Αλλάζουν τα όρια ταχύτητας στις Εθνικές Οδούς -Πόσο θα βυθίζουμε το πόδι στο γκάζι
Προ των πυλών βρίσκεται η αύξηση του μέγιστου ορίου ταχύτητας σε τμήμα αυτοκινητοδρόμου ευρωπαϊκής χώρας.
Την ώρα που η ΕΕ εργάζεται πυρετωδώς για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την επίτευξη του “Vision Zero" -δηλαδή για μηδενικές απώλειες ζωών στην άσφαλτο από το 2025- ορισμένες χώρες δείχνουν αποφασισμένες να αυξήσουν τα όρια ταχύτητας.
Οι εν λόγω αναθεωρήσεις, φυσικά, δεν αφορούν τα στενά των πόλεων, αλλά τους αυτοκινητοδρόμους όπου καταγράφονται τα λιγότερα τροχαία δυστυχήματα. Μία από τις χώρες που τίθενται υπέρ της αύξησης του ορίων ταχύτητας σε αυτοκινητοδρόμους είναι η Τσεχία, όπου ήδη έχει νομοθετηθεί η δυνατότητα αύξησης της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας έως τα 150 χλμ./ώρα.
BUY NOW
Πρόκειται για έναν νόμο που βρίσκεται σε ισχύ αρκετούς μήνες, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια αλλαγή ορίου ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα. Αυτό, ωστόσο, φαίνεται ότι θα αλλάξει από το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους, αρχής γενομένης από τον αυτοκινητόδρομο D3, στο τμήμα μεταξύ των πόλεων Tabor και České Budějovice στη Νότια Βοημία.
Η αύξηση θα εφαρμοστεί σε πιλοτικό επίπεδο, ενώ θα υπάρχουν και πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων που θα μειώνουν το όριο ταχύτητας σε περίπτωση που επικρατούν αντίξοες καιρικές συνθήκες, όπως έντονη βροχόπτωση, χιόνι και έντονη ομίχλη.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Οδών και Αυτοκινητοδρόμων, Radek Mátl, ήδη «τρέχει» διαγωνισμός για την εγκατάσταση σημάτων 150 χλμ./ώρα. Η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του προσεχούς Μαρτίου ή Απριλίου, ενώ για την εγκατάσταση των σημάτων εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου δύο μήνες.
Τσεχικά δημοσιογραφικά μέσα αναφέρουν ότι οι αρμόδιες αρχές έχουν «κυκλώσει» και άλλους αυτοκινητοδρόμους όπου θα μπορούσαν να αυξηθούν τα όρια ταχύτητας. Ένας από αυτούς είναι ο οδικός άξονας D1, στο τμήμα μεταξύ των πόλεων Prerov και Ostrava και ο αυτοκινητόδρομος D11 κοντά στο Hradec Králové.
Η τελική απόφαση, ωστόσο, θα ληφθεί μετά την εξαγωγή δεδομένων από τη δοκιμαστική αύξηση του ορίου ταχύτητας στο τμήμα του D3. Σε κάθε περίπτωση η εφαρμογή του ορίου ταχύτητας των 150 χλμ./ώρα θα αφορά αποκλειστικά σύγχρονων προδιαγραφών τμήματα με ευθείες.
Η είδηση της επικείμενης αύξησης του ορίου έχει συγκεντρώσει τόσο θετικά όσο και αρνητικά σχόλια. Ειδικοί επισημαίνουν ότι σε ένα ατύχημα με ταχύτητες της τάξης των 150 χλμ./ώρα οι πιθανότητες επιβίωσης των εμπλεκόμενων μειώνονται δραματικά, ενώ υπάρχουν και αυτοί που ανήκουν στο… αντίπαλο στρατόπεδο, χαρακτηρίζοντας τη συγκεκριμένη απόφαση ως μια σοφή επιλογή. Όπως υποστηρίζουν, το όριο ταχύτητας θα πρέπει να αυξηθεί στα 150 χλμ./ώρα σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, δεδομένου ότι οι σύγχρονες προδιαγραφές των αυτοκινητοδρόμων όπως και οι νέες τεχνολογίες των σύγχρονες ΙΧ, επιτρέπουν την κίνηση σε υψηλές ταχύτητες δίχως προβλήματα.
Το ενδεχόμενο αύξησης του ορίου ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα εξετάζεται και στην Ιταλία, με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Matteo Salvini, να έχει τεθεί υπέρ της συγκεκριμένης αλλαγής.
O Salvini έχει επικαλεστεί τα στοιχεία που δείχνουν ότι το 2021 το 73,1% των τροχαίων ατυχημάτων σημειώθηκαν εντός αστικού ιστού, ενώ σε αυτοκινητοδρόμους μόλις το 5%.