Η εξέλιξη της τεχνολογίας των κινητήρων των οχημάτων στους δρόμους του κόσμου, και οι όλο και αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων, απέδωσαν καρπούς μειώνοντας σημαντικά τον αριθμό των θανάτων που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου του Harvard αναφέρει ότι ο αριθμός των θανάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες από την ρύπανση που προκαλεί στον αέρα η κυκλοφορία των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μειώθηκε από τις 27.000 το 2008 στις 19.800 το 2017.
Ενδεχομένως να ήλπιζε κανείς ότι η μείωση των θανάτων θα ήταν μεγαλύτερη από 7.200 με την πρόοδο της τεχνολογίας και των περιορισμών των ρύπων - αλλά η έρευνα έχει καταλήξει και σε ένα άλλο, σημαντικό συμπέρασμα: πως, με την ραγδαία αύξηση των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, χωρίς τα μέτρα περιορισμού των ρύπων οι θάνατοι το 2017 θα ήταν 2,4 φορές περισσότεροι σε σχέση με το 2008.
BUY NOW
Δηλαδή, αν δεν είχε αλλάξει τίποτα στις τεχνολογίες των αυτοκινήτων και στα μέτρα περιορισμού των ρύπων, οι χαμένες ζωές στις ΗΠΑ που αποδίδονται στη μόλυνση της ατμόσφαιρας από τα οχήματα αντί για 19.800 θα ήταν 47.520. Τα δεδομένα στην Ευρώπη λογικά θα είναι ακόμα καλύτερα, διότι στην ήπειρό μας εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο βαθμό το downsizing και η απεξάρτηση των συνειδήσεων των αγοραστών αυτοκινήτων από τα μεγάλα και πολυκύλινδρα μοτέρ.
Για να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους, οι επιστήμονες του Harvard χρησιμοποίησαν τα τελευταία επιδημιολογικά δεδομένα και τα δεδομένα των εκπομπών ρύπων. Παράλληλα, εξέτασαν και το δευτερεύον ζήτημα της μείωσης της οικονομικής ζημίας για το αμερικανικό σύστημα υγείας με τη μείωση των ασθενειών που προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση των οχημάτων την ίδια περίοδο, και την προσδιόρισαν στα 270 δισεκατομμύρια δολάρια.
Παρόλα αυτά, ο ανασταλτικός παράγοντας της διαρκούς αύξησης των αυτοκινήτων στους δρόμους παραμένει, όπως λέει ο Ernani Choma, ερευνητής του Harvard για θέματα περιβαλλοντικής υγείας: «Παρά τη σημαντική πρόοδο στη μείωση των ρύπων, υφίσταται το φαινόμενο της αύξησης του πληθυσμού και του αριθμού των οχημάτων. Συνεπώς, θα είναι δύσκολο να σημειώσουμε περαιτέρω πρόοδο αν δεν υπάρξουν πιο αυστηρές πολιτικές», τόνισε.
Με την τεράστια εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης των τελευταίων ετών θα μπορεί θεωρητικά κανείς να ελπίζεi σε περαιτέρω βελτίωση του αριθμού των χαμένων ζωών από την ατμοσφαιρική ρύπανση στις πόλεις.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να περνά απαρατήρητο το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να μην μολύνουν στα μέρη όπου χρησιμοποιούνται, και κυρίως στις πόλεις, αλλά μολύνουν ιδιαίτερα -και με σοβαρές συνέπειες- στα μέρη όπου κατασκευάζονται, τόσο αυτά όσο και -ειδικά- οι μπαταρίες τους.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ