H άφιξη του νέου Nissan Qashqai στην ελληνική αγορά αλλάζει τις ισορροπίες στην κατηγορία των μικρομεσαίων διαστάσεων crossovers, αμφισβητώντας με την ευθύτητα του χαρακτήρα του τα όσα πρεσβεύει το Peugeot 3008 και η γαλλική σχολή.
Αν το Toyota RAV4 το μακρινό 1994 ίδρυσε την κατηγορία των σύγχρονων οχημάτων ελευθέρου χρόνου, το Nissan Qashqai ήρθε, σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, να διευρύνει τα όρια ενός ούτως ή άλλως πολυσυλλεκτικού segment και να επισημοποιήσει την ύπαρξη μιας νέας... μετάλλαξης των εξορισμού τετρακίνητων, εκείνη την εποχή, SUV.
Σαφώς πιο ευέλικτο και κυρίως πιο προσιτό από οποιονδήποτε άλλον τετρακίνητο ανταγωνιστή του, το Nissan Qashqai δημιούργησε τη δική του σχολή, εξαργυρώνοντας δίχως καθυστέρηση το προβάδισμα το οποίο απέκτησε με την πρώτη, κατά σειρά, γενιά του.
BUY NOW
Ανάλογο ήταν και το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του Peugeot 3008, μόνο που στην προκειμένη περίπτωση χρειάστηκε να περιμένουμε έως και το 2016 ώστε να αντιληφθούμε πλήρως τις πραγματικές προθέσεις των Γάλλων.
H αναμονή, βέβαια, άξιζε τον κόπο μιας και το δεύτερης γενιάς 3008 ξεπέρασε τις προσδοκίες ακόμα και των πιο αισιόδοξων οπαδών της γαλλικής φίρμας, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην κατηγορία του και διεκδικώντας θέση ανάμεσα σε προτάσεις με premium καταβολές και υπερυψηλές φιλοδοξίες.
Με αφορμή, λοιπόν, το λανσάρισμα του νέου Nissan Qashqai αλλά και την πρόσφατη επικαιροποίηση των προδιαγραφών του Peugeot 3008, τα δύο δημοφιλέστατα SUV κονταροχτυπιούνται με φόντο την κορυφή της κατηγορίας των μικρομεσαίων διαστάσεων οχημάτων ελευθέρου χρόνου.
Περί ορέξεως
Θα πρόδιδε μια ασυγχώρητη προχειρότητα η όποια προσπάθεια να αναζητήσει κανείς τη λύση στον γρίφο της επιλογής ανάμεσα σε δύο καταξιωμένες προτάσεις της ελληνικής αγοράς, κρίνοντας από τον τρόπο με τον οποίο επιχειρούν να εξωτερικεύσουν την ιδιαιτερότητα του χαρακτήρα τους.
Από την άλλη δεν μπορείς να γυρίσεις την πλάτη στο υποκειμενικό μεν, βαρύνοντος σημασίας δε κριτήριο της... αισθητικής, από τη στιγμή μάλιστα που Qashqai και 3008 εκπροσωπούν δύο εκ δια μέτρου αντίθετες σχεδιαστικές σχολές.
Εν προκειμένω, στο ιαπωνικό στρατόπεδο γίνεται άμεσα αντιληπτή η προσπάθεια συντήρησης ενός γνώριμου σχεδιαστικού μοτίβου, το οποίο επιτρέπει ακόμα και στον μη υποψιασμένο παρατηρητή να συνδέσει την τρίτη γενιά του Nissan Qashqai με τις δύο προηγούμενες.
Οφείλεις, λοιπόν, να εστιάσεις σε χαρακτηριστικά όπως το χαρακτηριστικό “V” το οποίο σχηματίζεται στο ρύγχος του αμαξώματος και στους προβολείς LED που το περικλείουν ώστε να στοιχειοθετήσεις την όποια αλλαγή στον σχεδιαστικό προσανατολισμό του.
Στην επιχειρηματολογία του ιαπωνικού crossover θα μπορούσε να συμπεριλάβει κανείς και την διαφοροποίηση των εξωτερικών διαστάσεων, παρά το γεγονός ότι η αύξηση των περίπου 3 εκατοστών σε μήκος, πλάτος και ύψος περνά με την πρώτη, φευγαλέα ματιά απαρατήρητη.
Τοποθετώντας απέναντι στo νέο Nissan Qashqai το πρόσφατα ανανεωμένο Peugeot 3008, τα πρώτα ασφαλή συμπεράσματα δεν αργούν να βγουν. Μολονότι τα περιθώρια... αυτοβελτίωσης για ένα αυτοκίνητο που διανύει το δεύτερο μισό της ζωής του δεν είναι πολλά, το γαλλικό SUV πέτυχε μέσα από στοχευμένες σχεδιαστικές παρεμβάσεις να φρεσκάρει και ταυτόχρονα να αναβαθμίσει την εικόνα του.
Όπως και στην περίπτωση του Qashqai, έτσι και το 3008 επιχειρεί να κερδίσει τη μάχη των εντυπώσεων με το... καλημέρα, επενδύοντας στις σμιλευμένες επιφάνειες του μπροστινού προφυλακτήρα και στα κάθετης διάταξης φώτα ημέρας τεχνολογίας LED.
Το χρώμιο δεν λείπει από το... διαιτολόγιο του Peugeot 3008, δένοντας με την avant garde σχεδιαστική λογική του και χαρίζοντας στην γαλλοτραφή πρόταση έναν διαφορετικό… αέρα, ανάλογο των premium ανταγωνιστών του.
Το βραχύ προβάδισμα στον τομέα των διαστάσεων έρχεται να επιβεβαιώσει την αρχική αίσθηση ότι η παρουσία του γαλλικού SUV στην άσφαλτο διαθέτει επιβλητικότερα χαρακτηριστικά, σε σχέση με το μετριοπαθές αποτύπωμα του ιαπωνικής καταγωγής συνδαιτυμόνα του.
Διαφορετική κλάση
Η απόσταση που χωρίζει το επικαιροποιημένο Peugeot 3008 από το νέο Nissan Qashqai αυξάνεται από τη στιγμή που θα μπεις στη διαδικασία να καθαρογράψεις τις σκόρπιες σκέψεις και τα πρόχειρα συμπεράσματα, τα οποία προκύπτουν κατά τη διάρκεια της παραμονής σου στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων.
Από τη μία έχουμε μια πρόταση που μετρά ήδη τέσσερα χρόνια στην ευρωπαϊκή αγορά, επιχειρώντας να διατηρηθεί στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας του και από την άλλη ένα crossover το οποίο εισέρχεται στην τρίτη κατά σειρά γενιά του, έχοντας την ευκαιρία να γράψει τη συνέχεια της εξαιρετικά επιτυχημένης πορείας του πάνω σε λευκό χαρτί.
Η αναβάθμιση των υλικών και της συναρμογής στις προβεβλημένες επιφάνειες του ταμπλό, αναδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο το νέο Nissan Qashqai επιχειρεί να αλλάξει σελίδα και επίπεδο στο τομέα της αντιληπτής ποιότητας. Οι απαραίτητες προσθήκες έχουν πραγματοποιηθεί και στον εξοπλισμό, είτε αυτός αφορά την άνεση είτε την ασφάλεια.
Για του λόγου το αληθές, η δεύτερη τη τάξει έκδοση εξοπλισμού του νέου Nissan Qashqai των 26.790 ευρώ προσφέρεται με μια οθόνη αφής οκτώ ιντσών, η οποία στέκεται πλέον στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, ενώ μια δεύτερη TFT οθόνη με διαγώνιο 7 ιντσών φιλοξενεί τις ενδείξεις του υπολογιστική ταξιδίου, έχοντας τοποθετηθεί στο μέσον του αναλογικού πίνακα οργάνων.
Μεταξύ άλλων, στον κατάλογο του εξοπλισμού περιλαμβάνεται ο διζωνικός κλιματισμός, η κάμερα οπισθοπορείας και το περίφημο Safety Shield, μια σύγχρονη παλέτα εφαρμογών ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού, η οποία απαρτίζεται από 14 διαφορετικά υποσυστήματα.
Στην περίπτωση μάλιστα που φτάσει κανείς ως την αμέσως επόμενη έκδοση εξοπλισμού και τα 29.900 ευρώ, αποκτά πλήρη πρόσβαση στο τεχνολογικό «οπλοστάσιο» της Nissan, καθώς στο cockpit του νέου Qashqai έρχονται να προστεθούν ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών και η μεγαλύτερη -κατά μία ίντσα- οθόνη αφής του αναβαθμισμένου infotainment.
Στο στρατόπεδο των Γάλλων, η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του i-cockip και ο εξαιρετικά επιτυχημένος συνδυασμός του υφάσματος με τα υψηλής ποιότητας συνθετικά υλικών, τοποθετούν το 3008 στις παρυφές της premium κατηγορίας.
Σημειώστε ότι η βασική εξοπλιστική έκδοση του αυτοκινήτου -πρόκειται για την Active Plus των 28.600 ευρώ- περιλαμβάνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων μεγέθους 12,3 ιντσών, την κεντρικά τοποθετημένη έγχρωμη οθόνη αφής των 10 ιντσών και το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης με τρισδιάστατη απεικόνιση χαρτών.
Ο διζωνικός κλιματισμός με αεραγωγούς στην πίσω σειρά καθισμάτων συνιστά ένα βασικό στοιχείο άνεσης, ενώ όπως και στην περίπτωση του Qashqai, o μακροσκελής κατάλογος των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας σού επιτρέπει να αισθάνεσαι μεγαλύτερη σιγουριά για τις κινήσεις σου.
Νικητής στα σημεία ανακηρύσσεται το Peugeot 3008 και στο κομμάτι της πρακτικότητας. Ο οριακά μεγαλύτερος χώρος αποσκευών του γαλλικού SUV διαθέτει επίπεδο δάπεδο προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα να αξιοποιήσεις πλήρως τα 520 λίτρα του διαθέσιμου όγκου.
Αντιθέτως στο νέο Nissan Qashqai το «σκαλοπάτι» που δημιουργείται στο πάτωμα του διαμέρισματος αποσκευών όπως και το εκτεθειμένο τμήμα των πίσω θόλων, βάζουν δύσκολα σε εκείνους που θα θελήσουν να εξαντλήσουν τα 504 λίτρα της χωρητικότητάς του.
Με όρους ασφάλτινους
Η τρίτη γενιά του Nissan Qashqai δεν αλλάζει κάτι στην ασφάλτινη κοσμοθεωρία του ιαπωνικού crossover, ούτε φυσικά και της κατηγορίας της οποίας ηγήθηκε επί σειρά ετών. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι από τη νεότερη εκδοχή του αυτοκινήτου λείπουν εκείνα τα στοιχεία που μαρτυρούν την ουσιαστική πρόοδο του.
Από την πρώτη κιόλας στιγμή μπορείς να αντιληφθείς τη βελτίωση που έχει επιτευχθεί στα επιμέρους χαρακτηριστικά του πλαισίου. Η εντυπωσιακή ενίσχυση της ακαμψίας κατά 41% φαντάζει από μόνη της αρκετή ώστε να αλλάξει την εικόνα του νέου Qashqai στην άσφαλτο.
Η ανάρτηση διαχειρίζεται με μεγαλύτερη ευκολία και αποτελεσματικότητα τις εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος, διατηρώντας παράλληλα τον απόλυτο έλεγχο του αμαξώματος ακόμα και υπό ασφυκτική πίεση.
Αντιστοίχως, το σύστημα διεύθυνσης έχει κερδίσει σε ακρίβεια και δείχνει να μην επηρεάζεται ακόμα και όταν ο μπροστινός άξονας ανοίξει την τροχιά του, απόρροια της υπερβολής στο γκάζι.
Στην εξαιρετική εικόνα του ιαπωνικού crossover έρχεται να προστεθεί και η ψύχραιμη παρέμβαση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, τα οποία αναλαμβάνουν να νουθετήσουν τον οδηγό όταν αυτό κριθεί απολύτως απαραίτητο χωρίς να του στερούν βασικές ελευθερίες.
Όλα αυτά με τους τροχούς των 17 ιντσών και τα υπεράνω κάθε υποψίας EcoContact 6 της Continental, τα οποία προφανώς δεν βρίσκονται εκεί για να αναδείξουν τη δυναμική πτυχή της προσωπικότητας ενός αρχετυπικού crossover.
Το Peugeot 3008 δεν απέχει από την all around λογική του Nissan Qashqai, όντας παρόλα αυτά περισσότερο ευάλωτο στις μεταφορές βάρους και λιγότερο άμεσο στην εκτέλεση των εντολών που δέχεται από το χειριστή του.
Το σύστημα διεύθυνσης δεν στερείται ακρίβειας, ωστόσο, η αμεσότητα που το χαρακτηρίζει απαιτεί την εξοικείωση του οδηγού ώστε η γωνία που σχηματίζουν οι κατευθυντήριοι τροχοί να μην αποτελέσει τη γενεσιουργό αιτία μιας υποβόσκουσας υποστροφής.
Και σε αυτή την περίπτωση τα μεικτής χρήσης ελαστικά δεν βοηθούν ώστε να πάρεις το μέγιστο από το γαλλικό σύνολο, αντισταθμίζοντας ωστόσο τις όποιες... απώλειες στην άσφαλτο με τη δυνατότητα να πατήσεις με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στο χώμα.
Αν μάλιστα στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου περιλαμβάνεται και το Grip Control, ήτοι το σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης το οποίο προσαρμόζει την κατανομή της ροπής στους κινητήριους τροχούς στο τερέν στο οποίο κινείσαι ή πρόκειται να κινηθείς, τότε οι πιθανότητες επιβίωσής σου μακριά από την άσφαλτο αυξάνονται σημαντικά.
Η κινητήριος δύναμη
Η υβριδική τεχνολογία δεν άργησε να χτυπήσει την πόρτα του Nissan Qashqai έστω και στη πιο... ήπια μορφή της. Έτσι, λοιπόν, η τρίτη γενιά του αυτοκινήτου έχει αφετηρία τους 140 ίππους ενός κινητήρα βενζίνης χωρητικότητας 1,3 λίτρων, ο οποίος προέρχεται από τη συνεργασία του ομίλου της Renault-Nissan με εκείνον της Daimler.
Αν και την τελευταία τριετία, ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει καταθέσει τα διαπιστευτήριά του υπηρετώντας ουκ ολίγες υλοποιήσεις και των δύο ομίλων, στην ήπια υβριδική εκδοχή του πραγματοποιεί ένα νέο ξεκίνημα επιδεικνύοντας ένα διαφορετικό πρόσωπο. Η συμμετοχή του ηλεκτροκινητήρα-εναλλακτή στο έργο του, έχει αυτομάτως προσφέρει μεγαλύτερη γραμμικότητα στην απόδοσή του, συμπληρώνοντας τα όποια κενά παρουσίαζε «χαμηλα».
Χωρίς ιδιαίτερη καθυστέρηση, λοιπόν, έχεις τη δύναμη που χρειάζεσαι για να κινήσεις με τον επιθυμητό ρυθμό τα περίπου 1.330 κιλά του Qashqai χωρίς να χρειαστεί να καταφύγεις συχνότερα απ' όσο θα ήθελες στο ούτως ή άλλως δεκτικό στην... κακομεταχείριση μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων.
Στο εύρος στο οποίο ο τετρακύλινδρος-υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας του 1,3 λίτρου αποδίδει τη μέγιστη τιμή της ροπής (βλέπε 240 Nm) δεν παρουσιάζονται ξεσπάσματα ή κενά και στο μόνο στο οποίο καλείσαι ενδεχομένως να προσαρμοστείς είναι ότι σε σπάνιες περιπτώσεις το μοτέρ δείχνει να μην «αδειάζει» τη στιγμή που εσύ το θες, τραβώντας το πόδι σου από το γκάζι.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι έχεις τη δυνατότητα να επιλέξεις ανάμεσα σε τρία προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal, Sport) χωρίς ωστόσο η απόσταση που χωρίζει τις επιμέρους ρυθμίσεις του να προσφέρουν το κάτι παραπάνω στη σχέση σου με το ιαπωνικό crossover.
Κλείνοντας με την κατανάλωση καυσίμου, η μέση τιμή των 7,5 λίτρων είναι απολύτως ρεαλιστική και εφικτή για τα δεδομένα μιας ήπιας υβριδικής κατασκευής.
Τρικύλινδρος, εύστροφος και αρκούντος ισχυρός ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός μικρομεσαίων διαστάσεων SUV, ο PureTech κινητήρας των 1.199 κ.εκ. και των 131 ίππων δεν παραδίδει έτσι εύκολα τα όπλα.
Απουσία υποβοήθησης από κάποιο ήπια υβριδικό σύστημα, το φαινόμενο τη υστέρησης κάνει αισθητή την παρουσία του στις χαμηλές στροφές λειτουργίας πολύ σύντομα ωστόσο περιορίζεται από το ξέσπασμα του τρικύλινδρου συνόλου και τα 230 Nm ροπής που ξεπηδούν αβίαστα λίγο κάτω από τις 2.000 σ.α.λ.
Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις, λοιπόν, στα χαρτιά το Peugeot 3008 έχει τον πρώτο λόγο στις επιταχύνσεις από στάση με την τυπική διαδικασία του «0-100» να ολοκληρώνεται σε 9,6 δευτερόλεπτα αντί των 10,2 δευτερολέπτων του Qashqai.
Και οι Γάλλοι έχουν χαρίσει στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει ένα από τα τρία προγράμματα λειτουργίας και να παραμετροποιήσει, έως έναν βαθμό, την υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης και την απόκριση στο γκάζι, κάτι που πρόκειται να βοηθήσει κυρίως εκείνους που θα επιχειρήσουν να διατηρήσουν χαμηλά τα επίπεδα της κατανάλωσης.
Η τελευταία κυμαίνεται μεταξύ 7 και 8 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα, αν παρόλα αυτά πιέσει κανείς είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα δει διψήφια νούμερα. Μιλώντας, πάντως για μια τρικύλινδρη υλοποίησης, ίσως αξίζει να αναφερθούμε και στην αποτελεσματική ηχομόνωση του θαλάμου επιβατών, η οποία περιορίζει την τραχύτητα της λειτουργίας του PureTech των 1.199 κ.εκ.
Αντί συμπεράσματος
Οι Ιάπωνες έπραξαν για μία ακόμα φορά αυτό που γνωρίζουν καλύτερα απ’όλους. Να εστιάσουν στην ουσία των πραγμάτων, γυρίζοντας και μάλιστα επιδεικτικά την πλάτη στις εύκολες λύσεις.
Δεν υπάρχει αμφιβολία, λοιπόν, ότι η τρίτη γενιά του Qashqai είναι η καλύτερη που έχουμε δει μέχρι σήμερα σε όλους ανεξαίρετους τους τομείς, έχοντας ως αφετηρία ένα εξαιρετικό πλαίσιο και έναν κινητήρα ικανό να σταθεί αντάξιο των υψηλών προσδοκιών.
Το Peugeot 3008 δεν υστερεί σε αποτελεσματικότητα, πρακτικότητα και επιδόσεις, ενώ διαθέτει αυτή τη μαγική ικανότητα να δημιουργεί τον απαραίτητο συναισθηματικό δεσμό ανάμεσα στο ψυχρό μέταλλο των καλοσχεδιασμένων επιφανειών του αμαξώματος και τον οδηγό, υπενθυμίζοντας το πώς σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να βγει από την αφάνεια και να κατακτήσει την κορυφή.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚA
Peugeot 3008 1.2 PureTech
Κινητήρας: Βενζίνη, 1,2 λίτρα, 131 PS, 230 Nm
Μετάδοση: Μηχανικό 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 9,5 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 188 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2 6,1 λτ./100 χλμ., 139 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.447/1.841/1.624 χλστ., 2.675 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.395 κιλά
Χώρος αποσκευών: 520 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 28.650 ευρώ-166,8 ευρώ
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 PS
Κινητήρας: Βενζίνη, 1,3 λίτρα, 140 PS, 240 Nm
Μετάδοση: Μηχανικό 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 196 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2 5,8 λτ./100 χλμ., 131 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.425/1.835/1.625 χλστ., 2.665 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.395 κιλά
Χώρος αποσκευών: 504 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 24.490 ευρώ-157,2ευρώ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ