![KTEO 1](/sites/default/files/styles/horizontal_rectangle_small/public/2022-01/KTEO%201.jpg?itok=GeI8sHNl)
Έρχονται στην Ελλάδα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ με μεταγενέστερη ημερομηνία έκδοσης των δελτίων ΚΤΕΟ από την ημερομηνία εκτελωνισμού τους.
Το «μαχαίρι στο κόκκαλο» επιχειρεί να βάλει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ σχετικά με τους ελέγχους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα επιβεβαιώνοντας μάλιστα και το αποκλειστικό ρεπορτάζ του Carandmotor.gr σχετικά με τη κομπίνα που πραγματοποιούν κάποιοι επιτήδειοι έμποροι με τα Δελτία ΚΤΕΟ από άλλα κράτη μέλη και τα δελτία ΚΤΕΟ από το άλλο κράτος μέλος φέρουν ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας εκτελωνισμού τους.
Πιο συγκεκριμένα ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ έχει ανακαλύψει μια «τρύπα» στη νομοθεσία η οποία δημιουργεί αδυναμία εντοπισμού & απόρριψης πλαστών δελτίων ΚΤΕΟ του εξωτερικού και αποτελεσματικής αντιμετώπισης άλλων αθέμιτων πρακτικών εξαπάτησης κατά την εισαγωγή - ταξινόμηση μεταχειρισμένων οχημάτων στη χώρα μας, με αλλοίωση χιλιομετρικών ενδείξεων και αναφορών τεχνικών βλαβών αυτών των οχημάτων. Πρόταση στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για αναθεώρηση της διαδικασίας αναγνώρισης των δελτίων ΚΤΕΟ εξωτερικού από τα ελληνικά ΚΤΕΟ.
BUY NOW
![](/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/KTEO-KSENO-1000_2.jpg?itok=NTFJIZdD)
Με επιστολή που εστάλη προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΥΜΕ ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ από τη θέση ευθύνης του, ενημερώνει για τα σημαντικά κενά της ελληνικής νομοθεσίας ΚΤΕΟ στην διαδικασία ταξινόμησης εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων που δημιουργούν ευχέρεια για κακές πρακτικές αλλοίωσης των χιλιομετρικών ενδείξεων και της πραγματικής τεχνικής κατάστασής τους, προτείνοντας παράλληλα αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις και ζητώντας την άμεση παρέμβαση της πολιτείας μας προκειμένου να περιοριστούν οι δυνατότητες άσκησης τέτοιων πρακτικών από ορισμένους επιτήδειους εισαγωγείς - εμπόρους εις βάρος ανυποψίαστων αγοραστών αυτών των οχημάτων στη χώρα μας.
Σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία, έπειτα από σύσταση της Ε.Ε. στα κράτη μέλη της, κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα από κράτος μέλος της Ε.Ε. που συνοδεύεται από ΔΤΕ ΚΤΕΟ σε ισχύ, χωρίς Σοβαρές ή Επικίνδυνες Ελλείψεις, το οποίο εκδόθηκε από εξουσιοδοτημένο ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσής του, κατά την ταξινόμησή του σε άλλο κράτος μέλος απαιτείται η "αναγνώριση" του ξένου ΔΤΕ ΚΤΕΟ από τα ΚΤΕΟ της χώρας αυτής ή η διενέργεια πλήρους τεχνικού ελέγχου αν κατά την προσκόμισή του οχήματος δημιουργούνται επιφυλάξεις σχετικά με την τεχνική του επάρκεια ή αν το προσκομιζόμενο δελτίο ΚΤΕΟ του εξωτερικού έληξε ή λήγει εντός των επόμενων 6 μηνών. Για οχήματα εισαγωγής από χώρες εκτός ΕΕ δεν απαιτείται "αναγνώριση" του ξένου ΔΤΕ ΚΤΕΟ αλλά πλήρης τεχνικός έλεγχος σε ΚΤΕΟ της χώρας μας.
![](/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/VIKAS_5.jpg?itok=XPHnbl39)
Για να γίνει η επαλήθευση - αναγνώριση ενός ξένου Δελτίου ΚΤΕΟ κανονικά θα πρέπει αυτά τα δελτία να δύναται να διασταυρώνονται και επαληθεύονται από τα ΚΤΕΟ, εν προκειμένω της χώρας μας, στα αντίστοιχα ηλεκτρονικά μητρώα ΚΤΕΟ των χωρών αυτών. Στο σύνολο όμως των μελών κρατών της ΕΕ μόλις 9 χώρες διαθέτουν προσβάσιμα από τρίτους ηλεκτρονικά μητρώα ΚΤΕΟ: Γαλλία, Ιταλία, Ρουμανία, Πολωνία, Τσεχία, Σουηδία, Εσθονία, Λιθουανία, Δανία.
Το πρόβλημα δημιουργείται από το γεγονός ότι πέραν των παραπάνω χωρών οι υπόλοιπες (περισσότερες) χώρες μέλη της ΕΕ δεν διαθέτουν πρόσβαση σε τρίτους σε τέτοιου είδους ηλεκτρονικά μητρώα ΚΤΕΟ, καταλήγοντας έτσι τα ελληνικά ΚΤΕΟ να είναι υποχρεωμένα να αποδέχονται τα προσκομιζόμενα ξένα ΔΤΕ ΚΤΕΟ ενός εισαγόμενου οχήματος από τις χώρες αυτές, χωρίς όμως να έχουν τη δυνατότητα διασταύρωσης της αυθεντικότητάς του με αποτέλεσμα να δύναται να αποδέχονται πλαστά-παραποιημένα ξένα ΔΤΕ ΚΤΕΟ, δίχως να μπορούν να τα απορρίψουν.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να συντηρείται «τρύπα» στο σύστημα ταξινόμησης εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Αυτό είναι γνωστό στον χώρο εισαγωγής και εμπορίας μεταχειρισμένων οχημάτων, παρέχοντας έτσι την ευχέρεια σε όσους το επιθυμούν, κατά την εισαγωγή - ταξινόμηση μεταχειρισμένων οχημάτων στη χώρα μας, να δύναται να εκδίδουν και διακινούν πλαστά ξένα ΔΤΕ ΚΤΕΟ που συνοδεύουν αυτά τα οχήματα, τα οποία δυστυχώς δεν είναι ιχνηλατίσιμα.
Επίσης, μία άλλη ευχερής μέθοδος απόκρυψης των πραγματικών δεδομένων των μεταχειρισμένων οχημάτων εισαγωγής διαφαίνεται να είναι τα μεταχειρισμένα οχήματα που πρόκειται να εισαχθούν στη χώρα μας από οιαδήποτε χώρα μέλος της ΕΕ που διαθέτει βάση δεδομένων ΚΤΕΟ, να τα εκτελωνίζουν πρωτίστως (μόνο με διακίνηση εγγράφων) σε χώρες που δε διαθέτουν προσβάσιμη βάση δεδομένων ΚΤΕΟ π.χ. Βουλγαρία, να πραγματοποιούν εκεί έναν πλασματικό τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ αλλοιώνοντας ταυτόχρονα τις χιλιομετρικές ενδείξεις και τις τυχόν αναφορές για σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις του οχήματος ώστε να εκδοθεί ένα «καθαρό» Βουλγάρικο ΔΤΕ ΚΤΕΟ και άδεια κυκλοφορίας και εν συνεχεία να τα εισάγουν στη χώρα μας εκ του ασφαλούς, με μη ανιχνεύσιμες πλέον τις αλλοιωμένες τις χιλιομετρικές ενδείξεις και αναφορές σημαντικών βλαβών - φθορών.
![](/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/kteo-kseno2_1.jpg?itok=ZJvuAPyC)
Πρόταση θεραπείας
Για την αντιμετώπιση των παραπάνω, προτείνουμε τη θεσμοθέτηση υποχρεωτικής διενέργειας πλήρους τεχνικού ελέγχου από ελληνικό ΚΤΕΟ αντί της διαδικασίας αναγνώρισης των ξένων ΔΤΕ ΚΤΕΟ, στις περιπτώσεις που η χώρα προέλευσης ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου οχήματος δεν διαθέτει προσβάσιμη βάση δεδομένων για την επαλήθευση της γνησιότητάς του. Περαιτέρω, στο εκδοθέν ελληνικό δελτίο ΚΤΕΟ που εκδίδεται κατά τη διαδικασία αναγνώρισης ενός ξένου ΔΤΕ ΚΤΕΟ να αναγράφονται, όπως και σε κάθε επόμενο περιοδικό έλεγχο ΚΤΕΟ αυτού του οχήματος στην Ελλάδα, οι ενδείξεις : «Εισαγόμενο μεταχειρισμένο – ημερομηνία εισαγωγής - χώρα προέλευσης - δεν διατίθεται ιστορικό καταγραφής χιλιομετρικών ενδείξεων πριν την εισαγωγή του». Ειδικότερα, για τα ΔΤΕ ΚΤΕΟ των χωρών Ισπανίας, Ιταλίας, Γαλλίας και Πολωνίας, χώρες που διαθέτουν πλήρες ιστορικό τεχνικών ελέγχων ΚΤΕΟ – χιλιομετρικών ενδείξεων, το ιστορικό αυτό να μεταφέρεται αυτούσιο στο εκδοθέν ελληνικό ΔΤΕ ΚΤΕΟ κατά τη διαδικασία αναγνώρισης του ξένου ΔΤΕ ΚΤΕΟ.
Με αυτόν τον τρόπο αφενός θα επαληθεύεται στην πράξη ότι το όχημα πληροί τα τεχνικά κριτήρια ασφαλούς κυκλοφορίας όπως ορίζονται στην ελληνική νομοθεσία ΚΤΕΟ, πριν την μεταπώλησή του, αφετέρου θα γίνεται επίσημα γνωστό το ιστορικό ΚΤΕΟ, όπου διατίθεται, ή ότι το όχημα εισήχθη από χώρα που δε διαθέτει ιστορικό δεδομένων ΚΤΕΟ & χιλιομετρικών ενδείξεων. Εφόσον κάποιο κράτος-μέλος στο μέλλον δημιουργήσει προσβάσιμη βάση δεδομένων το ΥΠΥΜΕ να ενημερώνει όλα τα λειτουργούντα ελληνικά ΚΤΕΟ για την ύπαρξή της με σκοπό την αποδοχή - αναγνώριση των ΔΤΕ ΚΤΕΟ του συγκεκριμένου μέλους κράτους και την επαλήθευση – αναγνώρισή τους από τα ελληνικά ΚΤΕΟ.
Τέλος, ένα άλλο σοβαρό ζήτημα που διακρίνεται σε μερικές περιπτώσεις εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων από Γαλλία και Πολωνία, δύο από τις χώρες-μέλη της ΕΕ που διαθέτουν προσβάσιμη βάση δεδομένων ΚΤΕΟ, είναι να προσκομίζονται τα οχήματα αυτά στα ελληνικά ΚΤΕΟ με ΔΤΕ ΚΤΕΟ των χωρών αυτών αλλά με μεταγενέστερη ημερομηνία έκδοσής τους από την ημερομηνία εκτελωνισμού τους στη χώρα μας π.χ., ενώ φαίνεται ένα όχημα να εισάγεται στην Ελλάδα την 10/1/2025, το ξένο ΔΤΕ ΚΤΕΟ που προσκομίζεται έχει εκδοθεί μεταγενέστερα την 17/1/2025 και φαίνεται να αναρτάται κανονικά στη βάση δεδομένων της χώρας προέλευσής του. Διαφαίνεται λοιπόν ότι το ξένο ΔΤΕ ΚΤΕΟ εκδόθηκε εκ των υστέρων της εισαγωγής του οχήματος στη χώρα μας, προφανώς με πλασματικό τεχνικό έλεγχο του οχήματος και εν συνεχεία αναρτήθηκε παρατύπως και παρανόμως στη βάση δεδομένων ΚΤΕΟ των χωρών αυτών. Σήμερα, σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία, τα παραπάνω δελτία ΚΤΕΟ δεν δύναται να απορρίπτονται κατά τη διαδικασία αναγνώρισής τους στη χώρα μας από τα ελληνικά ΚΤΕΟ.
![](/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/KTEO1000_18.jpg?itok=m4tXf4Hu)
Σε αυτά τα πλαίσια, προτάθηκε στο ΥΠΥΜΕ να διενεργηθούν περαιτέρω έλεγχοι στις βάσεις δεδομένων όπου τηρούνται στοιχεία εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων ώστε αφενός να διαπιστωθεί το εύρος του φαινομένου, αφετέρου να ενημερωθούν άμεσα οι αρμόδιες αρχές των χωρών αυτών για περεταίρω ελέγχους στις αρμόδιες υπηρεσίες τους και λήψης απαραίτητων μέτρων διασφάλισης της αξιοπιστίας των ΔΤΕ ΚΤΕΟ που εκδίδονται εκεί. Παράλληλα, προτείνουμε την έκδοση εγκυκλίου προς τα ΚΤΕΟ και τις αρμόδιες διευθύνσεις μεταφορών των Περιφερειών της χώρας ώστε να μην γίνονται αποδεκτά ΔΤΕ ΚΤΕΟ του εξωτερικού τα οποία έχουν εκδοθεί μεταγενέστερα από την ημερομηνία εισόδου του οχήματος στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι γενικότερα το ζήτημα ενίσχυσης της διαδικασίας ταξινομήσεων μεταχειρισμένων οχημάτων αποτελεί ευρύτερα, ευρωπαϊκό ζητούμενο. Σε αυτά τα πλαίσια ο Σύνδεσμός μας προτίθεται να ενημερώσει και την αρμόδια Ευρωπαϊκή επιτροπή προωθώντας σχετικές προτάσεις ενίσχυσης της διαδικασίας τεχνικών ελέγχων ΚΤΕΟ κατά την ταξινόμηση οχημάτων εντός της ΕΕ.