Δοκιμάζουμε το νέο Opel Grandland Electric 214 PS 77 kWh
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΣ / PHOTOS: Δημήτρης Κολιός

Η νέα γενιά του γερμανικού SUV πάτησε τους τροχούς της στη χώρα μας πριν μερικές εβδομάδες και η ηλεκτρική του εκδοχή μοιάζει ιδιαίτερα ταιριαστή και αποδοτική.
Το Grandland της Opel αποτελεί γνωστή ποσότητα στην ελληνική αγορά καθώς ο ολοκληρωμένος του χαρακτήρας δεν πέρασε απαρατήρητος από το αγοραστικό κοινό, με αποτέλεσμα να διαγράψει μια δυνατή εμπορική πορεία.
Με τη δεύτερη γενιά του μοντέλου, η γερμανική εταιρεία αναβαθμίζει ακόμα πιο πολύ το ποιόν της ναυαρχίδας της. Για αυτό εξάλλου φέρει τη νεότερη εκδοχή της σχεδιαστικής της γλώσσας, τονίζοντας με αυτό τον τρόπο και την ευρωπαϊκή καταγωγής της.
BUY NOW

Στην κορυφή της γκάμας του μοντέλου συναντάμε την ηλεκτρική έκδοση, όπως εξάλλου συμβαίνει και με τα υπόλοιπα μοντέλα της φίρμας. Μάλιστα, η Opel είναι από τις ελάχιστες εταιρείες που προσφέρει τουλάχιστον μία ηλεκτρική έκδοση για κάθε της μοντέλο. Συνολικά, διαθέτει έξι επιβατικά μοντέλα με αυτή την τεχνολογία.
Αιχμηρό και επιβλητικό
Το νέο Grandland είναι το πρώτο μοντέλο της Opel που χρησιμοποιεί την ολοκαίνουργια πολυδιαμορφώσιμη πλατφόρμα STLA Medium. Η συγκεκριμένη βάση έχει εξελιχθεί με κύριο γνώμονα τα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης και προορίζεται για μοντέλα μικρομεσαίου έως μεγάλου μεγέθους (από 4,3 έως 4,9 μέτρα).

Οι διαστάσεις του νέου μοντέλου έχουν αυξηθεί αρκετά και πλέον λογίζεται ως ένα μοντέλο που τοποθετείται εμπορικά ανάμεσα στα C και D SUV. Το μήκος του έχει φτάσει τα 4,65 μέτρα και σε συνδυασμό με το μεγάλο μεταξόνιο των 2,8 μέτρων, διαθέτει πολύ σωστές αναλογίες που του εξασφαλίζουν και ένα επιβλητικό παρουσιαστικό.
Σχεδιαστικά, το νέο Opel Grandland ενσωματώνει στο εμπρός μέρος το νέο 3D Vizor με τον φωτεινό κεραυνό να τονίζει το ρύγχος. Το blitz αποτελεί τη νοητή «πηγή» ενέργειας για τα νέα φώτα Intelli-Lux HD που κάνουν κυριολεκτικά τη νύχτα μέρα και χάρη στις δυνατότητές τους αναβαθμίζουν την ασφάλεια και την άνεση στη νυχτερινή οδήγηση.

Το ανάγλυφο καπό διατρέχεται από μια έντονη ακμή στο μέσο που αντλεί έμπνευση από την ράχη σαλαχιού. Από το πλάι, οι έντονες ακμές χαρίζουν ένα αθλητικό στιλ και τα μαύρα πλαστικά προστατευτικά την απαραίτητη SUV προσέγγιση. Στην σπορτίφ έκδοση GS που δοκιμάζουμε, τα πλαστικά προστατευτικά είναι βαμμένα σε μαύρο gloss για εντονότερη αντίθεση και πιο premium εικόνα.
Στον δυναμισμό του νέου Grandland προσδίδουν επίσης οι μεγάλοι τροχοί διάστασης από 19 έως 20 ίντσες (προαιρετικά), που χάρη στη σχεδίασή τους εισφέρουν και στην αεροδυναμική απόδοση του γερμανικού SUV. Ακόμα, η οπισθοκλινής οροφή και οι τρεις μαύρες κολόνες δημιουργούν την αίσθηση ότι αιωρείται η οροφή.

Πίσω, τα λεπτά φώτα τύπου LED ενώνονται μεταξύ του από μία φωτεινή μπάρα που στο κέντρο της δεσπόζει ολογράφως ένα φωτεινό Opel, τονίζοντας με αυτό τον τρόπο την καταγωγή και την ιστορία της φίρμας. Η ονομασία του μοντέλου είναι ανάγλυφη, στην βάση της 5ης πόρτας, ενώ σε κανένα σημείο δεν υπάρχει κάποια ένδειξη για την έκδοση του συστήματος κίνησης. Την καθαρή εικόνα συμπληρώνουν ο προφυλακτήρας με τις ακμές που παραπέμπουν σε διαχύτη και η μεγάλη αεροτομή με το ενσωματωμένο τρίτο φως αιχμηρής σχεδίασης.
Λειτουργικό και ευρύχωρο
Η σχεδίαση του εσωτερικού είναι καθαρή, δεν κουράζει το μάτι και οι οριζόντιες γραμμές που το χαρακτηρίζουν, ενισχύουν την αίσθηση πλάτους. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι προσεγμένα και αποτελούν ένα μίγμα μαλακών και σκληρών πλαστικών καλής ποιότητας.

Το πάνω μέρος του ταμπλό καλύπτεται από ποιοτικό μαλακό πλαστικό και καταλήγει σε μια διακοσμητική φάσα που παραπέμπει αισθητικά σε ανθρακονήματα. Ακριβώς από κάτω, βρίσκουμε μια ευχάριστη στην υφή υφασμάτινη επένδυση οικολογικής προσέγγισης με λίγη γέμιση για να είναι μαλακή, με το ίδιο υλικό να ντύνει και τα ψηλά σημεία των εμπρός θυρών. Η συναρμογή των υλικών είναι πολύ καλή, και μόνο σε ορισμένα σημεία που δεν πιάνει εύκολα το μάτι χρήζει μικρής βελτίωσης.
Η κεντρική κονσόλα έχει ελαφριά κλίση προς τον οδηγό και στην κορυφή της δεσπόζει η οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 16 ιντσών, και σε συνδυασμό με την ψηλά τοποθετημένη και ογκώδη κονσόλα δαπέδου με τους πολλούς αποθηκευτικούς χώρους, αγκαλιάζει τον οδηγό και δημιουργεί αίσθηση cockpit αυτοκινήτου σπορ κατασκευής.

Πίσω από το κανονικών διαστάσεων τριάκτινο τιμόνι νέας σχεδίασης βρίσκουμε τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10 ιντσών που παρουσιάζει κάμποσες πληροφορίες στον οδηγό. Ο τελευταίος μπορεί να λάβει αρκετή πληροφορία και από το μεγάλο Intelli-HUD στο παρμπρίζ, επιτρέποντάς του να επικεντρωθεί στον δρόμο.
Το γεγονός ότι οι οθόνες και οι διακόπτες βρίσκονται στην ίδια «ευθεία», ευνοούν την λήψη πληροφορίας από τον οδηγό, ενώ η εργονομία ενισχύεται από την ύπαρξη φυσικών διακοπτών για το σύστημα κλιματισμού και τις βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου.

Οι χώροι είναι πολύ καλοί για έως και πέντε ενήλικους, με τον μεσαίο πίσω να μην δυσκολεύεται να βολέψει τα πέλματά του χάρη στο επίπεδο πάτωμα που διαθέτει η εξελιγμένη για ηλεκτρικά συστήματα κίνησης πλατφόρμα.
Τα εμπρός καθίσματα διαθέτουν πιστοποίηση AGR, είναι πολύ άνετα, στηρίζουν σωστά το σώμα, και φέρουν λειτουργία θέρμανσης. Προαιρετικά, μπορούν να γίνουν κλιματιζόμενα (θέρμανση και ψύξη) και να προσφέρουν λειτουργία μασάζ.

Οι θήκες για μικροαντικείμενα είναι πολλές και χρηστικές προσφέροντας 36 λίτρα αποθηκευτικών χώρων, με το αυτοκίνητο δοκιμής να διαθέτει και το Pixel Box που περιλαμβάνει και βάση για την ασύρματη φόρτιση τηλεφώνου. Το πορτμπαγκάζ από την άλλη φτάνει τα 550 λίτρα και θα χωρέσει πολλές αποσκευές. Το σχήμα του είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμο, έχει διπλό πάτωμα και γάντζους για χειραποσκευές, ενώ σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης (40/20/40), θα δημιουργηθεί επίπεδος χώρος φόρτωσης που θα ξεπεράσει τα 1.600 λίτρα (1.641 λίτρα).
Ήρεμη δύναμη
Το νέο Opel Grandland διατίθεται αποκλειστικά με ηλεκτρικά και εξηλεκτρισμένα συστήματα κίνησης βενζίνης. Το αυτοκίνητο δοκιμής είναι η βασική ηλεκτροκίνητη έκδοση με εμπρός μοτέρ 214 ίππων και 345 Nm, και πακέτο μπαταριών 77 kWh (73 kWh ωφέλιμη, 520 κιλά βάρος).

Υπάρχουν άλλες δύο ηλεκτρικές εκδόσεις, η long range με εμπρός ηλεκτρομοτέρ 232 ίππων και μπαταρία 103 kWh (98 kWh ωφέλιμη), καθώς και η τετρακίνητη (ένα ηλεκτρομοτέρ σε κάθε άξονα) με 327 ίππους και την μπαταρία των 77 kWh. Οι δύο τελευταίες εκδόσεις θα εμπλουτίσουν την γκάμα τους επόμενους μήνες.
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP, η αυτονομία της προσθιοκίνητης έκδοσης με την βασική μπαταρία, όπως του αυτοκινήτου δοκιμής, φτάνει τα 523 χλμ., της αντίστοιχης με το μεγάλο πακέτο μπαταριών τα 680 χλμ. και της τετρακίνητης τα 520 χλμ.

Κατά την διάρκεια της δοκιμής, η μέση κατανάλωση ενέργειας που σημειώσαμε ήταν 16,5 kWh/100 χλμ. με πλήρη χρήση του συστήματος κλιματισμού. Αυτό μεταφράζεται σε αυτονομία άνω των 450 χλμ., ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι εκδόσεις διαθέτουν στον βασικό εξοπλισμό την αντλία θερμότητας. Στην πόλη, η κατανάλωση θα πέσει κοντά στις 15 kWh, ανεβάζοντας την αυτονομία κοντά στα 500 χλμ. (487 χλμ.).
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου NMC είναι αρχιτεκτονικής 400V, είναι υγρόψυκτες και μπορούν να δεχθούν μέγιστη ισχύ φόρτισης τα 160 kW. Αυτό σημαίνει ότι για μια φόρτιση από το 20% έως το 80% θα χρειαστεί κάτι λιγότερο από μισή ώρα. Ο στάνταρ ενσωματωμένος φορτιστής των 11 kW απαιτεί για το ίδιο ποσοστό σε ένα wallbox, 4ώρες και 30 λεπτά.

Οι επιδόσεις που ανακοινώνει ο κατασκευαστής για την προσθιοκίνητη έκδοση των 214 ίππων αναφέρουν επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 9,0 δλ. και τελική ταχύτητα που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 170 χλμ./ώρα.
Με επιλεγμένο το πρόγραμμα Eco, το ηλεκτρικό σύστημα δίνει προτεραιότητα στην οικονομία ενέργειας, αποδίδοντας 170 ίππους (125 kW) και 270 Nm. Στο Normal αποδίδει 191 ίππους (140 kW) και 300 Nm, και στο Sport 214 ίππους (157 kW) και 345 Nm.

Η οδηγοκεντρική προσέγγιση των σχεδιαστών του εσωτερικού γίνεται αμέσως αντιληπτή, και σε συνδυασμό με το εργονομικό κάθισμα και το τιμόνι με το μεγάλο εύρος ρύθμισης, είναι βέβαιο ότι δεν θα δυσκολευτεί κανείς να βρεις την θέση που τον βολεύει.
Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα γίνεται αντιληπτή η ακαμψία της νέας πλατφόρμας STLA Medium. Σε αυτο βέβαια βοηθά και το μασίφ πακέτο μπαταριών των 77 kWh, καθώς και η σωστή λειτουργία της ανάρτησης με τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Μόνο στις πολύ έντονες κακοτεχνίες θα ακουστεί ελαφρώς, αλλά για αυτό θεωρούμαι ότι ευθύνονται οι προαιρετικοί τροχοί των 20 ιντσών. Οι στάνταρ 19άρες μοιάζουν μια πιο συνετή επιλογή για την ελληνική «πραγματικότητα».

Η ποιότητα κύλισης είναι υψηλού επιπέδου χάρη στην αυξημένη ηχομόνωση στους θόλους των τροχών, τον καθρέφτη του «κινητήρα», καθώς και από τις ενισχυμένες γυάλινες επιφάνειες που κρατούν μακριά τον θόρυβο από την γύρω κυκλοφορία και την κύλιση των τροχών. Όλα αυτά μεταφράζονται σε συνθήκες ταξιδιού «πρώτης θέσης» και με πολύ καλό έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος.
Η δύναμη του ηλεκτρομοτέρ είναι επαρκέστατη και κινεί εύκολα τα 2.100+ κιλά του νέου Grandland Electric. Περνά σωστά στο δρόμο και χωρίς ξεσπάσματα, ενώ σε περίπτωση που ο οδηγός βυθίσει το πόδι του στο γκάζι θα λάβει σε έναν βαθμό την σπιρτάδα που προσφέρουν τα ηλεκτρικά μοντέλα.

Στον επαρχιακό, ο έμπειρος οδηγός νοιώθει το επιπλέον βάρος της έκδοσης, αλλά σε κάθε περίπτωση το Grandland Electric παρουσιάζει ένα ασφαλές και υπάκουο πρόσωπο, με το μπροστινό του σύστημα να είναι άμεσο στις εντολές που δέχεται και οι κλίσεις του αμαξώματος ελεγχόμενες και προβλέψιμες.
Τα φρένα με την σειρά τους προσφέρουν πολύ καλή αίσθηση και δείχνουν πολύ δυνατά (αεριζόμενα δισκόφρενα 365 χλστ. εμπρός και 356 χλστ. πίσω), παρά την ύπαρξη συστήματος ανάκτησης της ενέργειας. Ο οδηγός μπορεί να επέμβει στο τελευταίο μέσω των paddles στο τιμόνι, έχοντας στη διάθεσή του τρία στάδια ανάκτησης: Low, Medium και High. Στο τελευταίο και ισχυρότερο στάδιο ενεργοποιούνται τα πίσω φώτα στοπ, αλλά κανένα δεν το ακινητοποιεί πλήρως εν είδει one pedal mode.

Σε πιο κλειστά κομμάτια τους αστικού ιστού, οι αυξημένες διαστάσεις δεν θα προβληματίσουν ιδιαίτερα, με τους μεγάλους καθρέφτες και την εποπτική θέση οδήγησης να χαρίζουν πολύ καλή περιμετρική ορατότητα. Ακόμα, η νέα πλατφόρμα που εξελίχθηκε κατά κύριο λόγο για ηλεκτρικά, και το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης φυσικά, κατάφερε να του εξασφαλίσει έναν λογικό για το μέγεθός του κύκλο στροφής 10,9 μέτρων, που βοηθά στην ευελιξία.
Ακόμα, το νέο γερμανικό ηλεκτρικό SUV διαθέτει εμπλουτισμένη και περαιτέρω εξελιγμένη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, λαμβάνοντας σωστά την πληροφορία από το περιβάλλον και επεμβαίνοντας όποτε χρειαστεί διακριτικά και ουσιαστικά. Φυσικά, προσφέρει και χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης.
Στο ταμείο
Η βασική ηλεκτρική έκδοση του νέου Opel Grandland που δοκιμάζουμε διατίθεται με τα επίπεδα εξοπλισμού Grandland Plus και GS Plus, με το πρώτο να τιμολογείται στα 49.100 ευρώ και το δεύτερο και πλουσιότερο στα 53.900 ευρώ. Σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» η τιμή πέφτει κατά 9.000 ευρώ, ενώ σε περίπτωση που αποσύρετε παλαιό αυτοκίνητο συμβατικής τεχνολογίας το όφελος αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ, μειώνοντας συνολικά την τιμή του κατά 11.000 ευρώ ( από 38.100 ευρώ).

Εν κατακλείδι, το νέο Opel Grandland Electric δεν έχει για άσσους στο μανίκι μόνο την επιβλητική εμφάνιση, τον προηγμένο και πλούσιο εξοπλισμό, τους γενναιόδωρους χώρους και την καλή ποιότητα υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί. Το αποδοτικό σύστημα κίνησης των 214 ίππων πραγματοποιεί με ευκολία όλα όσα υπόσχεται και αποτελεί μία συνιστώμενη επιλογή για το υποψήφιο αγοραστικό κοινό της κατηγορίας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας:εμπρός ηλεκτρικός, 214 ίπποι (157 kW)/4.370-14.000 σ.α.λ., 343 Nm/250-4.370 σ.α.λ.
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 9,0 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 170 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 16,9 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): έως 523 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 77 kWh (73 kWh ωφέλιμη)
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.650/1.905/1.661 χλστ., 2.784 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.132 κιλά
Χώρος αποσκευών: 550 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 49.100 ευρώ (Από 38.100 ευρώ με επιδότηση και απόσυρση) / 0 ευρώ