Ο δημιουργός που εμπνεύστηκε το πρώτο MX-5 και καθοδήγησε τη σχεδιαστική ομάδα της Mazda, απεβίωσε πριν από λίγες ημέρες, αφήνοντας στην ανθρωπότητα ένα από τα πιο ψυχαγωγικά και συμβολικά αυτοκίνητα όλων των εποχών.
Και, έτσι, τα τελευταία λόγια του Shinji Tanaka, πως «δεν μετανιώνω για τίποτα στη ζωή μου», ακούγονται γνήσια όσο και ο χαρακτήρας του σπορ διθέσιου roadster που δημιούργησε, μαζί με όλη την ασύλληπτη κληρονομία και παγκόσμια φήμη του ΜΧ-5.
Τον καιρό της δημιουργίας του Miata ο Tanaka δεν συγκέντρωσε την προσοχή και τη σημασία που του άρμοζε - καθώς τα φώτα της αποκάλυψης του μικρού σπορ αυτοκινήτου της Χιροσίμα έπεφταν πάνω στους δύο επικεφαλής μηχανολόγους, Toshihiko Hirai και Takao Kijima.
BUY NOW
Φυσικά, οι δύο Ιάπωνες την άξιζαν, ως δημιουργοί της μοναδικής αίσθησης στο κάθισμα του ΜΧ-5, μιας επικής οδηγικής μηχανής με αντοχή στο χρόνο που θα ζήλευε ακόμα κι η Porsche 911 - το άλλο εμβληματικό αυτοκίνητο της ιστορίας που το σχέδιο και η σιλουέτα του δεν άλλαξαν ποτέ.
Πέραν από τη μηχανολογική ιδιοφυΐα των Hirai και Kijima, ο σχεδιασμός του ΜΧ-5 είχε κομβική σημασία. Το roadster μόλις αναγεννιόταν, μετά το σταδιακό του πέρασμα στη λήθη στα χρόνια πριν το Miata.
Ο Tanaka και η Mazda ποτέ δεν έκρυψαν ότι το πρώτο Miata είχε σχεδιαστικές επιρροές από τη Lotus Elan. Κύριο χαρακτηριστικό και των δύο, που δυστυχώς έχει εκλείψει στα χρόνια μας για λόγους (κυρίως) αεροδυναμικής, ήταν τα υπέροχα cult φώτα που αναδύονταν από τις δύο άκρες του ρύγχους, και όταν έσβηναν επέστρεφαν πέσα στο καπό, επίσης για αεροδυναμικούς λόγους.
Ο Tanaka χαρακτήριζε το πρώτο πρωτότυπο του Miata μια «χρονομηχανή με εκκρεμές», που σημαίνει πως ήταν ένα σύμβολο ελευθερίας που έφερνε τους επιβάτες του κοντά στη φύση προσφέροντάς τους μια συγκλονιστική εμπειρία με ανοιχτή την οροφή.
Ένα απρόσμενο και άγνωστο στοιχείο της ιστορίας του ιαπωνικού αυτοκινήτου είναι πως το πρώτο του concept κατασκευάστηκε στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, και -μετά την έγκριση της Mazda να βγει στη μαζική παραγωγή- στάλθηκε στο εργοστάσιο της Mazda στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας. Εκεί ήταν που το γνώρισε για πρώτη φορά ο Shunji Tanaka - και το απέρριψε!
Είπε, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής, ότι ο χαρακτήρας του ήταν υπερβολικά αμερικανικός, ότι δεν έδινε την εντύπωση ενός χαμηλού βάρους σπορ αυτοκινήτου, καθώς και ότι οι Αμερικανοί σχεδιαστές τους «έφαγαν πολλή μπριζόλα και ξέχασαν τη λεπτότητα της ιαπωνικής κουζίνας».
Έτσι, ο Tanaka προχώρησε στον ανασχεδιασμό του αυτοκινήτου, αντλώντας την έμπνευσή του από τις ιαπωνικές μάσκες Noh - οι οποίες αλλάζουν έκφραση καθώς τις αντικρύζει κανείς από διαφορετικές γωνίες. Το αποτέλεσμα, και η τεράστια απήχηση του Mazda MX-5 σε γενεές επί γενεών, δικαίωσε διά παντός τον Shunji Tanaka. Πώς, λοιπόν, να μετάνιωσε για κάτι;
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ