ του ιαπωνικού ακουμπά τα 240 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Αναντίλεκτα, ο τρόπος απόδοσης είναι εντελώς διαφορετικός στα δύο μοντέλα, καθώς το Formentor λειτουργεί σαν κλασικό υπερτροφοδοτούμενο, ενώ το CX-30 σαν ατμοσφαιρικό που πρέπει να ανεβάσει στροφές ο κινητήρας του για να δείξει τσαγανό. Ο τελευταίος όμως έχει πολύ πιο ποιοτικά χαρακτηριστικά λειτουργίας.

Και τα δύο μοτέρ συνδυάζονται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, προσφέρονται και με αυτόματο σασμάν προαιρετικά, με τον επιλογέα όμως του Mazda να έχει πιο θετικό κούμπωμα, μικρότερες διαδρομές και μεγαλύτερη ανοχή στην επιθετική χρήση.

CUPRA Formentor 3
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στον τομέα των επιδόσεων, διακρίνεται το κατά 52 κιλά ελαφρύτερο CX-30 (1.368 κιλά) έναντι του Formentor, με την επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα να διαρκεί 8,3 δλ. στο ιαπωνικό και 8,9 δλ. στο ισπανικό. Η τελική ταχύτητα και των δύο ακουμπά τα 204 χλμ./ώρα.

Οδηγώντας τα δύο μοντέλα αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι πρόκειται για δύο από τα πιο καλοστημένα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι το CUPRA διαθέτει πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων και το Mazda ημιάκαμπτο, ο οδηγός και των δύο απολαμβάνει πειθαρχημένο έλεγχο και σχετικά καλή άνεση από την σφιχτά ρυθμισμένη ανάρτηση.

Mazda CX-30 3

Η κλίση στις στροφές είναι μετρημένη και στις δύο περιπτώσεις, με το πίσω μέρος να βοηθά τον οδηγό σε μια στροφή και να μην τον φέρνει ποτέ σε δύσκολη θέση. Μάλιστα, το CX-30 έχει την δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του συστήματος ελέγχου της ευστάθειας, βάζοντας πετυχημένα στο «παιχνίδι» και την ουρά. Και στο Formentor υπάρχει η επιλογή ESP Sport που λασκάρει το σύστημα, ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι είναι το πιο καλοστημένο SUV του Ομίλου που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB A1.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην πόλη, το Formentor σου δίνει μια πιο ανάλαφρη αίσθηση λόγω υποβοήθησης του τιμονιού, αλλά η ανάρτησή του ακούγεται περισσότερο όταν αντιμετωπίζει κακοτεχνίες. Στον ανοιχτό δρόμο το CX-30 προσφέρει ένα ελαφρώς πιο ήσυχο περιβάλλον, καθώς το CUPRA φέρνει θόρυβο στην καμπίνα από την περιοχή των θόλων. Ενημερωτικά, και όσους πατάνε λίγο χώμα, η απόσταση από το έδαφος για το ισπανικό μοντέλο είναι 18 πόντοι και για το ιαπωνικό 17,5.

CUPRA Formentor 8

Διαφορά συναντάμε και στην θέση οδήγησης, με τον οδηγό του CUPRA να κάθεται σε ένα χαμηλά τοποθετημένο σπορ κάθισμα με πολύ καλή πλευρική στήριξη, ενώ αυτός του Mazda κάθεται σε ένα πιο σκληρό κάθισμα που είναι και ψηλότερα τοποθετημένο. Ο τελευταίος όμως χειρίζεται ένα πιο πλούσιο σε αίσθηση και με σωστότερο βάρος τιμόνι, σε σχέση με αυτόν του CUPRA. Η ορατότητα και στις δύο περιπτώσεις είναι καλή και δεν πρόκειται να προβληματίσει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Mazda CX-30 8

Από πλευράς κατανάλωσης καυσίμου, το ιαπωνικό μοντέλο με τον eSkyactiv-X κατάφερε κατά την διάρκεια της συγκριτικής δοκιμής θα διακριθεί έναντι του ισπανικού με τον TSI ACT, απαιτώντας 8,0 λίτρα/100 χλμ. αντί 8,3 λίτρων/100 χλμ. Με ήπια χρήση και τα δύο θα κινηθούν με χαμηλά 7άρια, ενώ εάν ψάξετε τις επιδόσεις, να ξέρετε ότι έχουν το δεκαράκι στην τσέπη.

Στο νήμα

Τα δύο μοντέλα του συγκριτικού μας είναι αρκετά ολοκληρωμένα και ας διαθέτουν «αθλητικό» DNA. Στις λεπτομέρειες όμως και στην πλειοψηφία των τομέων, η έκδοση κινητήρα eSkyactiv-X του Mazda CX-30 καταφέρνει να διακριθεί έναντι της βασικής του CUPRA Formentor που ξεχωρίζει σε χώρους και φέρει κινητήρα 1,5 λίτρων αντί για τον 2λιτρο του Mazda. Ακόμα, από πλευράς τιμής δεν παρουσιάζουν ουσιαστική διαφορά, καθώς αυτή δεν ξεπερνά τα 382 ευρώ (31.872 ευρώ το CX-30, 31.490 ευρώ το Formentor).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
CUPRA Formentor vs Mazda CX-30 4

Και τα δύο διαθέτουν βασικές εκδόσεις με πλήρη εξοπλισμό ασφάλειας, αλλά αυτός της άνεσης είναι ελαφρώς πλουσιότερος στο Mazda. Επιπλέον, διαθέτει 2 χρόνια μεγαλύτερη εγγύηση για τα μηχανικά του μέρη (6 έτη αντί για 4 του CUPRA). Και τα δύο όμως έχουν λογικά πάγια έξοδα, με το 1.500άρι μοτέρ του CUPRA να είναι πιο «ασφαλές» στις κρατικές φορολογικές ορέξεις έναντι του 2λιτρου που έχει το Mazda και χρεώνεται με φόρο πολυτελείας 440 ευρώ. Το CX-30 όμως μπορεί να εισέρχεται καθημερινά στο Δακτύλιο, λόγω της ήπιας υβριδικής τεχνολογίας που φέρει.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ CUPRA
Κινητήρας: 1.498 κ.εκ. βενζίνη, 150 ίπποι/5.000 – 6.000 σ.α.λ., 250 Nm/1.500 – 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 204 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,3 λτ./100 χλμ., 141 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.468/1.839/1.520 χλστ., 2.679 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.420 κιλά
Χώρος αποσκευών: 450 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 31.490 ευρώ/99 ευρώ

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Mazda
Κινητήρας: 1.998 κ.εκ. βενζίνη 24V Mild Hybrid, 186 PS/6.000 σ.α.λ., 240 Nm/4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,3 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 204 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,7 λτ./100 χλμ., 128 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.395/1.795/1.540 χλστ., 2.655 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.368 κιλά
Χώρος αποσκευών: 430 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 31.872 ευρώ/81,92 ευρώ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ