Το φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων (DPF) των σύγχρονων μοτέρ diesel είναι πολύ σημαντικό για την υγεία μας και η περιοδική φροντίδα του είναι απαραίτητη, και για τη δική του μακροζωία.
Το φίλτρο DPF (Diesel Particulate Filter) έχει κατασκευαστεί με στόχο να παραμείνει λειτουργικό και να προσφέρει τις υπηρεσίες του για εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα.
Όπως μαρτυρά και το όνομα του το DPF έχει σαν στόχο να συγκρατεί τα μικροσωματίδια που απευλευθερώνει η καύση του πετρελαίου πριν αυτά φτάσουν στην ατμόσφαιρα και βρίσκεται εντός της εξάτμισης του αυτοκινήτου. Το εν λόγω σωματίδια γίνονται από εμάς αντιληπτά ως μαύρη κάπνα που μπορεί να έχουμε δει να βγαίνει από τις εξατμίσεις παλιών ή κακοσυντηρημένων πετρελαιοκίνητων μοντέλων.
BUY NOW
Σαν εξάρτημα το DPF θεωρείται από τα σημαντικότερα των τελευταίων 20 ετών για τους diesel κινητήρες καθώς μείωσε σε τεράστιο βαθμό τα βλαβερά για την υγεία μικρο σωματίδια που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα κατά τη λειτουργία τους.
Τα τελευταία δέκα και πλέον χρόνια μάλιστα η τοποθέτησή του DPF στα νέα αυτοκίνητα είναι υποχρεωτική, μια αλλαγή που ήρθε με την εφαρμογή των προδιαγραφών Euro 5 το 2009. Ο πρώτος κατασκευαστής που το τοποθέτησε στάνταρ σε όλα τα μοντέλα του επί ευρωπαϊκού εδάφους ήταν το PSA Group κάτι που έκανε στις αρχές της 10ετίας του 2000.
Με τον ιδιοκτήτη να φροντίζει σωστά για τη συντήρηση του αυτοκινήτου και του diesel κινητήρα του και με προσεκτική επιλογή πρατηρίου καυσίμου, το DPF φίλτρο μπορεί να παραμείνει λειτουργικό ακόμη έως και το τέλος της ζωής/χρήσης ενός αυτοκινήτου.
Σε θεωρητικό επίπεδο μπορείτε να κάνετε εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα με το ίδιο DPF αφού το φίλτρο που φέρει το αυτοκίνητο σας έχει την ικανότητα να αναγεννάται και να αυτοκαθαρίζεται. Ωστόσο, στην πραγματικότητα η διάρκεια ζωής του φίλτρου επηρεάζεται σημαντικά από την ποιότητα καυσίμου, τις συνθήκες οδήγησης αλλά και τη οδηγικές μας συνήθειες. Ακόμη και αν αυτές δεν ευνοούν τη μακροζωία του φίλτρου μπορούμε να το κρατήσουμε ζωντανό για πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα κάνοντας αυτό που πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα και χωρίς να χρειαστεί να επισκεφτούμε κάποιο συνεργείο για τον καθαρισμό ή την αντικατάστασή του.
Με το φίλτρο να μαζεύει διαρκώς μικροσωματίδια κάποια στιγμή έρχεται και ο κορεσμός του. Όταν έρθει αυτή η στιγμή το αυτοκίνητο μας μπαίνει αυτόματα σε διαδικασία καθαρισμού του φίλτρου με τον οδηγό να ενημερώνεται γι' αυτό από σχετική ένδειξη στο πίνακα οργάνων. Ακόμη και αν δεν φτάσουμε σε αυτό το σημείο και ειδικά εφόσον κυκλοφορούμε καθημερινά την πόλη με μικρές ταχύτητες το πιο σημαντικό που πρέπει να κάνουμε είναι και εκείνο με το χαμηλότερο κόστος για εμάς.
Ουσιαστικά κάθε 1.000 περίπου χιλιόμετρα αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι οδηγούμε το αυτοκίνητο μας σε ανοιχτό δρόμο με μεγαλύτερη ταχύτητα από εκείνη που αναπτύσσουμε στην πόλη. Οι μεγαλύτερες ταχύτητες κίνησης για παρατεταμένο διάστημα (συνήθως 20 λεπτά σε αυτοκινητόδρομο είναι αρκετά) εξασφαλίζουν ότι η θερμοκρασία που θα αναπτύξει τελικά το DPF θα είναι αρκετή για να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί επιτυχημένα η διαδικασία αναγέννησης του.
Για να παραμείνει ζωντανό και λειτουργικό το φίλτρο μας για όσο το δυνατό περισσότερα χιλιόμετρα, μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνουμε και στο λάδι του κινητήρα που χρησιμοποιούμε. Ακόμη και αν για οποιοδήποτε λόγο δεν πραγματοποιούμε την περιοδική συντήρηση σε επίσημο συνεργείο ή κάνουμε ένα μέρος αυτής μόνοι μας, φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε πάντα λάδια για diesel κινητήρα με φίλτρο DPF που είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Αυτό σημαίνει ότι τα συγκεκριμένα λάδια έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε θειική τέφρα, φώσφορο και θείο (Low SAP- Sulfated Ash, Phosphorus, and Sulfur).
Ένα ακόμη πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να προστατέψετε την υγειά του DPF φίλτρου είναι να χρησιμοποιήσετε πρόσθετα χημικά καθαριστικά, τα οποία και μπορείτε να βρείτε στο εμπόριο. Πριν τα χρησιμοποιήσετε ωστόσο βεβαιωθείτε ότι ταιριάζουν στο δικό σας αυτοκίνητο, σύμφωνα πάντα και με τα όσα λέει ο κατασκευαστής. Η λύση αυτών των καθαριστικών δεν συνίσταται αφού είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς ένα που να ταιριάζει ακριβώς στο δικό του μοντέλο.
Αν ως οδηγοί δεν κάνουμε τα προβλεπόμενα για το DPF στα σωστά χρονικά διαστήματα τότε ο κίνδυνος να καταστραφεί πρόωρα είναι μεγάλος, ενώ εξίσου μεγάλο είναι και το κόστος αντικατάστασης που μπορεί να φτάσει σε αρκετές χιλιάδες ευρώ. Από τη λάθος συντήρηση του φίλτρου, ζημιά μπορεί να προκληθεί και στον κινητήρα, ανεβάζοντας ακόμη περισσότερο το κόστος για εμάς. Οπότε το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να μην αμελούμε το πιο απλό από αυτά που μπορούμε να κάνουμε να οδηγούμε στον αυτοκινητόδρομο για λίγο ανά 1.000 περίπου χιλιόμετρα.
Να σημειωθεί τέλος ότι φίλτρα μικροσωματιδίων τοποθετούνται πλέον από τους κατασκευαστές, σε πολλές περιπτώσεις και σε μοντέλα με κινητήρες βενζίνης.