Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Στρατηγικές δράσεις ύψους 77 εκ. ευρώ για την οδική ασφάλεια

Στη μάχη για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας των χρηστών έχει επιδοθεί η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου υλοποιώντας σημαντικές δράσεις ύψους πολλών εκατομμυριών ευρώ.
Στρατηγική επιλογή και κοινωνική επένδυση αποτελεί για την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου η οδική ασφάλεια, προχωρώντας σε ένα ολιστικό πρόγραμμα δράσεων που θέτουν σε περίοπτη θέση τη θωράκιση των οδηγών και των λοιπών χρηστών του δρόμου.
Πρόκειται για δράσεις που παρουσιάστηκαν σε δημοσιογράφους στη Λάρισα την Τετάρτη 5 Μαρτίου 2025, ακριβώς 17 χρόνια μετά την έναρξη της παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. (5 Μαρτίου 2008).
BUY NOW

Η εκδήλωση ξεκίνησε με εναρκτήρια ομιλία του Διευθύντοντος Συμβούλου της Αυτοκινητόδρομος Αγαίου, Δημήτριου Γκατσώνη, ο οποίος ανέφερε ότι «η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα πολύ σημαντικό θέμα για την εταιρεία που μας απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια. Τα τροχαία δυστυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου για παιδιά και νέους παγκοσμίως, ενώ κάθε χρόνο χάνουμε 1,2 εκ. ανθρώπους. Η προώθηση της οδικής ασφάλειας είναι κρίσιμη από μόνη της αλλά αποτελεί και κλειδί για τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ συνδέεται και με την κοινωνική υπευθυνότητα. Η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας και πρέπει να υπάρχει πολιτική βούληση και επιβολή του νόμου».
Παράλληλα ο κ. Γκατσώνης πρόσθετε ότι η οδική ασφάλεια πρέπει να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα κάθε κυβέρνησης και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση κοινωνίας. Εμείς ως Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχουμε την οδική ασφαλεια ως στρατηγικη επιλογή και κοινωνική επένδυση. Ξοδεύουμε πόρους για να σωθούν ζωές και ευελπιστούμε να βάλουμε και εμείς το λιθαράκι μας για να βελτιωθεί η κατάσταση γενικότερα».

2024: Έργα ύψους 32 εκ. ευρώ με φόντο την οδική ασφάλειας
Το 2024 υπήρξε μια χρονιά σημαντικών αποτελεσμάτων για τις πρωτοβουλίες της εταιρείας στον τομέα της οδικής ασφάλειας επενδύοντας μεταξύ άλλων σε προηγμένα συστήματα εντοπισμού των οδηγών που στήνουν παγίδες θανάτου στον δρόμο.
Καθοριστική συμβολή έχει η εγκατάσταση πιλοτικού ανιχνευτικού συστήματος αντίθετης κίνησης στον Α/Κ Λεπτοκαρυάς, που σχεδιάστηκε από την ίδια την εταιρεία και παραδόθηκε στο Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Πιερίας. Μετά τη λειτουργία του τα περιστατικά αντίθετης κίνησης στον κλάδο εξόδου του Α/Κ μειώθηκαν κατά 90% (6 συμβάντα).

Παρ’ όλα αυτά, ο αριθμός στο σύνολο του αυτοκινητόδρομου είναι ιδιαίτερα υψηλός, μιας και ανέρχεται σε 565 περιστατικά, γεγονός που υποδεικνύει το μεγάλο πρόβλημα, όπως επισήμανε ο Διευθυντής Διαχείρισης Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, Δημήτρης Μανταλόζης.
«Μελετάμε την επέκταση του συστήματος και εξετάζουμε και άλλα σημεία στον αυτοκινητόδρομο όπου μπορούν να εφαρμοστούν αντίστοιχες πιλοτικές δράσεις. Αυτό, όμως, που ζητάμε πάνω απ’ όλα από το αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας είναι οι συγκεκριμένες εφαρμογές να ενταχθούν στα αντίστοιχα τμήματα Τροχαίας αυτοκινητόδρομων και να χρησιμοποιούνται από την Τροχαία. Εμείς, με το να συλλέγουμε πιλοτικά στοιχεία και τα παραδίδουμε στις αρμόδιες αρχές αναδεικνύουμε το πρόβλημα και τις προσκαλούμε να συνδράμουν και οι ίδιες στην αντιμετώπισή του. Καταγράφοντας 565 περιστατικά αντίθετης κίνησης, “φωνάζουμε” το πρόβλημα και περιμένουμε και από την άλλη πλευρά να ευαισθητοποιηθεί για την αντιμετώπισή του. Η αστυνόμευση και η επιβολή των προστίμων δεν είναι αρμοδιότητα της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».

Παράλληλα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα έχει εφαρμοστεί πιλοτικό σύστημα μέτρησης μέσης ταχύτητας εντός των σηραγγών με τη χρήση καμερών. Αυτό βρίσκεται στη σήραγγα των Τεμπών και υπολογίζει την ταχύτητα κατά την είσοδο και την έξοδο από το τούνελ. Το 70% των διερχόμενων οχημάτων κινείται πάνω από τα προβλεπόμενα όρια ταχύτητας, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας.
Επιπλέον, έμφαση δόθηκε και στη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, με προληπτικές δράσεις που αποτελούν εχέγγυο για την ασφάλεια των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου. Κάθε εξάμηνο γίνονται εκτεταμένες επιθεωρήσεις από εξειδικευμένο προσωπικό, το περασμένο έτος έγιναν συντηρήσεις σε 70 γέφυρες, αντιμετωπίστηκαν κατολισθήσεις, ολοκληρώθηκαν αντιπλημμυρικά έργα, ενώ εντός του τρέχοντος έτους θα παραδοθεί η σήραγγα της Κατερινής στο σύνολό της.
Ακολουθούν οι βασικές δράσεις της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου για το 2024
• Επιτήρηση ταχύτητας: Το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας βεβαίωσε 1.770 παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας, με συνολικά πρόστιμα ύψους €311.250.
• Στατιστικά ταχύτητας: Το 30% των οχημάτων κινείται πάνω από τα όρια ταχύτητας στον ανοικτό αυτοκινητόδρομο, ενώ το ποσοστό υπερβάσεων μέσα στις σήραγγες φτάνει το 70%.
• Εγκατάσταση ανιχνευτικού συστήματος αντίθετης κίνησης: Μετά την τοποθέτηση του νέου συστήματος στον Α/Κ Λεπτοκαρυάς, τα περιστατικά αντίθετης κίνησης μειώθηκαν κατά 90%. Συνολικά, το 2024 καταγράφηκαν 565 περιστατικά.
• Έλεγχος υπέρβασης ωραρίου: Εντοπίστηκαν 7.800 οδηγοί βαρέων οχημάτων που παραβίασαν τα όρια χρόνου οδήγησης.
• Ευφυείς ταχογράφοι: Βεβαιώθηκαν 1.100 παραβάσεις, με πρόστιμα ύψους €520.000, στο οποίο προστίθενται €290.000 που αφορούσαν αφαίρεση 100 καρτών ψηφιακού ταχογράφου.
• Συνολικές κυρώσεις: Οι κλήσεις που εξέδωσε το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας ξεπέρασαν το €1.153.250, επιβεβαιώνοντας την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων.
• €32.000.000 Συνολική Δαπάνη Εκτελεσθέντων Έργων Βαριάς Συντήρησης (Ασφαλτικές επεμβάσεις, ανακατασκευή/συντήρηση γεφυρών, περιβαλλοντικές εργασίες, Σήραγγα Κατερίνης, βραχοπροστασία).

2025: Δράσεις ύψους 45 εκ. ευρώ
Η οδική ασφάλεια βρίσκεται σε περίοπτη θέση στην ατζέντα της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και φέτος, μέσω ενός εξίσου εκτεταμένου πακέτου δράσεων, με ενδεικτικές τις παρακάτω:
• Ανανέωση της έρευνας του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας για την κόπωση των οδηγών.
• Αποτύπωση βέλτιστων πρακτικών με στόχο την ορθή και ασφαλή διαχείριση τροχαίων συμβάντων, σε συνεργασία με το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας.
• Δημιουργία εφαρμογής διαχείρισης στατιστικών παραβάσεων, επιτρέποντας την αποτελεσματικότερη καταγραφή και αξιολόγηση των δεδομένων.
• Συμμετοχή στις παγκόσμιες καμπάνιες της ASECAP και IBTTA για την ασφάλεια των εργαζομένων στο πεδίο και την οδική ασφάλεια.
• Παραγωγή σειράς βίντεο σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ. για την αμυντική και πράσινη οδήγηση, η υιοθέτηση της οποίας συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων, μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και το κόστος συντήρησης, βοηθά στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων κι ενισχύει μια πιο υπεύθυνη και βιώσιμη οδική συμπεριφορά.
• Δημιουργία διαδραστικής πλατφόρμας για την εκπαίδευση εργαζομένων και συνεργατών στη διαχείριση έκτακτων περιστατικών στον αυτοκινητόδρομο.
• Υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος σε Δημοτικά Σχολεία σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ., σε σχέση με την ασφαλή και βιώσιμη μετακίνηση από και προς το σχολείο. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει ενημέρωση για θέματα ασφαλούς μετακίνησης κι αναγνώρισης κινδύνων κι άσκηση χαρτογράφησης από τους μαθητές για τη διαδρομή από το σχολείο στο σπίτι.
• Αξιολόγηση και βελτιστοποίηση της υποδομής για την ασφαλή διέλευση άγριας πανίδας.
Ηλεκτροκίνηση
Ερωτηθείς, τέλος, σχετικά με τις υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ο κ. Γκατσώνης ανέφερε ότι αυτοκινητόδρομος είναι πλήρως εξοπλισμένος με φορτιστές ταχείας φόρτισης και η υποδομή ενισχύεται διαρκώς. Πρόβλημα, ωστόσο, αποτελεί το κώλυμα αδειοδότησης, το οποίο όπως τόνισε πρέπει να ξεπεραστεί, ώστε να βελτιωθεί περαιτέρω η εμπειρία των οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων.
Στόχος της εταιρείας είναι να συνεχίζει να αποτελεί έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που προσφέρει στους οδηγούς μια ασφαλή, άνετη κι αξιόπιστη οδηγική εμπειρία.