Έτσι βγάζουν τους ηλικιωμένους οδηγούς από τους δρόμους -Πότε και πώς θα «χάνουν» το δίπλωμα

Μπορεί η Ε.Ε. να μην επιβάλλει αυστηρό ηλικιακό όριο για την οριστική απόσυρση του διπλώματος οδήγησης των ηλικιωμένων, ωστόσο, όπως φαίνεται, υπάρχουν “παραθυράκια” που επιτρέπουν την επιβολή έμμεσων περιορισμών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζοντας τη γήρανση του πληθυσμού της, επιχειρεί να ενισχύσει την οδική ασφάλεια με νέα μέτρα, χωρίς όμως να καταφεύγει σε ηλικιακές διακρίσεις. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει τη συχνότερη ανανέωση της άδειας οδήγησης από το 60ό έτος της ηλικίας και έπειτα, ενώ για τους οδηγούς άνω των 80 ετών, η επανεκτίμηση να γίνεται ανά διετία.
Ωστόσο, απορρίπτει κατηγορηματικά την ιδέα επιβολής οριζόντιων ηλικιακών περιορισμών (όπως για παράδειγμα την καθολική απαγόρευση οδήγησης σε άτομα άνω των 70 ετών), θεωρώντας πως τέτοιες πρακτικές συνιστούν σαφή περίπτωση ηλικιακής διάκρισης.
BUY NOW

Βέβαια, δεν φαίνεται όλοι οι φορείς να συμμερίζονται την ίδια προσέγγιση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση ενός 78χρονου Ολλανδού, του Wim Boer, ο οποίος ονειρευόταν να απολαύσει τα χρόνια της συνταξιοδότησής του πίσω από το τιμόνι ενός πολυτελούς και ισχυρού αυτοκινήτου. Αφού απέκτησε μία Mercedes-Benz EQC 400 ίππων, βρέθηκε αντιμέτωπος με μια δυσάρεστη και απροσδόκητη έκπληξη.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες αρνούνται να του εκδώσουν συμβόλαιο, επικαλούμενες την ηλικία του ως παράγοντα υψηλού κινδύνου, πάρα το γεγονός ότι διαθέτει έγκυρη άδεια οδήγησης και έχει περάσει με επιτυχία τον υποχρεωτικό ιατρικό έλεγχο στα 75 του έτη.
Όταν έλαβε την άρνηση της ασφαλιστικής του εταιρείας, έμεινε έκπληκτος. Η εταιρεία εκτίμησε ότι ο συνδυασμός ισχυρής ιπποδύναμης και προχωρημένης ηλικίας συνιστά αυξημένο ασφαλιστικό ρίσκο.
Δεν είναι μάλιστα η πρώτη φορά που έρχεται αντιμέτωπος με ένα τέτοιο “αποκλεισμό”, αφού στο παρελθόν, του αρνήθηκαν τη συμμετοχή σε ιστιοπλοϊκό ταξίδι, ενώ δεν του επετράπη να νοικιάσει αυτοκίνητο στη Γερμανία. Για εκείνον, όλα αυτά αποτελούν σαφείς ενδείξεις διάκρισης λόγω ηλικίας και τη συγκεκριμένη άποψη την εξέφρασε δημόσια και στην ολλανδική τηλεόραση.

Μάλιστα τονίζει ότι είναι σε εξαιρετική φυσική κατάσταση, ασκείται τακτικά και δεν έχει εμπλακεί σε κανένα ατύχημα τα τελευταία 25 χρόνια, κατακρίνοντας το γεγονός ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες αγνοούν αυτά τα στοιχεία και εστιάζουν αποκλειστικά στην ηλικία, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την ατομική αξιολόγηση. Πιστεύει ότι η επιτυχής ιατρική εξέταση θα έπρεπε να είναι αρκετή ώστε να εξασφαλίζει στον οδηγό δικαίωμα ασφάλισης, χωρίς αυθαίρετους αποκλεισμούς
Από την πλευρά τους, οι ειδικοί στον ασφαλιστικό κλάδο επιμένουν ότι δεν πρόκειται για διάκριση, αλλά για ορθολογική αξιολόγηση ρίσκου. Όπως εξηγούν, οι ασφαλιστικές δεν είναι υποχρεωμένες να αποδέχονται όλους τους πελάτες και εξετάζουν πληθώρα παραγόντων προτού εκδώσουν συμβόλαιο. Στην περίπτωση του Boer, θεωρούν ότι η ηλικία του οδηγού σε συνδυασμό με την ισχύ του οχήματος αυξάνει σημαντικά τον ασφαλιστικό κίνδυνο.
Τελικά ο 78χρόνος κατάφερε να εξασφαλίσει κάλυψη από άλλη εταιρεία για να οδηγεί το νέο του απόκτημα. Όμως αυτό είχε τίμημα, αφού του ζητήθηκε να μεταφέρει και όλες τις άλλες ασφαλίσεις του στην ίδια εταιρεία, με τον ίδιο να χαρακτηρίζει αυτή την πρακτική “έμμεσο εκβιασμό” και να επιμένει πως απαιτούνται πιο δίκαια και αντικειμενικά κριτήρια.