Αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο - Οι τρεις χειρότερες βλάβες που μπορεί να συμβούν
Μπορεί το αυτόματο κιβώτιο να προσφέρει ευχρηστία και ευκολία στην οδήγηση, αλλά μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα που, αν δεν εντοπιστούν έγκαιρα, θα σας κοστίσουν ακριβά.
Τα τελευταία χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει κάνει σημαντικά τεχνολογικά βήματα, ιδιαίτερα στην ανάπτυξη των αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων, τα οποία προσφέρουν μεγαλύτερη άνεση και ευχρηστία στους οδηγούς. Μάλιστα, έχουν εξελιχθεί τόσο πολύ, που σήμερα η συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων που ταξινομούνται σε όλο τον κόσμο είναι εφοδιασμένα με αυτόματα κιβώτια, αφού από μια πολυτελή επιλογή που ήταν στο παρελθόν, τώρα αποτελούν βασικό εξοπλισμό σε πολλά σύγχρονα μοντέλα.
Πλέον, στην αγορά δεν υπάρχει μόνο ένας τύπος αυτόματου κιβωτίου, με αυτούς που κυριαρχούν να είναι τα συμβατικά με μετατροπέα ροπής, τα διπλού συμπλέκτη (DCT) και τα συνεχώς μεταβαλλόμενα (CVT).
BUY NOW
Ειδικά τα κιβώτια ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη έχουν κερδίσει πολύ έδαφος τα τελευταία χρόνια, χάρη στα πλεονεκτήματα που προσφέρουν. Χρησιμοποιούν δύο ξεχωριστούς συμπλέκτες, έναν για τις ζυγές και έναν για τις μονές σχέσεις, επιτρέποντας εξαιρετικά γρήγορες και ομαλές αλλαγές, βελτιώνοντας σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και τις επιδόσεις σε σχέση με τις αντίστοιχες χειροκίνητες εκδόσεις.
Από την άλλη πλευρά, τα CVT δεν έχουν σταθερούς οδοντωτούς τροχούς, αλλά, αντ' αυτού, χρησιμοποιούν ένα σύστημα τροχαλιών και ιμάντα για να παρέχουν μια συνεχή ροή σχέσεων μετάδοσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια πιο ομαλή οδήγηση και καλύτερη οικονομία καυσίμου, αν και μερικές φορές εις βάρος μιας λιγότερο άμεσης αίσθησης στην επιτάχυνση.
Επιπλέον, τα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων διαθέτουν πλέον μεγαλύτερο αριθμό σχέσεων, γεγονός που βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και τις επιδόσεις, μιας και επιτρέπουν στον κινητήρα να λειτουργεί πιο κοντά στο βέλτιστο εύρος στροφών του. Πάντως, παρά την τεχνολογική πρόοδο, τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων μπορεί να παρουσιάσουν βλάβες διαφόρων βαθμών, τις οποίες αξίζει να αναγνωρίσουμε έγκαιρα, ώστε να ελαχιστοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις συνέπειές τους.
Οι τρεις χειρότερες βλάβες που μπορεί να "βγάλει" ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είναι οι εξής:
- Βλάβη στο σύστημα μετάδοσης κίνησης: Ο μετατροπέας ροπής ή το σετ συμπλεκτών είναι ζωτικής σημασίας για τη μετάδοση της ισχύος του κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων. Μια βλάβη σε αυτά τα εξαρτήματα μπορεί να προκαλέσει απώλεια ισχύος και μείωση της οικονομίας καυσίμου. Τα συμπτώματα ενός ελαττωματικού μετατροπέα ροπής περιλαμβάνουν υπερβολικούς κραδασμούς, ασυνήθιστο θόρυβο και υπερθέρμανση. Η επισκευή αυτής της βλάβης μπορεί να είναι δαπανηρή και, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να απαιτεί την πλήρη αντικατάσταση του κιβωτίου ταχυτήτων.
- Ολίσθηση του κιβωτίου ταχυτήτων: Αυτό το πρόβλημα παρουσιάζεται όταν το κιβώτιο αλλάζει ταχύτητα χωρίς προφανή λόγο ή δεν είναι σε θέση να διατηρήσει την επιλεγμένη ταχύτητα. Οι αιτίες μπορεί να είναι πολλές: από χαμηλά επίπεδα υγρού κιβωτίου ταχυτήτων έως φθορές στα εσωτερικά εξαρτήματα. Η ολίσθηση μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τον οδηγό και τους επιβάτες και να προκαλέσει μεγαλύτερες ζημιές στο κιβώτιο ταχυτήτων, αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα. Η επισκευή της μπορεί να φτάσει έως το σημείο της ανακατασκευής ή της αντικατάστασης του κιβωτίου ταχυτήτων.
- Βλάβη της μονάδας ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων (TCM): Το TCM είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο των λειτουργιών του κιβωτίου ταχυτήτων. Μια βλάβη σε αυτή τη μονάδα μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην αλλαγή ταχυτήτων, να επηρεάσει αρνητικά τις επιδόσεις ή να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου. Συχνές αιτίες βλάβης του TCM περιλαμβάνουν τη φθορά, την υπερθέρμανση και τα ηλεκτρικά προβλήματα. Η επισκευή μπορεί να περιλαμβάνει ακόμη και τον επαναπρογραμματισμό ή την αντικατάσταση του TCM, κάτι που μπορεί να είναι δαπανηρό και περίπλοκο.