Αλλάζουν όλα στα διπλώματα οδήγησης -Τι ετοιμάζει η Ευρώπη, τι θα γίνει με τους ηλικιωμένους

ilikiomenoi odigoi 5

Η Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασε μια νέα προκαταρκτική συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των αδειών οδήγησης σε ολόκληρη την Ευρώπη, ενώ εξετάζονται και μέτρα για τους ηλικιωμένους οδηγούς.

Το τελευταίο διάστημα έχει ανοίξει μια μεγάλη κουβέντα σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τις άδειες οδήγησης και τους ηλικιωμένους. Βλέπετε, εδώ και αρκετά χρόνια, η ισχύς των αδειών οδήγησης των ηλικιωμένων είναι ένα καυτό θέμα συζήτησης λόγω ανησυχιών για την οδική ασφάλεια.

Η ηλικία, τα προβλήματα όρασης, τα πιο αργά αντανακλαστικά και η μείωση των ικανοτήτων, μπορεί να επηρεάσουν την οδήγηση. Ορισμένοι βέβαια υποστηρίζουν ότι απαιτούνται τακτικές ιατρικές εξετάσεις για τον περιορισμό των ατυχημάτων, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι αυτά τα μέτρα δεν πρέπει να εφαρμοστούν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Old driver 2

Από την άλλη πλευρά, το αυτοκίνητο είναι βασικό στοιχείο της ανεξαρτησίας/ελευθερίας των ηλικιωμένων και όχι μόνο, ιδιαίτερα σε αγροτικές περιοχές όπου η δημόσια συγκοινωνία είναι σπάνια. Η επιβολή υπερβολικά αυστηρών περιορισμών σε αυτούς θα μπορούσε να τους απομονώσει κοινωνικά και να βλάψει την ποιότητα της ζωής τους. Το πρόβλημα, επομένως, είναι να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ ασφάλειας και ελευθερίας.

Επιπλέον, το θέμα εγείρει και μια συζήτηση για τις διακρίσεις λόγω ηλικίας. Ορισμένες χώρες επιβάλλουν ιατρικές εξετάσεις ή εξετάσεις οδήγησης μετά από μια ορισμένη ηλικία, ενώ στη Γαλλία δεν υπάρχει όριο.

Τελικά όμως, πρέπει να καθιερωθούν υποχρεωτικοί έλεγχοι ή πρέπει να εμπιστεύονται τους οδηγούς για την αξιολόγηση των δυνατοτήτων τους; Το θέμα παραμένει ευαίσθητο και διχάζει την κοινή γνώμη, αλλά η Ευρώπη μόλις άρχισε να παίρνει αποφάσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Old driver 3

Στη Γαλλία για παράδειγμα, δεν υπάρχουν επί του παρόντος ειδικοί κανονισμοί που να απαιτούν υποχρεωτικές ιατρικές εξετάσεις για τους ηλικιωμένους οδηγούς με σκοπό να διατηρήσουν την άδεια οδήγησης. Η άδεια οδήγησης κατηγορίας Β παραμένει σε ισχύ ισόβια, ανεξάρτητα από την ηλικία του κατόχου.

Μια νέα όμως μεταρρύθμιση που έχει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό των ευρωπαϊκών κανονισμών για τις άδειες οδήγησης, μόλις δημοσιεύτηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σε γενικές γραμμές, εκτός από την ψηφιοποίηση των αδειών οδήγησης και της δυνατότητας οδήγησης βαρέων φορτηγών οχημάτων από την ηλικία των 18 ετών, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, υπάρχει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πτυχή που αφορά πλέον την ημερομηνία ισχύος της άδειας οδήγησης.

Οι ειδικοί συμφώνησαν ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ισχύουν για 15 χρόνια, τόσο για μοτοσικλέτες όσο και για αυτοκίνητα. Τα κράτη μέλη μπορούν να μειώσουν την ισχύ τους σε 10 χρόνια εάν η άδεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως έγγραφο ταυτότητας, ενώ αυτές για τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Old driver 5

Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να μειώσουν την ισχύ των αδειών οδήγησης για τους ηλικιωμένους οδηγούς (από την ηλικία των 65 ετών). Με άλλα λόγια, η γαλλική κυβέρνηση, για παράδειγμα, θα μπορεί πλέον να καθορίζει περίοδο ισχύος πέντε ετών για κατόχους άδειας οδήγησης άνω των 65 ετών.

Προτού εκδοθεί άδεια οδήγησης για πρώτη φορά, οι οδηγοί θα πρέπει να υποβληθούν σε ιατρική εξέταση, συμπεριλαμβανομένης οφθαλμολογικής εξέτασης και καρδιαγγειακής εξέτασης, ενώ μένει ανοικτό και το παράθυρο αντικατάστασης των ιατρικών ελέγχων με έντυπα αυτοαξιολόγησης.

Η προκαταρκτική συμφωνία της Ευρώπης πρέπει ακόμη να εγκριθεί από το Κοινοβούλιο των χωρών. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους τέσσερα χρόνια για να μεταφέρουν τις νέες διατάξεις στο εθνικό τους δίκαιο και να προετοιμαστούν για την εφαρμογή τους.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ