Μεγάλη συζήτηση προκαλεί μία πρόσφατη πρόταση που αφορά στην αξιολόγηση της οδηγικής ικανότητας των οδηγών άνω των 70 ετών.
Όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, στην Ελλάδα το δίπλωμα οδήγησης έχει ημερομηνία λήξης η οποία διαφέρει ανάλογα το είδος του διπλώματος (χάρτινο έγγραφο ή πλαστικοποιημένη κάρτα) και την ηλικία του οδηγού. Παρ’ όλα αυτά, κάθε οδηγός μπορεί να ανανεώσει την ισχύ του και να συνεχίσει να κάθεται πίσω από το τιμόνι.
Πιο τακτικής ανανέωσης χρήζουν τα διπλώματα των μεγαλύτερων σε ηλικία οδηγών. Με τη συμπλήρωση του 65ου έτους ηλικίας, η άδεια οδήγησης πρέπει να ανανεώνεται ανά τρία χρόνια, με τους οδηγούς να πρέπει να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις από παθολόγο και οφθαλμίατρο.
BUY NOW
Μετά τα 80 έτη, η ανανέωση γίνεται ανά δύο χρόνια, ενώ απαιτείται εξέταση από ιατρούς των εξής ειδικοτήτων: Παθολόγου, οφθαλμιάτρου, ωτορινολαρυγγολόγου & νευρολόγου ή ψυχίατρου.
Εφόσον, λοιπόν, κάποιος περάσει με επιτυχία τα ιατρικά «τεστ», βάσει νόμου μπορεί να συνεχίζει να οδηγεί εφ΄ όρου ζωής. Ωστόσο αυτή η διαδικασία δεν είναι ίδια σε όλες τις χώρες.
Η Μεγάλη Βρετανία για παράδειγμα ακολουθεί διαφορετική πορεία: Οι οδηγοί άνω των 70 ετών πρέπει να ανανεώνουν κάθε τρία χρόνια το δίπλωμά τους, με τη διαδικασία να περιλαμβάνει μία απλή, δική τους δήλωση ότι βρίσκονται σε θέση να οδηγούν με ασφάλεια.
Ωστόσο αυτό το καθεστώς θα μπορούσε να αλλάξει άμεσα, καθώς συζητιέται το ενδεχόμενο οι ηλικιωμένοι να πρέπει να περάσουν επιτυχώς μία διπλή εξέταση που θα αξιολογεί τόσο τις σωματικές όσο και τις νοητικές τους ικανότητες.
Το πρώτο τεστ θα αξιολογεί την όραση, την ακοή και τα αντανακλαστικά τους, και θα είναι σχεδιασμένο να ανιχνεύει προβλήματα που προκύπτουν συνήθως σε μεγαλύτερες ηλικίες, όπως η επιδείνωση της όρασης ή η απώλεια του συντονισμού.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 10% των Βρετανών οδηγών αντιμετωπίζει προβλήματα όρασης, ποσοστό που αυξάνεται σημαντικά μετά την ηλικία των 70 ετών. Για παράδειγμα, ορισμένοι δεν μπορούν να διαβάσουν μια πινακίδα κυκλοφορίας από κοντινή απόσταση, αδυναμία που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλειά τους και την ασφάλεια των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου.
Το δεύτερο τεστ θα έχει γνωστικό χαρακτήρα, με στόχο την αξιολόγηση των νοητικών ικανοτήτων. Η εξέταση αυτή θα αξιολογεί τις ικανότητες μνήμης, συγκέντρωσης και λήψης αποφάσεων, που αποτελούν κρίσιμες δεξιότητες κατά την οδήγηση. Παρόλο που η πρόταση ακούγεται αυστηρή για τους ηλικιωμένους, σε μια πρόσφατη έρευνα, το 65% των Βρετανών τάχθηκε υπέρ της παραπάνω διαδικασίας αξιολόγησης.
Μολονότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να έχει διατυπώσει την αντίθεσή του προς τους οριζόντιους ηλικιακούς περιορισμούς στην οδήγηση (π.χ. να απαγορευτεί η οδήγηση στους άνω των 70), λέγοντας πως η επιβολή ενός τέτοιου μέτρου θα αποτελούσε ηλικιακή διάκριση, ωστόσο, σε εθνικό επίπεδο έχει ήδη ανοίξει η συζήτηση για την αυστηριοποίηση του πλαισίου ανανέωσης των διπλωμάτων οδήγησης σε ηλικιωμένους.
Όχι τυχαία, καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία οδηγών θεωρείται υψηλής επικινδυνότητας, προκαλώντας ή συμμετέχοντας σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα. Καλώς ή κακώς, λοιπόν, ο δρόμος για την περαιτέρω μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών σε τροχαία ατυχήματα περνά από τον περιορισμό της δυνατότητας των ηλικιωμένων να οδηγούν έχοντας ανανεώσει χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους και εξετάσεις το δίπλωμά τους.