Στο στόχαστρο των ελεγκτών του ΚΤΕΟ εισέρχονται τα πετρελαιοκίνητα οχήματα με χαλασμένο ή βγαλμένο φίλτρο DPF. Τι δήλωσε στο carandmotor o κ. Κωνσταντίνος Βήκας.
Εκτός κυκλοφορίας επιθυμεί να ωθήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τα diesel οχήματα με χαλασμένο ή βγαλμένο φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων πετρελαίου (DFP), τα οποία, ως γνωστόν, έχουν μεγάλη ρυπαντική δράση.
Ειδικότερα, στο νέο σχέδιο νόμου για τον κλάδο των Μεταφορών που βρίσκεται από χθες, Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου, σε δημόσια διαβούλευση, προβλέπεται αυστηρότερος έλεγχος στα ΚΤΕΟ των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων πετρελαιοκίνητων οχημάτων των κατηγοριών Euro 5, Euro 6.
BUY NOW
Όπως αναφέρεται στο Άρθρο 45 του νομοσχεδίου, στο νέο καθεστώς ελέγχων το ανώτατο όριο των επιτρεπόμενων μικροσωματιδίων θα ανέρχεται σε 1.000.000 ανά κυβικό εκατοστό (cm3).
Σημειώνεται ότι ο νέος έλεγχος, ο οποίος θα αντικαταστήσει τη μέτρηση του συντελεστή θολερότητας "Κ" των καυσαερίων, θα διενεργείται τόσο κατά τον περιοδικό έλεγχο σε δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ, όσο και κατά τον οδικό έλεγχο από τις κινητές μονάδες ελέγχου καυσαερίων.
Κωνσταντίνος Βήκας: Aναβαθμίζεται ο ρόλος του θεσμού και του έργου του κλάδου μας
Το carandmotor επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνο Βήκα, ο οποίος θέλησε να χαιρετίσει την πτωτοβουλία του Υπουργείου, ενώ ανέφερε ότι η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία βάζει ξεκάθαρα στο στόχαστρο τα diesel οχήματα που το φίλτρο DPF έχει χαλάσει ή αφαιρεθεί.
Πρόσθεσε δε ότι η εφαρμογή του νέου συστήματος ελέγχων στη χώρα μας προβλέπεται από την 1/1/2025, αλλά και πως απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις από τα ΚΤΕΟ, μιας και δεν διαθέτουν τον κατάλληλο μετρητικό εξοπλισμό.
Οι δηλώσεις του κ. Κωνσταντίνου Βήκα στο carandmotor, αναλυτικά:
«Καταρχάς χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία αυτή του Υπουργού Μεταφορών καθώς με αυτήν την εξέλιξη αναβαθμίζεται ο ρόλος του θεσμού και του έργου του κλάδου μας. Με αυτές τις διαδικασίες υποστηρίζεται η προσπάθεια της πολιτείας μας για προστασία του περιβάλλοντος και γενικότερα της ποιότητας ζωής των πολιτών, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Ο στόχος είναι ΞΕΚΑΘΑΡΑ να εντοπίζονται τα οχήματα με χαλασμένο φίλτρο DPF ή/ και βγαλμένο.
Εν προκειμένω, πρόκειται για εθνική νομοθεσία και όχι ευρωπαϊκή.
Εφαρμόστηκε για 1η φορά στην ΕΕ από 1/7/2022 στην Ολλανδία. Το όριο ρύπων από εκεί το πήραμε. Σήμερα εφαρμόζεται σε 3 χώρες στην ΕΕ, Ολλανδία – Βέλγιο -Ελβετία, ενώ ανακοινώθηκε και σε Γερμανία με πολύ πιο αυστηρά όρια: 250.000 μικροσωματίδια/ανά κυβικό εκατοστό (cm3). Η εφαρμογή του στην χώρα μας προβλέπεται από 1/1/2025.
Για την εφαρμογή της νέας διαδικασίας απαιτούνται ακριβές επενδύσεις από τα ΚΤΕΟ για προμήθεια νέου και ιδιαίτερα ακριβού μετρητικού εξοπλισμού πολύ μεγαλύτερης ακρίβειας καθώς τα υπάρχοντα αιθαλόμετρα στα ΚΤΕΟ της χώρας ΔΕΝ έχουν την δυνατότητα να μετρήσουν αυτά τα μικροσωματίδια».
Τι είναι το φίλτρο DPF και γιατί αφαιρείται;
Όλα τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel προδιαγραφών Euro 5 (από το 2009 και έπειτα) και Euro 6 ενσωματώνουν φίλτρο DPF, δηλαδή ένα εξάρτημα στο σύστημα εξαγωγής που μειώνει τις εκπομπές των βλαβερών μικροσωματιδίων (ακάθαρτα σωματίδια άνθρακα).
Τα τελευταία διαρρέουν στην ατμόσφαιρα και μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα τόσο στο περιβάλλον όσο και στην υγεία των ανθρώπων.
Παρά την σημαντική αντιρρυπαντική δράση του DPF πολλοί οδηγοί είτε το αφαιρούν για λόγους απόδοσης, είτε κυκλοφορούν με χαλασμένο φίλτρο για λόγους οικονομίας.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος, πολλοί δεν φροντίζουν για τη σωστή συντήρηση του φίλτρου και έτσι το βλάπτουν ανεπανόρθωτα, με αποτέλεσμα να χρήζει αντικατάστασης. Με δεδομένο, όμως, ότι το κόστος για να αντικατασταθεί κυμαίνεται από 1.000 έως 4.000 ευρώ, αρκετές φορές προτιμάται η διατήρηση του υπάρχοντος χαλασμένου φίλτρου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το περιβάλλον.