Δύο υπερήρωες με γαλάζια μπέρτα και σκληρόδετο βιογραφικό. Δύο αυτοκίνητα που εξακολουθούν να κινούνται κόντρα στο ρεύμα, δίνοντας τροφή στο όνειρο και την ελπίδα. Το άρτι αφιχθέν Hyundai i20 N βρίσκει απέναντί του τον βασιλιά της κατηγορίας των μικρών αλλά θαυματουργών hot hatches και η φλόγα που σιγοκαίει μέσα σου δεν αργεί να θεριέψει.
To δυστοπικό -πέρα από κάθε αμφιβολία- σενάριο έχεις ως εξής: στα χέρια σου βρίσκονται τα τελευταία λίτρα καυσίμου σε ολόκληρη την πλάση και απένταντί σου δύο αιμοσταγείς «δολοφόνοι», κρυμμένοι πίσω από το αγγελικό προσωπείο ενός υπεράνω κάθε υποψίας αυτοκινήτου πόλης.
Κανείς δεν πρόκειται να κάνει έστω και μισό βήμα πίσω, ουδείς μοιάζει διατεθειμένος να παραδοθεί αμαχητί. Οφείλεις, λοιπόν, να επιλέξεις. Να θυσιάσεις έναν από τους δύο θηρευτές στο όνομα της πολιτικής ορθότητας, των άοσμων και άχρωμων volt και της ύψιστης περιβαλλοντικής ευθύνης.
BUY NOW
Ο πόλεμος των εντυπώσεων
Ντυμένο με την αγωνιστική του φορεσιά, το Hyundai i20 Ν δεν αφήνει έστω και το παραμικρό περιθώριο να αμφισβητήσεις τις αγωνιστικές του καταβολές. Κάθε εκατοστό τους άκρως επιθετικού bodykit φλερτάρει με την υπερβολή.
Από τους ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες και τις επιδεικτικά μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, μέχρι τη σταθερή αεροτομή οροφής, βγαλμένη από τον μαγικό κόσμο του WRC, το κορεατικό supermini φωνάζει από μακριά πως πρόκειται για μια… ακραία κατασκευή.
Η περίπτωση του Ford Fiesta είναι διαφορετική, καθώς ακόμα και στην κορυφαία εκδοχή του με τα μπαρουτοκαπνισμένα διακριτικά ST, δεν απέχει σημαντικά από τις πολιτικές εκδόσεις της διπλανής πόρτας, διατηρώντας χαμηλά τους τόνους.
Οι σφυρήλατες ζάντες των 18 ιντσών σε μαύρο χρώμα, οι βαμμένες σε κόκκινο χρώμα δαγκάνες, οι προβολείς τεχνολογίας LED και η μικρότερη απόσταση από το έδαφος, προκύπτουν από την έκδοση Performance Edition, η οποία παράχθηκε σε μόλις 500 αντίτυπα, εκ των οποίων μόλις τα 200 κατάφεραν να περάσουν τα στενά της Μάγχης και να διατεθούν στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Πέραν της αυταπόδεικτης σπανιότητας, λοιπόν, και της όποιας δυναμικής που αναμφίβολα προσδίδει το βαμμένο στο χαρακτηριστικό Azura Blue τρίθυρο αμάξωμα, το Fiesta ST διατηρεί την ικανότητα να περνά κάτω από τα ραντάρ ακόμα και των πλέον υποψιασμένων car spotters.
Θαρρείς πως την ίδια μετριοπαθή προσέγγιση ακολουθεί και το εσωτερικό του κορυφαίου Fiesta των ημερών μας, καθώς πλην των καθισμάτων της Recaro, του flat bottom τριάκτινου τιμονιού με το έμβλημα της έκδοσης, τις carbon like διακοσμητικές επιφάνειες και τα μεταλλικά πεντάλ δεν παρατηρούνται άλλες… δομικές αλλαγές στο cockpit του αυτοκινήτου.
Όχι ότι ο Κορεάτης της παρέας τα έχει καταφέρει καλύτερα, καθώς αν αφαιρέσει κανείς από την εξίσωση τα in house σχεδιασμένα καθίσματα τύπου μπάκετ και το… υπερφορτωμένο με διακόπτες τριάκτινο τιμόνι, τότε αυτό που μένει δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα κοινό i20.
Αξίζει να σημειωθεί ότι θα πρέπει κανείς να φτάσει στην έκδοση Performance Pack των σχεδόν 27.000 ευρώ ώστε στον κατάλογο εξοπλισμού του Hyundai i20 N να προστεθούν μαζί με το… πολύτιμο μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, ο αυτόματος διζωνικός εξοπλισμός, οι αισθητήρες βροχής και το διπλό πάτωμα του χώρου αποσκευών.
Ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση, πάντως, οι Κορεάτες δεν έχουν καταφέρει να κρύψουν κάτω από το χαλάκι της εξοπλιστικής γενναιοδωρίας τους την ταπεινή καταγωγή του αυτοκινήτου και το φτωχό, σε επίπεδο ποιότητας, δείγμα γραφής του.
Τα σκληρά πλαστικά των επιφανειών του ταμπλό και ο αμφιλεγόμενος σχεδιασμός τους αδικούν το κορεατικό σύνολο, είτε μπεις στη διαδικασία να το συγκρίνεις με το ανώτερο ποιοτικά Fiesta ST είτε επιχειρήσεις να «εξαργυρώσεις» από το look and feel του πιλοτηρίου ένα μέρος των χρημάτων που έχει δαπανήσεις για την απόκτησή του.
Σε δεύτερο χρόνο, πάντως, είναι οι τριγμοί από τις επιμέρους επιφάνειες των συνθετικών επιφανειών και τα ρηχά καθίσματα οδηγού και συνοδηγού με την ανεπαρκή πλευρική στήριξη που επαναφέρουν τη συζήτηση για το αν η κορεατική πρόταση κινδυνεύει, στο επίπεδο των 27.000 ευρώ, να χαρακτηριστεί overpriced.
Σημειώστε ότι στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν με μόλις 1.850 ευρώ επιπλέον μπορούσε κανείς να αποκτήσει τον μεγάλο αδερφό (βλέπε Hyundai i30 N) του κορεατικού supermini και πρόσβαση στην καρδιά της κατηγορίας των μικρομεσαίων διαστάσεων hatchbacks.
Μηχανολογία πρώτης γραμμής
Όπως προαναφέραμε, στη μηχανολογική προίκα της έκδοσης Performance Pack ανήκει το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, ωστόσο, το τεχνολογικό οπλοστάσιο του Hyundai i20 N δεν περιορίζεται σε αυτό.
Προφανώς τίποτα δεν θα ήταν εφικτό αν κάτω από τις μεταλλικές επιφάνειες του κορεατικού μοντέλου δεν έσφυζε από ζωή, ο τετρακύλινδρος κινητήρας βενζίνης του 1,6 λίτρου, η απόδοση του οποίου, χάρη στην υπερτροφοδότηση και άλλων λιγότερο ή περισσότερο εξεζητημένων τεχνολογιών, αγγίζει τους 204 ίππους και τα 304 -σε λειτουργία overboost- Nm ροπής.
Ο νέος, μεγαλύτερος στροβιλοσυμπιεστής, τα ανασχεδιασμένα έμβολα, οι ανθεκτικότερες βαλβίδες εξαγωγής, η υδρόψυκτη πολλαπλή εξαγωγής και το σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων, είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που συνθέτουν τον νέο κινητήρα της Hyundai.
Απόλυτα ευθυγραμμισμένο με τις αναβαθμισμένες προδιαγραφές του τετρακύλινδρου κινητήρα είναι και το μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων, το σύστημα πέδησης και φυσικά η ανάρτηση, η επιθετική στάση της οποίας ορίζει σε μεγάλο βαθμό των κώδικα συμπεριφοράς του αυτοκινήτου.
Ειδικότερα, οι νέοι αντιστρεπτικοί δοκοί, η επιλογή σκληρότερων ελατηρίων και αμορτισέρ και η εμφανής ακόμα και δια γυμνού οφθαλμού αλλαγή στη γεωμετρία, διαμορφώνουν μια πρόταση έτοιμη να σταθεί αντάξια των υψηλών προσδοκιών που δημιουργεί η ανάγνωση των προδιαγραφών της.
Κι όλα αυτά χωρίς να εντάξει κανείς στο portfolio του Hyundai i20 N τα ηλεκτρονικά καλούδια, στα οποία οφείλεις τον υψηλό βαθμό παραμετροποίησης των επιμέρους χαρακτηριστικών του.
Μολονότι από το στρατόπεδο της Ford και των ανθρώπων της δεν λείπει η διάθεση να υπερσκελίστουν οι όποιοι περιορισμοί επιβάλλει το φυσικό μέγεθος του Fiesta, η τεχνολογική του φαρέτρα δεν διακρίνεται από το ίδιο βάθος ή αν προτιμάτε από την ίδια πολυπλοκότητα.
Πέρα από το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης της Quaife, το Ford Fiesta ST Performance Edition εφοδιάζεται με ρυθμιζόμενη coil over ανάρτηση, ενώ στον τομέα των ηλεκτρονικών χαρίζει στον οδηγό την δυνατότητα της επιλογής ανάμεσα σε τρία προγράμματα λειτουργίας (Normal, Sport και Track) και ως εκ τούτου την ευκαιρία να φέρει στα μέτρα του μια σειρά χαρακτηριστικών.
Αντιστοίχως, στον τρικύλινδρο κινητήρα του 1,5 λίτρου και των 200 ολοζώντανων ίππων, τη διαφορά κάνει η τεχνολογία αδρανοποίησης κυλίνδρου, η οποία σε συνθήκες χαμηλού φορτίου μπορεί να προσδώσει το κάτι παραπάνω στην προσπάθεια… συστολής των καταναλωτικών συνηθειών.
Ενώπιος ενωπίω
Η στιγμή της αλήθειας για δύο αυτοκίνητα τα οποία δεν θα μπορούσαν να συμβιβαστούν με οτιδήποτε άλλο πλην της κορυφής δεν αργεί. Το Hyundai i20 Ν εκκινεί με το ποιοτικό handicap μιας κατασκευής η οποία θα πρέπει να προσπαθήσει για να σε πείσει ότι μπορεί να ανταπεξέλθει σε μια ομολογουμένως δύσκολη αποστολή.
Αντιθέτως, το Ford Fiesta ST απολαμβάνει το προβάδισμα που του χαρίζει η μέχρι τώρα λαμπρή πορεία του στην αυτοκινητική σκηνή, μετρώντας περισσότερα από 15 χρόνια στην πρώτη γραμμή.
Περνώντας, βέβαια, από τη θεωρία στην πράξη, αντιλαμβάνεσαι ότι η απόσταση ανάμεσα στα δύο μικρά θαύματα της μηχανικής είναι ασήμαντα μικρή και ότι η έκβαση της μάχης ετούτη τη φορά πρόκειται να κριθεί στις λεπτομέρειες ή για να είμαστε απολύτως ειλικρινείς στα «θέλω» του εκάστοτε χειριστή.
Το άσημο Hyundai i20 N κερδίζει τον τίτλο του πιο αποτελεσματικού. Κι αυτό γιατί διαθέτει μια μοναδική ικανότητα να κρατά χαμηλά τους σφυγμούς σου ακόμα και την πιο κρίσιμη στιγμή, κερδίζοντας πολύτιμο χρόνο ώστε να προσαρμόσεις αναλόγως την πίεση στο γκάζι και να αναθεωρήσεις την τροχιά σου αν και εφόσον χρειαστεί.
Το γεγονός ότι ο τετρακύλινδρος κινητήρας του 1,6 λίτρου σε ένα αρκετά μεγάλο εύρος στροφών αποδίδει με εντυπωσιακή γραμμικότητα τους 204 ίππους και τα 304 της μέγιστης ροπής, κάνει ακόμα πιο εύκολη τη ζωή του μηχανικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης και την ελκτική πρόσφυση σχεδόν υπερφυσική, διαγράφοντας από το λεξιλόγια της κορεατικού συνόλου ακόμα και τα συνώνυμα της υποστροφής.
Η μηχανική αίσθηση του επιλογέα παραπέμπει σε «old school» κατασκευή, το παραμετροποιήσιμο βάρος του συστήματος διεύθυνσης προσδίδει επιπλέον… κιλά αυτοπεποίθησης, κι αν η λειτουργία του rev matching σάς αφήνει παγερά αδιάφορους, δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς το ίδιο για τον ήχο που πλημμυρίζει τον θάλαμο επιβατών κάθε φορά που το δεξί πεντάλ βρίσκει... μέταλλο.
Ναι, η ανάρτηση αντιδρά κάπως άτσαλα-νευρικά στα εγκάρσια κοψίματα της ασφάλτου και στα σαμαράκια και η αίσθηση του μεσαίου πεντάλ δεν είναι αυτή που αρμόζει σε ένα τετράτροχο υψηλών επιδόσεων, ωστόσο, ακόμα και έτσι δύσκολα μπορείς να αντισταθείς στην άγρια γοητεία της ασυμβίβαστης φύσης του Hyundai i20 N.
Στο αριστερό μπάκετ του Ford Fiesta ST Edition νιώθεις και πάλι παιδί. Αισθάνεσαι τον ενθουσιασμό που προκαλεί το χειμαρρώδες ξέσπασμα του τρικύλινδρου EcoBoost των 200 ίππων να σε κυριεύει και τον ρυθμό σου να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο από στροφή σε στροφή.
Το τιμόνι δεν διαθέτει το... ειδικό βάρος του i20 N, κερδίζει κατά κράτος, ωστόσο, στην αμεσότητα και την ταχύτητα με την οποία αλλάζει τις ισορροπίες του πλαισίου, έστω και την τελευταία -κυριολεκτικά- στιγμή.
Επί ξυρού ακμής, το Ford Fiesta ST έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις από τον χειριστή του, μιας και το τρικύλινδρο μοτέρ ζητά περισσότερα από τους κινητήριους τροχούς και η όποια υπερβολή στο γκάζι παρακάμπτει ακόμα και την πυροσβεστική διαμεσολάβηση του μπλοκέ διαφορικού της Quaife.
Αρκεί, βέβαια, ένα στιγμιαίο «άσε» ώστε το παιχνίδι να περάσει στο γήπεδο του πίσω άξονα, ο οποίος δεν θα διστάσει να ανοίξει την τροχιά του, επιβάλλοντας στον μπροστινό να επανέλθει στις πρότερες - προκεχωρημένες θέσεις του.
Το γεγονός, πάντως, ότι η ανάρτηση διαχειρίζεται αποτελεσματικότερα τις προκλήσεις της καθημερινότητας, χαρίζει στο Ford Fiesta μια πιο user friendly αύρα, την ίδια στιγμή που η συμμετοχικότητα του πλαισίου του και η πληθωρική απόδοση του τρικύλινδρου συνόλου σε ολόκληρο το εύρος λειτουργίας του σφραγίζουν το βραχύ αλλά σαφές προβάδισμά του έναντι του βασικού -έως και μοναδικού- διώκτη του.
Το Hyundai i20 N δεν κατάφερε αυτή τη φορά να κατακτήσει την κορυφή, αφήνοντας παρ’ όλα αυτά τις καλύτερες υποσχέσεις για το μέλλον, μιας και η μάχη για τον θρόνο της κατηγορίας των μικρών αυτοκινήτων πρόκειται να συνεχιστεί.
Ακολουθήστε το carandmotor.gr για να μαθαίνετε όλα τα ΝΕΑ για το αυτοκίνητο
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Hyundai i20 N
Κινητήρας: Βενζίνη, 1,6 λίτρα, 204 PS, 275 Nm (304 Nm με overboost)
Μετάδοση: Μηχανικό 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 6,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 230 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,9 λτ./100 χλμ., 158 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.075/1.775/1.440 χλστ., 2.580 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.190 κιλά
Χώρος αποσκευών: 352 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 24.990 ευρώ (26.490 ευρώ έκδοση Performance Pack) -110,6 ευρώ
Ford Fiesta ST
Κινητήρας: Βενζίνη, 1,5 λίτρα, 200 PS, 290 Nm
Μετάδοση: Μηχανικό 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 6,5 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 232 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,0 λτ./100 χλμ., 136 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.068/1.735/1.469 χλστ., 2.493 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.208 κιλά
Χώρος αποσκευών: 311 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 22.304 ευρώ (28.632 ευρώ έκδοση Edition) -87,04 ευρώ