Μια σύντομη ιστορία για το πώς η Κίνα κατέκτησε τον κόσμο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Beijing Auto Show BYD

Καθώς η BYD πέρασε την Tesla στην κορυφή των παγκόσμιων πωλήσεων EV, και έρχονται όλο και περισσότερα ηλεκτρικά από τη «χώρα του Δράκου», εξετάζουμε τους λόγους που η Κίνα κατέκτησε τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης.

Η Κίνα παρήγαγε το 2023 τα 8,2 από τα συνολικά 14 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα του πλανήτη, σε έναν ανηλεή εμπορικό 'πόλεμο' με τη Δύση. Ο 'πόλεμος' αυτός εντάθηκε τα τελευταία χρόνια με τη ραγδαία εξάπλωση των κινεζικών αυτοκινήτων εκτός Κίνας, και ειδικά στην Ευρώπη - στα λημέρια των περισσότερων καθιερωμένων αυτοκινητοβιομηχανιών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στον 'πόλεμο' αυτόν, η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να ακολουθήσει το παράδειγμα των Ηνωμένων Πολιτειών, που διπλασίασε από την 1η Αυγούστου 2023 τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθιστώντας τα έτσι πολύ πιο ακριβά από όσο θα πωλούνταν κανονικά.

Η Ε.Ε. θεωρεί ότι τα κίνητρα που δίνει η κινεζική κυβέρνηση στους εγχώριους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκαλούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Όμως, πώς φτάσαμε σε αυτό τον 'πόλεμο' για την ηλεκτροκίνηση; Πώς έγινε η Κίνα η κορυφαία παραγωγός ηλεκτρικών αυτοκινήτων του πλανήτη;

Πριν από μιάμιση δεκαετία, στα τέλη εκείνης του 2000, η ραγδαία ανάπτυξη της κινεζικής μεσαίας τάξης έφερνε κατά χιλιάδες του Κινέζους στις εκθέσεις αυτοκινήτων, και πλήθαινε τα οχήματα στους δρόμους. Αυτό, όμως, προκαλούσε ένα μεγάλο πρόβλημα: τη ρύπανση.

Για να το επιλύσει, η κινεζική κυβέρνηση έλαβε μια σειρά από μέτρα οικονομικής στήριξης σε επιχειρήσεις και αγοραστές, ώστε να προωθηθεί η κατασκευή και η αγορά αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μηδενικής εκπομπής ρύπων. Για τους αγοραστές, η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου συνοδευόταν από επιδότηση που έφτανε τα 60.000 γουάν (7.630 ευρώ).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα, η κυβέρνηση έθεσε και άλλα προνόμια στις νεοφυείς επιχειρήσεις κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και μαζί άσκησε περιορισμούς στην παραγωγή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Για όλα αυτά, μέχρι το τέλος του 2022 το κινεζικό κράτος διέθεσε συνολικά 25,4 δισεκατομμύρια ευρώ.

Όμως, τα κίνητρα ήταν τέτοια που η κινεζική παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέρασε στην άλλη πλευρά, του πλεονάσματος. Αυτό σήμαινε ότι οι νέες εταιρείες έπρεπε να αναζητήσουν άλλες αγορές, εκτός της Κίνας, για να διασφαλίσουν την επιβίωσή τους.

Και οι αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ άρχισαν, έτσι, να υποδέχονται όλο και περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα, κατασκευασμένα με χαμηλό κόστος χάρη στις κυβερνητικές επιδοτήσεις και την εύκολη πρόσβαση των Κινέζων σε κοιτάσματα λιθίου.

Στην ήπειρό μας, έτσι, στις Βρυξέλλες συζητάται το πλαίσιο που θα θεσπίσει τις εισαγωγές EV από την Κίνα, και θα αντιμετωπίσει την φερόμενη τάση των κινεζικών εταιρειών να πουλούν τα αυτοκίνητά τους σε τιμές χαμηλότερες ακόμα και του κόστους προκειμένου να καθιερώσουν τη θέση τους στις νέες αγορές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το νέο πλαίσιο που θα καθορίζει τις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα αναμένεται μέχρι το Φθινόπωρο του 2024, και φημολογείται ότι θα περιλαμβάνει αυξημένους δασμούς από το σημερινό 25%.

Οι Κινέζοι, όμως, απαντούν μεταφέροντας την παραγωγή τους στην Ευρώπη: μεταξύ άλλων, η BYD έχει ανακοινώσει ότι μέσα στην προσεχή τριετία θα τεθεί σε λειτουργία το νέο της εργοστάσιο στην Ουγγαρία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ