Αλλάζουν οι 10 μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες της Ελλάδας- Το έργο που ενισχύει την ασφάλεια
Παίρνει μπρος το έργο αναβάθμισης των μεγαλύτερων σιδηροδρομικών τούνελ της Ελλάδας, που έχει ως στόχο την αποφυγή ατυχημάτων.
Σημαντικά ασφαλέστερες θα γίνουν οι μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες της Ελλάδας, μόλις ολοκληρωθεί το σχετικό έργο αξίας 29,3 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει την τοποθέτηση σύγχρονων συστημάτων πυρανίχνευσης, «έξυπνου» φωτισμού και αισθητήρων προκειμένου να υπάρχει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για οποιοδήποτε πρόβλημα δομικής τρωτότητας.
Η σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ του ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας) και του αναδόχου αφορά τις 10 μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες, συνολικού μήκους 64,94 χλμ.
BUY NOW
Το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό τούνελ της χώρας, αλλά και των Βαλκανίων είναι η Σήραγγα Καλλιδρόμου με μήκος 9,3 χλμ. (καθεμία από τις δίδυμες σήραγγες). Η κατασκευή της σήραγγας εκκίνησε το 1997 και διήρκησε σχεδόν δύο δεκαετίας (εγκαινιάστηκε το 2013), λόγω τεχνικών προβλημάτων κατά τη διάνοιξή της, εξαιτίας του δύσκολου υπεδάφους.
Οι 10 μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες που θα αναβαθμιστούν είναι οι εξής:
- Σήραγγα Καλλιδρόμου (2 κλάδοι, συνολικά 18.6 χλμ.)
- Σήραγγα Όθρυος (2 κλάδοι, συνολικά 14.04 χλμ.)
- Σήραγγα Τεμπών (1 κλάδος, 5 χλμ.)
- Σήραγγα Παναγοπούλας (2 κλάδοι, συνολικό μήκος 9 χλμ.)
- Σήραγγα Περάματος (1 κλάδος, 3,5 χλμ.)
- Σήραγγα Αιγίου (1 κλάδος, 3.5 χλμ.)
- Σήραγγα Πλατάνου (1 κλάδος, 2.4 χλμ.)
- Σήραγγα Πλαταμώνα (1 κλάδος, 4,3 χλμ.)
- Σήραγγα Κακιάς Σκάλας (1 κλάδος, 2.4 χλμ.)
- Σήραγγα Τράπεζας (1 κλάδος, 2.2 χλμ.).
Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει
1. Ανάπτυξη ολοκληρωμένων έξυπνων συστημάτων πυρανίχνευσης, μέσω της εγκατάστασης ΙοΤ αισθητήρων ανίχνευσης καπνού και φωτιάς, που μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση τους σε ένα κεντρικό σύστημα ελέγχου και έγκαιρης προειδοποίησης.
Στα πλαίσια του προτεινόμενου έργου θα υλοποιηθεί σε κάθε μία από τις 10 σήραγγες ένα ολοκληρωμένο έξυπνο σύστημα πυρανίχνευσης με χρήση ΙοΤ οπτικών αισθητήρων ανίχνευσης πυρκαγιάς και καπνού που θα τοποθετούνται ανά 100 μ. κατά μήκος της εκάστοτε σήραγγας. Το σύστημα θα περιλαμβάνει επιτοίχιες συσκευές ειδοποίησης, με συνδυαστική χρήση ήχου και flash. Όλα τα άνω θα συνδέονται σε έξυπνους πίνακες ελέγχου φωτιάς (smart fire detection alarm panels), που με την σειρά τους μπορούν να συνδεθούν με τρίτα συστήματα ΒΜS.
Πιο αναλυτικά: Το προς υλοποίησή έξυπνο σύστημα πυρανίχνευσης θα είναι αρθρωτό (Modular), κάθε συσκευή του συστήματος θα μπορεί να πάρει αποκλειστική διεύθυνση για την διαχείριση της από την κεντρική μονάδα ελέγχου. Το σύστημα θα έχει την δυνατότητα να χωρίζει την κάθε σήραγγα σε ζώνες. Κάθε ζώνη θα μπορεί να προγραμματιστεί και αυτόνομα. Το έξυπνο σύστημα πυρανίχνευσης θα μπορεί να παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση φωτιάς και καπνού και στην περίπτωση συμβάντος θα μπορεί να:
- Ενεργοποιεί αυτόματα όλες τις προγραμματιζόμενες ενέργειες σύμφωνα με το είδος του συμβάντος
- Ενεργοποιεί όλους (ή ανά ζώνη) τους αποσβεστήρες πυρκαγιάς -
- Πάρει τον έλεγχο (να απενεργοποιεί) του συστήματος εξαερισμού -
- Πάρει τον έλεγχο (να απενεργοποιεί) τους ανελκυστήρες εφόσον υπάρχουν
2. Ανάπτυξη έξυπνων σηράγγων για την παρακολούθηση της δομικής απόκρισής αυτών σε πραγματικό χρόνο μέσω σύγχρονων IoT συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας (Real Time Structural Health Monitoring - RTSHM)
Με το παρόν προτεινόμενο έργο, ο O.Σ.Ε θα έχει επίσης τη δυνατότητα να παρακολουθεί κρίσιμες παραμέτρους που αφορούν τη δομική υγεία των 10 προαναφερόμενων σηράγγων συνολικού μήκους 64.94χλμ αρμοδιότητάς του, μέσα από την προμήθεια και εγκατάσταση αισθητήρων ΙοΤ, εξειδικευμένου λογισμικού και πραγματοποίησης ελέγχων. Με την προτεινόμενη δράση επιδιώκεται η παροχή υπηρεσιών ελέγχου του ρυθμού φθοράς για την αποτελεσματική συντήρηση των σιδηροδρομικών σηράγγων, με χρήση καινοτόμων τεχνολογιών όπως το Ίντερνετ των Πραγμάτων (IoT).
Οι πληροφορίες που σχετίζονται με την κατάσταση των σηράγγων, θα καταγράφονται και θα επεξεργάζονται με ειδικούς αλγόριθμους που θα υπολογίζουν την απόκριση των σηράγγων και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των σηράγγων και την πρόληψη μελλοντικών αναγκών συντήρησης. Όλες οι υποδομές των 10 σηράγγων που αφορά το έργο, θα εξοπλιστούν με ειδικά συστήματα μέτρησης της δομικής απόκρισης, αισθητήρες τεχνολογίας ΙοΤ που θα μετρούν και θα καταγράφουν τις απαραίτητες πληροφορίες, σε πραγματικό χρόνο με σύγχρονες και αποδεκτές τεχνολογικές μεθόδους.
Η εφαρμογή εξειδικευμένων μεθοδολογιών ενόργανης δομικής παρακολούθησης προς άμεση αποτίμηση τεχνικών είναι σύμφωνη με πρακτικές πολλών προηγμένων χωρών και αποτελεί παγκοσμίως την πιο αποδεκτή μέθοδο εκτίμησης ενδεχομένων υποβάθμισης της δομικής υγείας σε βάθος χρόνου.
3. Έξυπνος φωτισμός των σηράγγων και την σύμφωνα με τον νόμο φωτοσήμανση των εξόδων κινδύνου με σύστημα τηλε-διαχείρισης
Tο προτεινόμενο έργο περιλαμβάνει την προμήθεια και εγκατάσταση έξυπνων φωτιστικών σηράγγων τεχνολογίας LED με τους καταλλήλους ελεγκτές φωτιστικών και πλατφόρμα έξυπνης διαχείρισης αυτών. Επίσης περιλαμβάνει την προμήθεια και εγκατάσταση όλων των αναγκαίων σύμφωνα με τον νόμο πινακίδων φωτοσήμανσης των εξόδων κινδύνου και την προμήθεια και εγκατάσταση αισθητήρων κίνησης. Το σύστημα έξυπνου φωτισμού θα ενεργοποιείται λίγο πριν την διέλευση των τρένων, με την τοποθέτηση αισθητήρων κίνησης σε κατάλληλες αποστάσεις από τις εισόδους της εκάστοτε σήραγγας, για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ μόνο η φωτοσήμανση κινδύνου θα είναι ενεργοποιημένη σε μόνιμη βάση.
Κάθε φωτιστικό LED τύπου σήραγγας θα έχει την κατάλληλη βάση στήριξης με διάταξη φωτισμού σε μια πλευρά της σήραγγας για τις μονές σήραγγες και στις δυο πλευρές της σήραγγας για τις διπλές σήραγγες. Τα φωτιστικά θα τοποθετούνται σε κατάλληλο ύψος και θα προηγείται φωτοτεχνική μελέτη που θα εκπονηθεί στα πλαίσια της μελέτης εφαρμογής. Ο φωτισμός θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι δεν θα δημιουργείται θάμπωση στον χειριστή του αμαξοστάσιου. Σε ότι αφορά τη σήμανση εξόδου διαφυγής, θα είναι σύμφωνη με το Προεδρικό Διάταγμα 230-2007, το οποίο προσδιορίζει την τοποθέτηση της εκάστοτε πινακίδας διαφυγής σε ύψος 1,5μ. και σε μέγιστη απόσταση <25 μέτρων.