Η έναρξη των δραστηριοτήτων της Tesla στην ελληνική αγορά αποτέλεσε, δίχως αμφιβολία μια σημαντική είδηση, όχι μόνο για τον πολύπαθο κλάδο του αυτοκινήτου στη χώρα μας αλλά και για εκείνους που αναζητούσαν αγωνιωδώς μια εναλλακτική πρόταση στην ούτως ή άλλως φτωχή, από πλευράς επιλογών, κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η άσημη αυτοκινητοβιομηχανία από το Fremont της Καλιφόρνια, η οποία είδε μέσα σε περίπου έναν χρόνο την αξία της μετοχής της να δεκαπλασιάζεται και την κεφαλαιοποίησή της να προσπερνά εκείνη των κολοσσών της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, βάλθηκε να κατακτήσει αυτή τη μικρή γωνιά της βαλκανικής χερσονήσου, αποβιβάζοντας σε αυτήν τη πολυδιαφημισμένη... πραμάτεια της.
Μιλώντας, λοιπόν, για την Tesla και την παρουσία της σε ελληνικό έδαφος, αξίζει να σημειώσουμε ότι μετά και τη συμπλήρωση του πρώτου εξαμήνου του 2021, η καλιφορνέζικη αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να διαθέσει 317 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 195 σε εταιρικούς χρήστες.
BUY NOW
Ο αριθμός ίσως ακούγεται μικρός, είναι παρ’ όλα αυτά αρκετός για να τοποθετήσει τους Αμερικανούς στην κορυφή της κατηγορίας των ηλεκτρικών οχημάτων. Μια κατάκτηση που φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του Model 3, καθώς το μικρότερο σε διαστάσεις και πιο προσιτό μοντέλο της Tesla είναι επί της ουσίας και το μοναδικό που έχει καταφέρει να κερδίσει την ψήφο των Ελλήνων καταναλωτών.
Μπορεί, βέβαια, τα νούμερα των πωλήσεων της Tesla ακόμα και σε μια αγορά με τον όγκο και τη δυναμική της ελληνικής να ευημερούν, δεν ισχύει το ίδιο ωστόσο και για την ίδια την παρουσία της καλιφορνέζικης φίρμας στη χώρα μας, η οποία επιεικώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ασθενική.
H απουσία ενός μόνιμου εκθεσιακού χώρου και ακόμα χειρότερα η παρουσία ενός και μοναδικού σημείου συντήρησης και επισκευής στη χώρας μας, γεννά ερωτηματικά σχετικά με το αν η επιλογή ενός Tesla τη δεδομένη χρονική στιγμή μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής.
Φυσικά δεν είναι μόνον το low cost ή αν προτιμάτε το εναλλακτικό μοντέλο που υιοθετούν οι Αμερικανοί για την προώθηση και την υποστήριξη των ακριβοθώρητων προϊόντων τους, αλλά κυρίως η ποιότητα και η συνέπεια των υπηρεσιών που αυτά υπόσχονται.
Είναι γνωστό τοις πάσι ότι η Tesla δεν έχει καταφέρει να συναντήσει τα κατασκευαστικά πρότυπα αυτοκινητοβιομηχανιών που μετρούν μερικούς αιώνες ζωής. Είναι επίσης γνωστό ότι η αξιοπιστία των μοντέλων της κινείται πολύ χαμηλότερα από τα ευρέως αποδεκτά επίπεδα, καθιστώντας την αμερικανική φίρμα ουραγό στον τομέα αυτό.
Η Tesla φιγουράρει στις τελευταίες θέσεις σχεδόν όλων των ερευνών που σχετίζονται με την αξιοπιστία των αυτοκινήτων, την ίδια στιγμή που αναφορές ακόμα και για την απρόκλητη αποκόλληση τμημάτων του αμαξώματος, αποτυπώνουν με τον πιο εύγλωττο και συνάμα τραγικό τρόπο την προχειρότητα με την οποία οι Αμερικανοί προσεγγίζουν την κατασκευαστική αρτιότητα των προτάσεών τους.
Οι ίδιοι χαμογελούν αμήχανα στο άκουσμα όλων αυτών των προβλημάτων, επενδύοντας στις προσπάθειες αυτοβελτίωσης που επιχειρούν να πραγματοποιήσουν μέσω της πρόσμιξης των εργοστασίων και των γραμμών παραγωγής. Η δημιουργία του δεύτερου Gigafactory στη μακρινή Κίνα αποτέλεσε ένα μικρό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο, η Tesla των 800 δισεκατομμυρίων δολαρίων έχει εναποθέσει τις ελπίδες της στο know how των Γερμανών και του νέου εργοστασίου που πολύ σύντομα πρόκειται να εγκαινιάσει στο Βερολίνο, στην καρδιά της καλοκουρδισμένης γερμανικής μηχανής.
Υπάρχουν, βέβαια, και εκείνοι που στέκονται στο τεχνολογικό υπόβαθρο των μοντέλων της Tesla, επιχειρώντας να αναδείξουν το προβάδισμα που απέκτησαν οι Αμερικανοί π.χ. στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης.
Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι πολύ διαφορετική από εκείνη που οι άνθρωποι της καλιφορνέζικης φίρμας θέλουν να παρουσιάσουν, καθώς μέχρι στιγμής το περίφημο Autopilot έχει δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από εκείνα που έλυσε.
Παρά, λοιπόν, την εξαιρετική απόδοση των μοντέλων της Tesla στις δοκιμές πρόσκρουσης στις Η.Π.Α., δεν ήταν λίγες εκείνες οι φορές που οι αμερικανικές αρχές ζήτησαν τις απαραίτητες εξηγήσεις από το Fremont σχετικά με τη λειτουργία των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla αναγκάστηκε να προχωρήσει στην ανάκληση 285.000 οχημάτων στην Κίνα, εξαιτίας του Autopilot και της σοβαρής πιθανότητας να ενεργοποιηθεί ακούσια από τον οδηγό αποτελώντας την αιτία ενός σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.
Η αλήθεια είναι ότι οι Αμερικανοί οφείλουν κάποια στιγμή να δώσουν πειστικές απαντήσεις στους επικριτές τους, όπως άλλωστε και σε εκείνους που ποντάρουν στην πτώση μιας αυτοκρατορίας η οποία δεν μετρά παρά μόνο λίγα χρόνια... ανέμελης ζωής.
Το πρώτο στοίχημα που καλείται να κερδίσει ο Elon Musk και η παρέα του είναι η διατήρηση του τεχνολογικού και όχι μόνο προβαδίσματος απέναντι σε έναν ανταγωνισμό, ο οποίος έχει ήδη ξεπεράσει το πρώτο-ισχυρό σοκ του αιφνιδιασμού και ημέρα με την ημέρα επιχειρεί να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Αν θα τα καταφέρει ή όχι θα το δείξει η ιστορία, το μόνο σίγουρο όμως είναι ότι η Tesla δεν θα πορευτεί από εδώ και στο εξής μόνη στο ταξίδι της, βρίσκοντας απέναντί της προτάσεις ικανές να ανακόψουν τον υγιεινό της περίπατο σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη.
Το δεύτερο -και σημαντικότερο- στοίχημα για την Tesla είναι εκείνο της επιβίωσης. Ναι μεν η καλιφορνέζικη φίρμα έχει καταφέρει μέσα στο 2021 να παράξει κέρδη, επενδύοντας ταυτόχρονα σημαντικά ποσά για την επέκτασής σε νέες αγορές του πλανήτη, ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό αν οι Αμερικανοί δεν διέθεταν το «μαξιλάρι» των δικαιωμάτων ρύπων το οποίο... μοσχοπουλούν σε εκείνους τους κατασκευαστές που δεν διαθέτουν τον απαραίτητο όγκο πωλήσεων ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών μοντέλων ώστε να εναρμονιστούν με τις ολοένα και αυστηρότερες περιβαλλοντικές νόρμες.
Χρόνο με τον χρόνο, βέβαια, η δεξαμενή των καλοπληρωτών για την Tesla και το πλεόνασμα των δικαιωμάτων ρύπων θα στερεύει, αναγκάζοντας τους Αμερικανούς να αναζητήσουν νέους πόρους για να υποστηρίξουν τα μεγαλόπνοα σχέδιά τους. Στην περίπτωση που τα καταφέρουν, τότε το success story της νεότευκτης αυτοκινητοβιομηχανίας από το Fremont θα αποτελέσει case study. Αν πάλι τα πόδια του γίγαντα αποδειχθούν πήλινα, τότε η πτώση του είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα συμπαρασύρει όσους με τον έναν ή τον άλλο τρόπο θέλησαν να μοιραστούν μαζί του το ηλεκτροκίνητο όραμά τους.