Η Αθήνα μεταμορφώνεται -Αυτά είναι τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη ζωή στην πρωτεύουσα

Γραμμή 4 Μετρό

Καθοριστική συμβολή στον μετριασμό του κυκλοφοριακού χάους εκτιμάται ότι θα έχει μια δέσμη έργων που βρίσκονται είτε υπό υλοποίηση, είτε ένα βήμα πριν την εκκίνηση των εργασιών.

Σε μία αβίωτη πόλη έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια η Αθήνα, με την ποιότητα ζωής των κατοίκων της να υποβαθμίζεται συνεχώς. Καταλυτικό ρόλο στη μετατροπή της πρωτεύουσας σε μια αφιλόξενη πόλη έχει και το κυκλοφοριακό που σύμφωνα με τους ίδιους τους Αθηναίους αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

Εδώ και πολλά χρόνια η αντιμετώπιση του προβλήματος εξαντλείται κυρίως σε ευχολόγια, αν και τα τελευταίο διάστημα γινόμαστε μάρτυρες έργων που δημιουργούν μια αχτίδα αισιοδοξίας. Ακολουθούν τα σημαντικότερα έργα που υλοποιούνται -ή βρίσκονται ένα βήμα πριν την έναρξη εργασιών – στην πρωτεύουσα και αναμένεται να αποσυμφορήσουν το οδικό της δίκτυο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
μποτιλιάρισμα στον Κηφισό

Γραμμή 4 Μετρό

Με προϋπολογισμό πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου-Γουδή) αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα, προβάλλοντας ικανό να αλλάξει τα κυκλοφοριακά δεδομένα.

Η γραμμή θα περιλαμβάνει συνολικά 15 υπόγειους σταθμούς σε Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή, ενώ εκτιμάται ότι με τη λειτουργία τοης θα κυκλοφορούν περίπου 53.000 ΙΧ λιγότερα ημερησίως και θα μειωθούν οι εκομπές CO2 κατά 318 τόνους καθημερινά.

Γραμμ΄ή 4 Μετρό Αθήνας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα δύο μηχανήματα διάνοιξης σηραγγών (TBM) ταξιδεύουν κάτω από το αθηναϊκό έδαφος, ενώ σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, ο μετροπόντικας «Αθηνά», με αφετηρία την Κατεχάκη και τελικό προορισμό τον Ευαγγελισμό αναμένεται να ολοκληρώσει τα περίπου 5,1 χλμ. που του αντιστοιχούν μέχρι το τέλος του 2025. Όσον αφορά το έτερο TBM, τη «Νίκη», που εκτελεί διάνοιξη σήραγγας 7,1 χλμ. από τη Βεΐκου επίσης προς τον Ευαγγελισμό, προβλέπεται να έχει ολοκληρώσει το ταξίδι του μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την παράδοση της Γραμμής 4 τον Ιούνιο του 2029, με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για τις Υποδομές, Νίκο Ταχιάο, να το χαρακτηρίζει, ωστόσο, «εξωπραγματικό», χωρίς ωστόσο να θέτει ένα νέο χρονικό ορίζοντα.

Υπογειοποίηση Ποσειδώνος

Αρκετά νωρίτερα από τη Γραμμή 4 του Μετρό, και συγκεκριμένα προς τα τέλη του 2025 θα ολοκληρωθεί η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος σε ένα τμήμα μήκους 1,3 χλμ. που ξεκινά από την παραλία του Αλίμου και καταλήγει στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά, με 6 λωρίδες κυκλοφορίας (3 ανά ρεύμα) και όριο ταχύτητας 70 χλμ./ώρα.

υπογειοποίηση ποσειδώνος
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μόλις ολοκληρωθεί θα είναι μια από τις πιο σύγχρονες σήραγγες στην Ευρώπη η οποία θα αναβαθμίσει το οδικό δίκτυο της πόλης, διασφαλίζοντας την ταχύτερη διέλευση των οχημάτων, ενώνοντας το παραλιακό μέτωπο με το Πάρκο του Ελληνικού και την πόλη.

Σύμφωνα με ανάρτηση της Lamda Development στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το 80% της σήραγγας έχει σκαφτεί, με την ολοκλήρωση του έργου να βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ. Παράλληλα έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση του 75% της πλάκας βάσης και το 60% της σκυροδέτησης τοίχων.

Προαστιακός Δυτικής Αττικής

Λίγο έξω από την πρωτεύουσα, και συγκεκριμένα στο δυτικό τμήμα της, υλοποιείται ένα σημαντικό σιδηροδρομικό έργο που αφορά στην αναγέννηση μέρους της παλιάς γραμμής Αθήνα-Κόρινθος, στο τμήμα Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα.

Ειδικότερα, αφορά στην κατασκευή νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου, μήκους 34,6 χλμ., από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο.

προαστιακός σιδηρόδρομος
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κατά τη λειτουργία του, ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής, θα εξυπηρετεί -μεταξύ άλλων- τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα, τη Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα, διασφαλίζοντας τη διασύνδεση των οικισμών της Δυτικής Αττικής μεταξύ τους. Ακολουθούν οι 7 νέοι σταθμοί:

  • ΕΛΠΕ Ασπροπύργου,
  • Ασπροπύργου,
  • Βαμβακιάς,
  • Ελευσίνας,
  • ΕΛΠΕ Ελευσίνας,
  • Λουτρόπυργου,
  • Νέας Περάμου

Θα εξυπηρετεί το εμπορευματικό έργο, τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη μετεπιβίβασης επιβατών στις γραμμές του υφιστάμενου δικτύου.

Επιπλέον, θα συνδέει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής

Μολονότι δεν αφορά έργο που συνδέεται άμεσα με τις μετακινήσεις, εκτιμάται ότι θα έχει καθοριστική συμβολή στην εξομάλυνση των μετακινήσεων των πολιτών, μιας και θα διώξει από τον Κηφισό χιλιάδες φορτηγά, τα οποία συνδράμουν στο κυκλοφοριακό χάος.

Το Επιχειρηματικό Πάρκο θα βρίσκεται σε ακίνητο περίπου 450 στρεμμάτων στην περιοχή «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής, όπου πρόκειται να μετεγκατασταθούν περίπου 390 μεταφορικές εταιρείες οι οποίες στεγάζονται στον Ελαιώνα.

επιχειρηματικό πάρκο φυλής
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επομένως, προσδοκάται ότι τα φορτηγά (περίπου 4.000) αυτών των εταιρειών θα σταματήσουν να κινούνται στον Κηφισό, μετριάζοντας το καθημερινό χάος στον οδικό άξονα που ξεκινάει από την περιοχή της Κηφισιάς και διατρέχει πλήθος δήμων και συνοικιών της Αττικής, καταλήγοντας στον Φαληρικό όρμο.

Ο διαγωνισμός, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο και όπως έχει ανακοινώσει το ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει πέντε επιχειρηματικά σχήματα.

Επέκταση Λεωφ. Κύμης

Την άγουσα της υλοποίησης έχει πάρει ένα ακόμη στρατηγικής σημασίας έργο που δεν είναι άλλο από την επέκταση της Λεωφ. Κύμης -τμήμα της Αττικής Οδού- μέχρι τη Λυκόβρυση, στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη.

Με αυτό το έργο θα δημιουργηθεί μια νέα έξοδος προς την Εθνική Οδό και έτσι οι οδηγοί θα γλιτώνουν τις ουρές που σχηματίζονται στον κόμβο της Μεταμόρφωσης και προκαλούν τεράστια ταλαιπωρία στους πολίτες.

τούνελ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η κατασκευή οδικού άξονα θα είναι διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ., εκ των οποίων τα 2,4 χλμ. θα αφορούν σήραγγα. Αυτή θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη (ενδεικτικού μήκους 1,25 χλμ). μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη.

Το έργο βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, μιας και υπάρχει ανάδοχος. Παρ’ όλα αυτά, εκκρεμεί η εκδίκαση της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου, ο οποίος εμμένει στο αίτημα η διάνοιξη της Κύμης να γίνει με σκεπαστό το κομμάτι της νέας διαδρομής ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης. Παράλληλα, δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, κάτι που είναι απαραίτητο για να προχωρήσει το έργο.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ