Αυτά είναι τα αυτοκίνητα που δεν αγοράζει κανείς -Για ποιο λόγο εξαφανίζονται από τους δρόμους
Την άγουσα για τα αποδυτήρια έχουν πάρει ορισμένες κατηγορίες αυτοκινήτων, οι οποίες στο παρελθόν βίωναν στιγμές δόξας και η κυριαρχία τους έδειχνε ακλόνητη.
Τη δική τους αυτοκρατορία έχουν οικοδομήσει τα SUV, έχοντας αναδειχθεί στη δημοφιλέστερη κατηγορία αυτοκινήτων, όπως αποδεικνύεται και από τα επίσημα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (Δ.Ο.Ε.).
Το 2023, τα SUV πέτυχαν ιστορικό υψηλό καταλαμβάνοντας το 48% (46% το 2022) των ταξινομήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το περασμένο έτος στους δρόμους του πλανήτη κυκλοφορούσαν περισσότερα από 360 εκατομμύρια τέτοιου είδους οχήματα.
BUY NOW
Τα ποσοστά ήταν ακόμα υψηλότερα όσον αφορά αποκλειστικά τις προηγμένες οικονομίες, με τις πωλήσεις των SUV να υπερβαίνουν τις 20 εκατομμύρια, και το μερίδιό τους σε αυτές να ξεπερνάει για πρώτη φορά το 50%.
«Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που δημιουργούν αυτή την τάση, από την ελκυστικότητα των SUV ως σύμβολο κύρους και την αυξημένη άνεση που προσφέρουν (σ.σ. συγκριτικά με τα υπόλοιπα ΙΧ), έως τις στρατηγικές μάρκετινγκ των κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη του Δ.Ο.Ε.
Ο χρυσός αιώνας των SUV έχει επισκιάσει ορισμένες κατηγορίες οχημάτων που κάποτε μεσουρανούσαν, αριθμώντας δεκάδες χιλιάδες πιστούς. Το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν υποστεί τα πολυμορφικά (MPV) που έχουν χαθεί από τους προϊοντικούς καταλόγους των εταιρειών, ενώ σε είδος υπό εξαφάνιση τείνουν να εξελιχθούν και τα μεσαίου μεγέθους σεντάν.
Μοντέλα όπως τα Toyota Avensis, Ford Mondeo και Volkswagen Passat που κάποτε τύχαιναν τεράστιας δημοφιλίας πλέον έχουν αποσυρθεί από τους καταλόγους των εταιρειών. Ειδικά για το Passat, το μοντέλο έχει αποκτήσει νέα γενιά, αλλά η συγκεκριμένη ονομασία εκπροσωπείται αποκλειστικά μέσω στέισον αμαξώματος.
Την άγουσα για τα αποδυτήρια έχουν πάρει και μικρομεσαία σεντάν, με αρκετές προτάσεις προτάσεις που γνωρίσαμε τα περασμένα χρόνια (Honda Civic Sedan, Volkswagen Jetta, SEAT Toledo, Nissan Tiida κ.ο.κ.) να μείνουν χωρίς αντικαταστάτη.
Δυσοίωνο δείχνει το μέλλον και για τα οικογενειακά hatchback μοντέλα, με ορισμένες δημοφιλείς προτάσεις, όπως η Alfa Romeo Giulietta, να έχουν χαθεί από τον αυτοκινητικό κόσμο, και άλλες να καταγράφουν σημαντική πτώση στις πωλήσεις τους, με τους οδηγούς να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα μεγαλύτερα και πιο πρακτικά crossovers και SUVs.
Σύμφωνα, βέβαια, με τα επίσημα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, τα SUV ζυγίζουν κατά μέσο όρο 200-300 κιλά περισσότερα από ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο, συνήθως καταλαμβάνουν σχεδόν 0,3 τ.μ. περισσότερο χώρο και εκπέμπουν περίπου 20% περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα.