Η νέα BMW R 1300 GS Adventure παρουσιάστηκε με κάθε επισημότητα και, εκτός από ορισμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, έχει ήδη διχάσει με τον σχεδιασμό της, τη στιγμή που οι δυνατότητες φόρτωσής της δεν ταιριάζουν με τον «ελεύθερο» χαρακτήρα και την ταυτότητα της ως μοτοσικλέτας για μακρινά ταξίδια.
Η νέα BMW R 1300 GS Adventure έκανε επίσημο ντεμπούτο, με τη γερμανική εταιρεία να στηρίζει πολλά πάνω στην ουσιαστική ναυαρχίδα της γκάμας της, κλείνοντας το μάτι σε όσους αναζητούν ένα δίκυκλο μεγάλων αποστάσεων. Παρόλα αυτά, στους φίλους της μάρκας έχει αφήσει ήδη μια γλυκόπικρη γεύση.
Διαβάζοντας το δελτίο τύπου της BMW για τη νέα R 1300 GS Adventure, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι σχεδιάστηκε για να είναι το απόλυτο πολυεργαλείο. Υποτίθεται ότι μπορεί να ταξιδέψει στην έρημο, στο τροπικό δάσος, ακόμη και στα Ιμαλάια με συνεπιβάτη και πλήρες φορτίο. Ο κινητήρας της, απόδοσης 145 ίππων και 149 Nm ροπής, έχει αποδείξει τις δυνατότητές του, στο πέρασμα των χρόνων, με πολλά δημοσιογραφικά μέσα να τον δοκιμάζουν σε αντίξοες συνθήκες και να τα καταφέρνει περίφημα. Μόνο που αυτές οι δοκιμασίες συνήθως γίνονται χωρίς συνεπιβάτη και αποσκευές.
BUY NOW
Εδώ είναι που η νέα BMW R 1300 GS Adventure δείχνει να έχει τα δικά της όρια. Με βάρος που αγγίζει τα 269 κιλά (με 90% πλήρη δεξαμενή), το μοντέλο μπορεί να «φορτωθεί» με μόλις επιπλέον 216 κιλά. Τα συγκεκριμένα κιλά μπορεί να μοιάζουν αρκετά στους μη μυημένους στα μακρινά ταξίδια, αλλά ένα πλήρες σετ βαλιτσών, συμπεριλαμβανομένου του topcase, και δύο μέσοι αναβάτες με τα κατάλληλα ρούχα και τον εξοπλισμό τα φτάνουν με σχετική άνεση, που σημαίνει ότι η μοτοσικλέτα θα είναι συχνά υπερφορτωμένη. Για να έχετε μέτρο σύγκρισης, η «απλή» R 1300 GS χωρίς το Adventure πακέτο, ζυγίζει 32 κιλά λιγότερο και μπορεί να φορτώσει 12 κιλά περισσότερα.
Από εκεί και πέρα, η νέα BMW R 1300 GS Adventure φαίνεται να κάνει το βήμα παραπάνω στα υπόλοιπα στοιχεία της. Αρχικά είναι το πρώτο μοντέλο που φοράει ASA (Automatic Shift Assistant). Πρόκειται για ένα αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο εξαλείφει τη μανέτα του συμπλέκτη, αλλά ο λεβιές αλλαγής ταχυτήτων στο πόδι παραμένει, λειτουργώντας ως ηλεκτρικός αισθητήρας για τον κινητήρα του κιβωτίου. Η BMW υπόσχεται ταχύτερες αλλαγές ταχυτήτων και μεγαλύτερη άνεση, χωρίς τους κραδασμούς που βγάζει το Quickshifter (Shift Assistant Pro). Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο σύστημα θα είναι διαθέσιμο ως προαιρετικός εξοπλισμός, με τη γερμανική εταιρεία να μην έχει ακόμα ανακοινώσει την τιμή του.
Για να γίνει πιο αποτελεσματική η R 1300 GS Adventure στις εκτός δρόμου διαδρομές, η BMW, εκτός από τον ενισχυμένο σκελετό, ανασχεδίασε τις αναρτήσεις, αυξάνοντας την απόσταση κατά 20 χιλιοστά, φτάνοντας τα 210 χιλιοστά εμπρός και 220 χιλιοστά πίσω. Αυτό έχει επίσης ως αποτέλεσμα την αύξηση του ύψους της σέλας στα 870-890 χιλιοστά (20 χλστ. περισσότερο από τη βασική GS) και του μεταξονίου κατά 6,8 χλστ. Για όσους το βρίσκουν ψηλό, η εταιρεία προσφέρει προαιρετικά τη δυνατότητα επιλογής του ημι-ενεργού συστήματος ανάρτησης DSA, που μειώνει το ύψος κατά 30 χιλιοστά σε χαμηλές ταχύτητες, ενώ μπορεί να χαμηλώσει ακόμα 20 χλστ. χάρη στο επίσης προαιρετικό σύστημα που ονομάζεται "adaptive vehicle height control comfort system for smaller riders".
Ταυτόχρονα, η BMW R 1300 GS Adventure εφοδιάζεται με το adaptive cruise control που πρωτοείδαμε στην απλή έκδοση, ενώ για πρώτη φορά συναντάμε πίσω ραντάρ με προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας. Το ενδιαφέρον είναι ότι το σύστημα διαθέτει λειτουργία προειδοποίησης οπίσθιας σύγκρουσης, η οποία προειδοποιεί τα οχήματα που ακολουθούν από πολύ κοντά ότι υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης. Για τη βασική GS, το πίσω ραντάρ θα είναι επίσης διαθέσιμο προαιρετικά από το μοντέλο του 2025. Επιπλέον, θα υπάρχουν 4, αντί για τα 3 που συναντούσαμε μέχρι τώρα, Riding Modes, τα οποία θα είναι τα Rain, Road, Eco και Enduro.
Ένα ακόμα κύριο χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί την R 1300 GS Adventure είναι το νέο ρεζερβουάρ των 30 λίτρων, 30% μεγαλύτερο από τον προκάτοχό του. Η BMW άλλαξε εντελώς τον σχεδιασμό του, το οποίο ξεχωρίζει για το μέγεθος και την εμφάνισή του.
Η αλήθεια είναι ότι η BMW εδώ και δεκαετίες ισορροπεί στην κόψη του ξυραφιού όσον αφορά τον σχεδιασμό των μοντέλων της. Οι όποιες «αποτυχίες» δεν είναι θέμα «ωραίου» ή «άσχημου», αλλά θέμα υπερβολής ή αποδοχής. Έχουμε δει παραδείγματα που ακόμα και οι πιο πιστοί οπαδοί της BMW τα βρήκαν υπερβολικά, όπως οι R 1200 ST, R 1200 CL και F 650 CS «Scarver», με τη νέα R 1300 GS Adventure να φαίνεται ότι κλίνει μάλλον προς αυτή την κατεύθυνση.
Πάντως παρά τις όποιες αντιδράσεις για το ιδιαίτερο design, η δεξαμενή καυσίμου σχεδιάστηκε να είναι ένα πολυεργαλείο. Η γερμανική εταιρεία ανέπτυξε ένα ολόκληρο σύστημα στήριξης για τσάντες και αξεσουάρ γύρω από το ρεζερβουάρ και τα καλύμματα του ψυγείου. Ανάλογα με την έκδοση του μοντέλου, υπάρχουν θήκες από καουτσούκ ή αλουμίνιο και πρόσθετες βάσεις για ακόμα περισσότερο αποθηκευτικό χώρο.
Η BMW R 1300 GS Adventure θα κυκλοφορήσει σε τέσσερις εκδόσεις. Η τιμή της βασικής έκδοσης ξεκινάει αυτή τη στιγμή στη χώρα μας από τα 23.750 ευρώ και, μεταξύ άλλων, στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνει ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα, ψηφιακό πίνακα οργάνων 6,5 ιντσών, θερμαινόμενα γκριπ, σύστημα Keyless Ride, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, ABS Pro και προβολείς ομίχλης ύντομα θα κυκλοφορήσει και σε άλλες τρεις εκδόσεις: την Trophy, την Triple Black και την Option 719 Karakorum, με τις τιμές τους να παραμένουν ακόμη άγνωστες.
Η έκδοση Trophy θα διαθέτει ψηλή σέλα οδηγού, κάγκελα κινητήρα, προστατευτική σχάρα για το ψυγείο και τους προβολείς, μεγάλα καλύμματα ψυγείου με πρόσθετες βάσεις και μια κοντύτερη ζελατίνα, ενώ θα διατίθεται σε τρεις χρωματισμούς: Racing metallic blue, Lightwhite uni και Racingred uni.
Η έκδοση Triple Black, όπως φανερώνει και το όνομά της, θα είναι σε μαύρο χρώμα, με τον επιπλέον εξοπλισμό να περιλαμβάνει προστατευτική σχάρα ψυγείου με πρόσθετες θήκες για τσάντες, πιο άνετα καθίσματα για τους αναβάτες, μια σχάρα αποσκευών, ψηλότερη ζελατίνα και μεγάλους εκτροπείς ανέμου.
Τέλος, η έκδοση Option 719 Karakorum θα είναι βαμμένη σε χρώμα "Aureliusgreen metallic matt" με χρυσές λεπτομέρειες, το οποίο θα συνδυάζεται με αλουμινένια εξαρτήματα από τη σειρά Option 719 και χρυσές ζάντες με ακτίνες, ενώ θα εφοδιάζεται με προστατευτικές μπάρες κινητήρα και θερμαινόμενη σέλα.
Η νέα BMW R 1300 GS Adventure αποτελεί ένα παράδειγμα μοτοσικλέτας που προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα. Από τη μία πλευρά, διαθέτει εντυπωσιακά τεχνολογικά χαρακτηριστικά και βελτιώσεις που την καθιστούν μια από τις πιο προηγμένες μοτοσικλέτες περιπέτειας στην αγορά. Ο κινητήρας boxer νέας σχεδίασης, το αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων ASA, το σύστημα ραντάρ και οι αναβαθμισμένες αναρτήσεις υπόσχονται μια συναρπαστική οδηγική εμπειρία τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου.
Από την άλλη πλευρά, ο σχεδιασμός της μοτοσικλέτας έχει προκαλέσει αντιδράσεις, με κάποιους να τον θεωρούν υπερβολικό και αμφιλεγόμενο. Επιπλέον, η σχετικά μικρή χωρητικότητα φορτίου σε σχέση με το βάρος της μοτοσικλέτας εγείρει ερωτήματα σχετικά με την πρακτικότητά της σε πραγματικές συνθήκες ταξιδιού μεγάλων αποστάσεων.
Παρά τις όποιες αμφιβολίες, η BMW R 1300 GS Adventure αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον των φίλων της περιπέτειας και των πιστών της μάρκας. Η ιστορία της BMW έχει δείξει ότι ακόμα και οι πιο αμφιλεγόμενες σχεδιαστικές επιλογές μπορούν να γίνουν εμβληματικές με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, οι τεχνολογικές καινοτομίες που ενσωματώνει η νέα GSA αναμένεται να θέσουν νέα πρότυπα στην κατηγορία των μοτοσικλετών περιπέτειας, ωθώντας τον ανταγωνισμό να ακολουθήσει.
Μόνο ο χρόνος θα δείξει αν η νέα BMW R 1300 GS Adventure θα καταφέρει να κερδίσει τις καρδιές των αναβατών και να γίνει μια επιτυχημένη μοτοσικλέτα. Ωστόσο, ένα είναι σίγουρο: η BMW δεν φοβάται να ρισκάρει και να καινοτομεί, και αυτό είναι κάτι που πρέπει να αναγνωρίζεται και να εκτιμάται.