Οι δύο νέοι αυτοκινητόδρομοι που αλλάζουν τη Βόρεια Ελλάδα -Πότε θα είναι έτοιμοι
Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας σε δύο μεγάλα οδικά έργα που αναμένεται να διευκολύνουν δεκάδες χιλιάδες οδηγούς.
Δύο μεγάλα οδικά έργα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) δρομολογούνται στη Μακεδονία, ώστε να γίνουν ευκολότερες οι μετακινήσεις των οδηγών, να επιτευχθεί η άρση της απομόνωσης περιοχών της Βόρειας Ελλάδας και να δοθούν σε αυτές νέες αναπτυξιακές προοπτικές.
Πρόκειται για τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη-Έδεσσα (προϋπολογισμού 444,91 εκατ. ευρώ) και Δράμα-Αμφίπολη (προϋπολογισμού 248 εκατ. ευρώ) που βρίσκονται κοντά στο στάδιο της ανάδειξης αναδόχου, και ο συνολικός προϋπολογισμός τους με ΦΠΑ αγγίζει τα 700 εκατ. ευρώ.
BUY NOW
Εφόσον οι συμβάσεις υπογραφούν εντός του 2025, αμφότεροι οι οδικοί άξονες, οι οποίοι δεν θα έχουν διόδια, θα είναι έτοιμοι το 2028.
Θεσσαλονίκη-Έδεσσα
Η διάρκεια της ΣΔΙΤ θα είναι 3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση, ενώ σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο προσωρινός ανάδοχος του έργου αναμένεται να αναδειχθεί στο τέλος του 2024-αρχές 2025.
Το έργο αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 Μαυροβούνι-Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας, συνολικού μήκους 80 χλμ. o οποίος σήμερα περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, κακή ορατότητα και διέρχεται μέσω πόλεων, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται από κυκλοφοριακή συμφόρηση τόσο οι ταξιδιώτες όσο και οι κάτοικοι των εν λόγω περιοχών.
Η αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 σχετίζεται με τρία επιμέρους τμήματα από τα πέντε που διαιρείται η νέα χάραξη της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (και συγκεκριμένα γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσας) ως εξής:
(α) Τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας: νέα χάραξη της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας από την αρχή της οδού (που ορίζεται στο τέλος του υφιστάμενου τεχνικού γεφύρωσης του Αξιού ποταμού και των παραποτάμων του) έως το κατασκευασμένο τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας της οδού, συνολικού μήκους ~6,340 χλμ.
(β) Τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4νσ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.
(γ) Τμήμα παράκαμψης Γιαννιτσών: το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων οδών συνολικού μήκους 14.078,33 μ., κάθετων οδών συνολικού μήκους 254,19 μ., 14 γεφυρών (και κάτω ή άνω διαβάσεων) συνολικού μήκους περίπου 363,41 μ., 23 κιβωτοειδών ή σωληνωτών οχετών, ένα τοίχο αντιστήριξης 110 μ. περίπου, 2 ανισόπεδων κόμβων, 60 ισόπεδων κόμβων (οι περισσότεροι στις διασταυρώσεις των παράπλευρων οδών) , 25 ιρλανδικών διαβάσεων.
(δ) Τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4νσ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.
(ε) Τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα: το προς κατασκευή οδικό έργο, αφορά την βελτίωσης της Ε.Ο.2 στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και συγκεκριμένα στο οδικό υποτμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα. Ειδικότερα το προς μελέτη τμήμα «Μαυροβούνι – Έδεσσα», ανήκει στο νομό Πέλλας και αποτελεί νέα χάραξη της οδού με παράπλευρες οδούς (service road), για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων.
Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου θεωρείται απαραίτητη, δεδομένου ότι η Έδεσσα είναι η μόνη πρωτεύουσα νομού της περιοχής που δεν συνδέεται απευθείας με τη Θεσσαλονίκη.
Ως εκ τούτου διέλευση των οχημάτων γίνεται μέσα από τη Χαλκηδόνα και τα Γιαννιτσά, με το υπάρχον οδικό δίκτυο να λογίζεται ως ιδιαίτερα επικίνδυνο.
Δράμα-Αμφίπολη
Η αντίστροφη μέτρηση για την ανάδειξη αναδοχού -κάτι που θα προλειάνει το έδαφος για την υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ και την έναρξη των εργασιών- έχει ξεκινήσει και για τον οδικό άξονα Δράμα-Αμφίπολη.
Η διάρκεια της σύμπραξης θα ανέρχεται κατά μέγιστο σε 30 έτη (3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη συντήρησης και λειτουργίας).
Αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, συνολικού μήκους 43 χλμ., είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη και από Μαυρολεύκη σε Δράμα.
H κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή νέων τμημάτων περίπου 29,5 χλμ..
Στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ο Ιδιωτικός
Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει :
Α. Την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων:
- Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους ~29.5 χλμ.
- Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους ~13.5 χλμ.
- Α/Κ Μεσορράχης
- Α/Κ Παλαιοκώμης
- Α/Κ Μ. Σουλίου
- Α/Κ Ροδολίβους
- Α/Κ Πρώτης
- Α/Κ Ν. Μπάφρας
- Α/Κ (Ημικόμβος) Αγγίτη
- Α/Κ Μαυρολεύκης
- Α/Κ Περιφερειακής Δράμας
- Κ/Κ Δράμας (σύνδεση με το αστικό δίκτυο της Δράμας)
Β. Τη λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα Δράμα –
Αμφίπολη συνολικού μήκους ~43 χλμ. και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται
στο προαναφερθέν τμήμα Α.
Συνοπτικά ο ΙΦΣ θα αναλάβει τα ακόλουθα:
(α) την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για τον Κατασκευαστικό Σχεδιασμό του έργου, με βάση τις διατιθέμενες από την αναθέτουσα αρχή μελέτες και τις προβλέψεις της με αριθ. πρωτ. οικ.196664/07-03-2012 Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για το τμήμα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη της οδού Δράμας – Αμφίπολης (χρόνος ισχύος 10 έτη) και της ΑΕΠΟ για το σύνολο του έργου, η οποία θα λάβει υπόψη την υφιστάμενη ΑΕΠΟ και η οποία θα εκδοθεί με μέριμνα και επίσπευση της Αναθέτουσας Αρχής και θα μεριμνήσει και επισπεύσει για τη λήψη όλων των απαραίτητων αδειών,
(β) την κατασκευή του σύνολο του αντικειμένου των μελετών του Κατασκευαστικού Σχεδιασμού με στόχο την πλήρη λειτουργική απόδοση και ετοιμότητα του Έργου,
(γ) τη χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού, και
(δ) τη συντήρηση / λειτουργία (ελαφριά και βαριά) του προαναφερθέντος τμήματος όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης με αντάλλαγμα πληρωμές διαθεσιμότητας κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου.
Η ένωση της Δράμας με τις γύρω μεγάλες πόλεις, με ένα σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα, όπως είναι η Εγνατία Οδός, αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα για όλους τους διερχόμενους οδηγούς, αλλά και όσους εισέρχονται στη χώρα μας από τα βόρεια σύνορά της, με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη και τη νότια Ελλάδα.