Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και τα κράτη μέλη κλιμακώνονται για να καλέσουν τις Βρυξέλλες να κάνουν την ενεργειακή μετάβαση πιο ευέλικτη.
Από την απαγόρευση πώλησης οχημάτων με θερμικούς κινητήρες που σχεδιάζεται για το 2035, μέχρι την αυστηροποίηση των δεικτών εκπομπών CO2, χωρίς να ξεχνάμε τις τελωνειακές προσαυξήσεις που στοχεύουν τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, ακούγονται όλο και περισσότερες φωνές που αντιτίθενται σε αυτή την πολιτική. Πολλοί ηγέτες εκφράζουν ανησυχίες για τις επιπτώσεις μιας ενεργειακής μετάβασης που επιβάλλεται με επιταχυνόμενους ρυθμούς.
Ο πειρασμός για αλλαγή των κανόνων του παιχνιδιού μεγαλώνει. Η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, που προκαλείται από την κατάργηση της ενίσχυσης για τις αγορές, ωθεί ολόκληρο το αυτοκινητικό οικοσύστημα να αμφισβητηθεί. Το ωστικό κύμα επηρεάζει όλους τους κατασκευαστές, αλλά είναι ιδιαίτερα ισχυρό στη Γερμανία και τη Γαλλία, όπου οι εγγραφές ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν μειωθεί κατά 33%.
BUY NOW
Η πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκαλεί σοβαρή ανησυχία μεταξύ των μεγάλων παραγόντων του κλάδου, οι οποίοι είναι πλέον εκτεθειμένοι σε πρόστιμα ρεκόρ σχεδόν 15 δισεκατομμυρίων ευρώ από τις Βρυξέλλες. Ταυτόχρονα, πρέπει να αντιμετωπίσουν νέο κινεζικό ανταγωνισμό.
Ο Luca de Meo οργίζεται ενάντια στις νέες μειώσεις εκπομπών CO2
«Πρέπει να μας δοθεί λίγη ευελιξία.» Το κάλεσμα του Luca de Meo, CEOτου Ομίλου Renault και προέδρου της ACEA, αντιμέτωπο με την έναρξη ισχύος ενός νέου ορίου για τη μείωση των εκπομπών CO2 το 2025, αντανακλά την ανησυχία, ακόμη και τη νευρικότητα που κερδίζει τους κατασκευαστές.
«Το να θέτεις προθεσμίες και πρόστιμα χωρίς να προσφέρεις τη δυνατότητα προσαρμογής των κανόνων είναι πολύ επικίνδυνο» ανέφερε και ο Patrick Koller, γενικός διευθυντής της Forvia, ο οποίος ταυτόχρονα ζητά να διατηρηθεί η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση. Αυτές οι δηλώσεις αποτελούν μέρος ενός παγκόσμιου πλαισίου που χαρακτηρίζεται από ερωτήματα σχετικά με την ενεργειακή μετάβαση που επιθυμούν οι Βρυξέλλες.
Η Ιταλία απειλεί να ανακαλέσει την προθεσμία του 2035
Ο στόχος μηδενικών εκπομπών που έχει τεθεί για το 2035 επισημάνθηκε για άλλη μια φορά από την Ιταλία. Στο πλαίσιο της οικονομικής συνόδου κορυφής του Ευρωπαϊκού Οίκου Ambrosetti, ο Adolfo Urso, Ιταλός Υπουργός Επιχειρήσεων δήλωσε ότι: «Το ιδεολογικό όραμα της Ευρώπης είναι μια αποτυχία, είναι καιρός να υιοθετήσουμε ένα ρεαλιστικό όραμα».
Η ιταλική κυβέρνηση φαίνεται ολοένα και πιο αποφασισμένη να απαλλαγεί από την απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035. Η Ιταλία θέλει να προωθήσει τη ρήτρα αναθεώρησης που ορίστηκε στο 2026 από την αρχή του επόμενου έτους. Σε περίπτωση άρνησης, ο Matteo Salvini, αναπληρωτής πρωθυπουργός αρμόδιος για τις υποδομές και τη βιώσιμη κινητικότητα, τόνισε ότι η Ιταλία θα μπορούσε να ανακαλέσει μονομερώς το ευρωπαϊκό κείμενο.
Η Ισπανία αντιστέκεται στους φόρους στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα
Οι Βρυξέλλες επικρίνονται ολοένα και περισσότερο από διαφωνούμενες φωνές εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκτός από την ενίσχυση των προτύπων εκπομπών CO2 και την απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες βενζίνης ή diesel, η προσοχή εστιάζεται πλέον στις ευρωπαϊκές τελωνειακές προσαυξήσεις που εφαρμόζονται στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. «Πρέπει να αναθεωρήσουμε, όλοι μαζί, όχι μόνο τα κράτη μέλη αλλά και η Επιτροπή, την απόφασή μας», δήλωσε ο Ισπανός πρωθυπουργός Pedro Sanchez.
Οι τελωνειακοί δασμοί θα ισχύουν από τα τέλη Οκτωβρίου για πέντε χρόνια, με την επιφύλαξη της έγκρισης των 27 χωρών-μελών. Θα αντικαταστήσουν τους προσωρινούς φόρους που αποφασίστηκαν στις αρχές Ιουλίου, οι οποίοι ενδέχεται να φτάσουν το 37,6%. «Δεν χρειαζόμαστε άλλον πόλεμο, έχουμε ήδη έναν εμπορικό πόλεμο σε αυτή την περίπτωση», πιστεύει ο Pedro Sanchez, ο οποίος καλεί την Επιτροπή να «αναθεωρήσει» τη θέση της.
Η αψιμαχία έρχεται μετά την κατακραυγή από Γερμανούς κατασκευαστές που επίσης αντιτίθενται σε μια τέτοια αύξηση των δασμών. Μένει να δούμε αν η εξέγερση θα βρει ευνοϊκή απήχηση στη νέα ευρωπαϊκή συνέλευση.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ