Αυτή είναι η άγνωστη ουσία που βρίσκεται στα δέντρα και αλλάζει το μέλλον του αυτοκινήτου
Τα λιμνάζοντα νερά της αυτοκίνησης δείχνει έτοιμη να ταράξει η εταιρεία Stora Enso, αξιοποιώντας τα δέντρα για την κατασκευή μπαταριών που θα φορτίζουν μέσα σε λίγα λεπτά.
Με γοργούς ρυθμούς πραγματοποιείται η επέλαση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία τα επόμενα χρόνια αναμένεται να κατακλύσουν τους δρόμους του πλανήτη.
Όσο, λοιπόν, αυξάνεται η ζήτηση για μηδενικών ρύπων οχήματα, οι επιστήμονες έχουν επιδοθεί έναν ακούραστο αγώνα αναζήτησης υλικών τα οποία θα μπορούσαν να συνδράμουν στην κατασκευή πιο βιώσιμων και υψηλής απόδοσης μπαταριών, τα οποία αποτελούν το «Α» και το «Ω» των σχετικής τεχνολογίας αυτοκινήτων.
BUY NOW
Σημαντικά βήματα προς την ανεύρεση των κατάλληλων υλικών φαίνεται πως έχει κάνει η εταιρεία Stora Enso η οποία έχει έδρα το Ελσίνκι της Φινλανδίας και δραστηριοποιείται στην παραγωγή χαρτιού, την ίδια ώρα που αυτοχαρακτηρίζεται ως ένας από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς ιδιοκτήτες δασών στον κόσμο.
Δεδομένου, ωστόσο, ότι τα ψηφιακά Mέσα εκτοπίζουν το χαρτί, μειώνοντας τη ζήτηση για αυτό, η Stora Enso αποτραβιέται από την παραγωγή χαρτιού. Πρόσφατα ανέφερε ότι το «το χαρτί δεν αποτελεί πλέον στρατηγικό τομέα ανάπτυξης για τον όμιλο», ενώ αποφάσισε να εκχωρήσει τέσσερις παραγωγικές μονάδες της και να διαβεί άλλα επιχειρηματικά μονοπάτια. Ένα από αυτά είναι η κατασκευή μπαταριών, συμπεριλαμβανομένων συσσωρευτών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι οποίοι θα φορτίζουν σε μόλις 8 λεπτά.
Η εταιρεία, μάλιστα, προσέλαβε μηχανικούς για να εξετάσουν τη δυνατότητα χρήσης λιγνίνης, ενός πολυμερούς που βρίσκεται στα δέντρα. Περίπου το 30% ενός δέντρου είναι λιγνίνη, ανάλογα με το είδος - το υπόλοιπο είναι σε μεγάλο βαθμό κυτταρίνη.
Μιλώντας στο BBC, ο επικεφαλής του τμήματος παραγωγής μπαταριών με βάση τη λιγνίνη, Lauri Lehtonen, επισήμανε ότι η λιγνίνη λειτουργεί σαν κόλλα γεμίζοντας το κενό ανάμεσα και γύρω από το σύμπλεγμα της κυτταρρίνης και της ημικυτταρίνης με τα πολυμερή.
Αυτό, ωστόσο, που καθιστά ιδανική τη λιγνίνη για την κατασκευή μπαταριών για αυτοκίνητα είναι το γεγονός ότι το συγκεκριμένο πολυμερές περιέχει άνθρακα, ο οποίος είναι απαραίτητος για την άνοδο, δηλαδή το αρνητικό ηλεκτρόδιο των μπαταριών ιόντων λιθίου.
Αυτή τη στιγμή για την άνοδο των μπαταριών ιόντων λιθίου χρησιμοποιείται γραφίτης, μία μορφή κρυσταλλικού ορυκτού άνθρακα.
Η παραγωγή, ωστόσο, συνθετικού γραφίτη, περιλαμβάνει την καύση άνθρακα σε θερμοκρασίες έως και τους 3.000 βαθμούς Κελσίου. Η ενέργεια, μάλιστα, για αυτή τη διεργασία, συχνά προέρχεται από σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα στην Κίνα, κάτι που έχει τεράστιο περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Όπως αναφέρει το BBC, οι μηχανικοί της Stora Enso αποφάσισαν ότι θα μπορούσαν να εξάγουν λιγνίνη από τον πολτό απορριμμάτων που ήδη παράγεται σε ορισμένες από τις εγκαταστάσεις τους και να επεξεργάζονται αυτήν τη λιγνίνη για να φτιάξουν ένα υλικό άνθρακα για ανόδους μπαταρίας. Η εταιρεία συνεργάζεται με τη σουηδική εταιρεία Northvolt και σχεδιάζει να κατασκευάσει μπαταρίες ήδη από το 2025.
Όπως, μάλιστα, επισημαίνεται, η μετατροπή της λιγνίνης σε άνθρακα είναι πολύ πιο φιλική στο περιβάλλον, απ’ ότι ο γραφίτης. Η Stora Enso προσθέτει, δε, ότι το νέο υλικό που παράγεται από τη λιγνίνη ονομάζεται «Lignode» και ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της δομής άνθρακα που προκύπτει είναι ότι είναι «άμορφη» ή ακανόνιστη, κάτι που επιτρέπει την ταχύτερη κίνηση των ιόντων λιθίου (ή νατρίου) από την κάθοδο στην άνοδο των μπαταριών.
Χάρη στο ανωτέρω πλεονέκτημα, η Stora Enso θεωρεί ότι μπορεί να κατασκευάσει μπαταρίες ιόντων λιθίου ή νατρίου που θα φορτίζουν μέσα σε 8 λεπτά, κάτι το οποίο θα έφερνε την επανάσταση στην ηλεκτροκίνηση.