Γιατί βουλιάζουν οι δρόμοι της Αθήνας; -Τα έργα που δίνουν τέλος στο κυκλοφοριακό χάος και αλλάζουν την πρωτεύουσα
O Κίμων Λογοθέτης, μιλώντας στο carandmotor.gr, αναλύει τα αίτια του κυκλοφοριακού χάους, προτείνει δράσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου και σταχυολογεί τα έργα που ήδη έχουν συμβάλει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Σε «εφιάλτη» εξελίσσονται καθημερινά οι μετακινήσεις εκατομμύρια ανθρώπων στα μεγάλα αστικά κέντρα ανά τον κόσμο, οι οποίοι βιώνουν την ανυπόφορη κυκλοφοριακή ασφυξία, ξοδεύοντας μεγάλο μέρος από τον χρόνο τους στους δρόμους. Το «φάντασμα» της κυκλοφοριακής συμφόρησης αιωρείται εδώ και δεκαετίες και πάνω από την Αθήνα, όπου οι κεντρικές αρτηρίες «βουλιάζουν» από αυτοκίνητα και οι μετακινήσεις διεξάγονται μετ' εμποδίων.
Για τους κατοίκους της Αθήνας, το κυκλοφοριακό δεν λογίζεται απλά ως ένα πρόβλημα. Αλλά το σοβαρότερο, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα της Alco, βασιζόμενη στις απαντήσεις 1.000 πολιτών.
BUY NOW
Κατεξοχήν αρμόδιος προκειμένου να αναλύσει τα αίτια του κυκλοφοριακού χάους στην πρωτεύουσα, αλλά και να προτείνει λύσεις προκειμένου να εξομαλυνθούν οι μετακινήσεις είναι ο Σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας & Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής, Κίμων Λογοθέτης, ο οποίος μίλησε στο carandmotor.gr.
Ταυτόχρονα, o κ. Λογοθέτης, ως υπεύθυνος συντονισμού του "1544" της Περιφέρειας Αττικής, παρουσίασε λεπτομερή στοιχεία για το πώς αυτός ο τετραψήφιος αριθμός έχει συνδράμει καθοριστικά στην αντιμετώπιση έκτακτων συμβάντων στους δρόμους, ενώ -μεταξύ άλλων- σταχυολόγησε τα πιο εμβληματικά έργα που είτε έχουν ήδη ολοκληρωθεί είτε έχουν πάρει την άγουσα της υλοποίησης και καθιστούν το οδικό δίκτυο της Αττικής ασφαλέστερο και αισθητικά αναβαθμισμένο.
Α.Γ: Με το πέρας της πανδημίας και την επιστροφή στην κανονικότητα, οι οδηγοί βιώνουν μεγάλες καθυστερήσεις κατά τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Ποια είναι τα αίτια της έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους της Αθήνας;
Κ.Λ: Από το κυκλοφοριακό υποφέρουν όλες οι αναπτυγμένες μητροπολιτικές περιοχές στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Νέας Υόρκης και του Παρισιού, καθώς τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι πολύ περισσότερα από την κυκλοφοριακή ικανότητα των υποδομών. Σε ένα μεγάλο βαθμό, αυτό είναι το δεδομένο του προβλήματος και εδώ, καθώς ο αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων υπερβαίνει τα 2,5 εκατομμύρια, σε ένα οδικό δίκτυο που είναι κατασκευασμένο οριακά για ένα εκατομμύριο.
Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις, επίσης, καταγράφονται κατά τις πρωινές ώρες αιχμής από τις 7:30 έως τις 9:30 και το μεσημέρι από τις 15:00 έως τις 17:30. Αυτό διότι από τις πρώτες πρωινές ώρες, υπάρχει ένας απόλυτος συγχρονισμός των ανθρώπων που πηγαίνουν στην εργασία τους, των μαθητών που πηγαίνουν στο σχολείο, αλλά και των επισκεπτών, καθώς όλες οι εκδρομές ξεκινάνε το πρωί ενώ την ίδια ώρα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και η τροφοδοσία. Από τις 15:00 έως 17:30, η κυκλοφοριακή συμφόρηση επανεμφανίζεται, μιας και οι περισσότεροι εργαζόμενοι στην Αθήνα επιστρέφουν από τον χώρο εργασίας τους στα σπίτια τους.
Στην εξίσωση πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι με το πέρας της πανδημίας υπάρχει εκρηκτική αύξηση της χρήσης των Ι.Χ και άνοδος των πωλήσεων αυτοκινήτων, που σε συνδυασμό με την «έκρηξη» του τουρισμού σε πρωτόγνωρα επίπεδα, δημιουργούν ένα κοκτείλ παραγόντων που αυξάνουν την κίνηση και δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις.
Ασφαλώς και μιλάμε για μετρήσιμα στοιχεία τα οποία όμως γίνονται εύκολα αντιληπτά με μία βόλτα στο κέντρο της Αθήνας που κατακλύζεται από τουρίστες, οι οποίοι κατά τους καλοκαιρινούς μήνες σχεδόν διπλασιάζουν τον πληθυσμό της Αττικής. Με το μεγαλύτερο βάρος των μετακινήσεων των επισκεπτών επιφορτίζονται τα τουριστικά λεωφορεία που έχουν έντονη παρουσία σε κεντρικές λεωφόρους όπως η Αμαλίας, η Βασιλέως Κωσταντίνου και η Συγγρού, ενώ έχουν αυξηθεί σημαντικά και τα διώροφα λεωφορεία κυκλικής διαδρομής τα οποία βρίσκονται διαρκώς σε κίνηση γύρω από το κέντρο της Αθήνας.
Επιπροσθέτως, οι ανάγκες της εφοδιαστικής αλυσίδας για την τροφοδοσία είναι αυξημένες κατά 150%. Η Ελλάδα αποτελεί πλέον έναν κορυφαίο τουριστικό προορισμό για τον πλανήτη και αυτό σημαίνει πως τα τρόφιμα και τα καταναλωτικά αγαθά πρέπει να φτάσουν σε κάθε γωνιά της χώρας μας καθώς και σε όλα τα νησιά μας.
Στον Κηφισό, που είναι η κεντρικότερη οδική αρτηρία, οι διελεύσεις των βαρέων οχημάτων ανέρχονται σε χιλιάδες, ενώ ενδεικτική είναι η εικόνα των δεκάδων φορτηγών που βρίσκονται σε αναμονή στην έξοδο της Αγίας Άννης προκειμένου να τροφοδοτήσουν την Κεντρική Αγορά των Αθηνών.
Ένας άλλος βασικός παράγοντας που επηρεάζει την κίνηση είναι η παράνομη στάση και η στάθμευση που μειώνει σημαντικά την διατομή των δρόμων. Σε δρόμους όπως η Ελευθερίου Βενιζέλου στην Καλλιθέα, η Πατησίων, η Αχαρνών, η Αριστοτέλους, η 3η Σεπτεμβρίου, η Συγγρού και η Ακαδημίας, έχει σχεδόν παγιωθεί η στάση και η στάθμευση στη δεξιά λωρίδα.
Α.Γ.: Ως ειδικός πάνω σε θέματα που άπτονται του κυκλοφοριακού, ποιες ενέργειες θα μετρίαζαν το πρόβλημα;
Οι ενέργειες που θα μπορούσαν να μετριάσουν το κυκλοφοριακό, ένα εθνικό ζήτημα που μας αφορά όλους μας, ασφαλώς και δεν μπορούν να αποτυπωθούν από έναν άνθρωπο ή από έναν φορέα. Επομένως, επιτάσσεται η συνεργασία των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος, Τουρισμού, Πολιτισμού, της Τροχαίας, της Δημοτικής Αστυνομίας, του ΟΑΣΑ, των εταιρειών παροχής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών, της εφοδιαστικής αλυσίδας, των τουριστικών λεωφορείων, των ταξί και προφανώς των χρηστών του οδικού δικτύου.
Απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια που θα πρέπει να ξεκινάει από τον καθένα μας ξεχωριστά. Είναι σημαντικό να σεβόμαστε όλοι τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να οδηγούμε υπό το δόγμα της αμυντικής και οικολογικής οδήγησης και, όταν αυτό είναι εφικτό, να προτιμούμε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης.
Απαιτείται ενίσχυση της αστυνόμευσης έτσι ώστε να εκλείψουν οι παραβατικές συμπεριφορές. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ειδικότερα τα λεωφορεία θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα ελκυστικά για το επιβατικό κοινό, να παρέχουν αυξημένο επίπεδο ασφάλειας και να είναι φιλικά προς το περιβάλλον.
Αρκετά θα βοηθήσει η επέκταση του Μετρό και η ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων, όπως ο κόμβος του Σκαραμαγκά, η επέκταση της λεωφόρου Κύμης και η Σήραγγα της Ηλιούπολης που θα συνδέσει την Κατεχάκη με τη Βουλιαγμένης.
Ταυτόχρονα στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού αναμένεται να συμβάλει η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η επαρκής συντήρηση των υποδομών -ένας τομέας όπου η περιφέρεια Αττικής έχει κάνει σημαντικά βήματα χάρη στην ευαισθησία του Περιφερειάρχη, Γιώργου Πατούλη για τα ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια.
Α.Γ: Εδώ και λίγες ημέρες βλέπουμε τη Γέφυρα Αθηνών να είναι φωταγωγημένη και λειτουργικά αναβαθμισμένη, ενώ είχαν προηγηθεί και άλλες γέφυρες. Είναι η ανάδειξη των γεφυρών του οδικού δικτύου μία από τις προτεραιότητες της Περιφέρειας;
Κ.Λ: Προτεραιότητα του περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη, είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, κάτι που γίνεται στην πράξη εδώ και τέσσερα χρόνια. Καθημερινά γίνονται εκτεταμένες εργασίες στο δαιδαλώδες οδικό δίκτυο, αρμοδιότητας της περιφέρειας Αττικής, που το συνολικό του μήκος εντός αστικού ιστού υπερβαίνει τα 1.200 χλμ.
Ο αρχιτεκτονικός φωτισμός των εμβληματικών οδικών υποδομών σε κεντρικούς οδικούς άξονες, όπως ο Κηφισός και η λεωφόρος Αθηνών, είναι μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι μιας μεγάλης προσπάθειας. Πριν από τέσσερα χρόνια οι μεγάλες λεωφόροι της Αττικής ήταν βυθισμένες στο μισοσκόταδο, με καμένες λάμπες και με ενεργοβόρα φωτιστικά που υπολειτουργούσαν.
Ποιος θα μπορούσε να πιστέψει ότι μέσα σε μια τετραετία έχουν αντικατασταθεί όλα τα φώτα στους μεγάλους οδικούς άξονες και πλέον έχουμε LED φωτιστικά, υψηλής απόδοσης αλλά χαμηλής κατανάλωσης; Τα νέα φωτιστικά επιτυγχάνουν 60% εξοικονόμηση ενέργειας, είναι πλήρως τηλεχειριζόμενα και εξασφαλίζουν επαρκή φωτισμό κατά τις νυχτερινές ώρες, βελτιώνοντας σημαντικά την οδική ασφάλεια.
Ο αρχιτεκτονικός φωτισμός των γεφυρών έρχεται να ολοκληρώσει αυτή την εικόνα και πέραν από την ανάδειξη των εμβληματικών υποδομών προσφέρει ένα γενικότερο αίσθημα ασφάλειας και αποτροπής παραβατικών συμπεριφορών, που συχνά λαμβάνουν χώρα στο δημόσιο χώρο ο οποίος σχηματίζεται κάτω από τις γέφυρες. Ταυτόχρονα με το φωτισμό, ίσως για πρώτη φορά, γίνονται εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και εξωραϊσμού των συγκεκριμένων χωρών που εδώ και αρκετά χρόνια ήταν ξεχασμένοι.
Έχει ήδη ολοκληρωθεί η φωταγώγηση και ο εξωραϊσμός των γεφυρών του Κηφισού στους ανισόπεδους κόμβους της λεωφόρου Αθηνών, της Πέτρου Ράλλη, της Γέφυρα Ροσινιόλ, της Λένορμαν και της Ιεράς Οδού. Οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες εξυπηρετούν χιλιάδες οδηγούς καθημερινά. Αξίζει να αναφερθεί ότι μόνο ο ανισόπεδος κόμβος της Αθηνών που αναφέρεστε, το γνωστό «Τρίδυμο» όπως το χαρακτηρίζει η Τροχαία, εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 290.000 οχήματα. Είναι το πιο κομβικό σημείο του οδικού δικτύου της χώρας μας και πρέπει να λαμβάνει τακτική και επαρκή συντήρηση.
Α.Γ: Εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια, με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, η Περιφέρεια Αττικής έχει στη διάθεσή της ένα χρήσιμο εργαλείο για τη βελτιστοποίηση των κυκλοφοριακών συνθηκών και της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο. Παράλληλα, έχει εντάξει στο «οπλοστάσιό» της βαν που περιπολούν στον Κηφισό. Έχετε δει απτά αποτελέσματα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και των κυκλοφοριακών συνθηκών;
Κ.Λ: Το πρώτο έργο που παρέδωσε στους πολίτες της Αττικής ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Πατούλης, ήταν το υπερσύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας. Αξιοποίησε ένα πολυχρηστικό εργαλείο που βοηθάει σημαντικά στη βελτίωση της καθημερινότητας και της οδικής ασφάλειας. Με αυτό τον τρόπο ο περιφερειάρχης έδειξε από τους πρώτους μήνες που ανέλαβε το τιμόνι της περιφέρειας την ιδιαίτερη βαρύτητα που δίνει στην ασφάλεια των μετακινήσεων.
Το κέντρο διαθέτει 250 κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας και χίλιους αισθητήρες που μετρούν τους κυκλοφοριακό φόρτο και την κατάληψη του οδοστρώματος έτσι ώστε να λαμβάνουμε πολύτιμα στοιχεία, τα οποία αξιοποιούν οι συγκοινωνιολόγοι, προκειμένου να αναπροσαρμόζουν και να βελτιώνουν τα προγράμματα λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών.
Παράλληλα το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας διαθέτει 24 ηλεκτρονικές πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων, οι οποίες αποτελούν τον καθημερινό σύμμαχο των οδηγών, μεταδίδοντάς τους βασικές πληροφορίες που αφορούν τους χρόνους διαδρομής και τα συμβάντα. Για πρώτη φορά, επίσης, κρατικός φορέας διδάσκει οδική παιδεία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των μηνυμάτων που προβάλλονται το τελευταίο διάστημα σχετικά με την ορθή οδική συμπεριφορά. Προβάλλονται μηνύματα που παροτρύνουν τους οδηγούς να μην μπλοκάρουν τις διασταυρώσεις ή να μη σταθμεύουν παράνομα.
Έχει ενισχυθεί σημαντικά η εξωστρέφεια, έτσι ώστε η πληροφορία να φτάνει σε κάθε οδηγό όχι μόνο μέσω των ηλεκτρονικών πινακίδων, αλλά και από το ραδιόφωνο μέσα από πολλούς σταθμούς.Ακόμη όμως και πριν φύγουν απ’ το σπίτι, οι οδηγοί μέσω της δημόσιας τηλεόρασης ΕΡΤ και της εκπομπής «Σύνδεσεις», λαμβάνουν καθημερινή ενημέρωση για την κίνηση στους δρόμους. Εδώ και τέσσερα χρόνια, έχω αυτόν τον «άχαρο» ρόλο του ταχυδρόμου που μεταφέρει την «κακή» είδηση. Έχουμε όμως καταφέρει, να χτίσουμε μία ειλικρινή σχέση με τους καθημερινούς χρήστες του οδικού δικτύου, μεταφέροντας τους πάντα την πραγματική εικόνα και τα πραγματικά αίτια που προκαλούν τις καθυστερήσεις.
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να αναφέρω, πως η ιδέα της καθημερινής ενημέρωσης για ό,τι συμβαίνει στους δρόμους, ήταν μια πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη Αττικής, κ. Γιώργου Πατούλη, και τον ευχαριστώ θερμά για την εμπιστοσύνη του. Ο κ. Πατούλης είναι κατά τη γνώμη μου ο πολιτικός που έχει ασχοληθεί περισσότερο από οποιονδήποτε με τα θέματα της οδικής ασφάλειας, όχι με λόγια, αλλά με πράξεις. Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής ήταν η πρώτη πράξη και η έναρξη της υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αναφέρομαι στις πρωτοβουλίες του Περιφερειάρχη καθώς ακόμη μία είναι η λειτουργία των βαν οδικής ασφάλειας που περιπολούν το οδικό δίκτυο της Αττικής. Για πρώτη φορά σε δημόσιο αυτοκινητόδρομο έχουμε μία τέτοιου είδους υπηρεσία. 365 μέρες το χρόνο και όλο το εικοσιτετράωρο περιπολούν στους κεντρικούς οδικούς άξονες, αρμοδιότητας Περιφέρειας Αττικής, όπως ο Κηφισός, η Ποσειδώνος, η Μεσογείων, η Πειραιώς, η λεωφόρος Αθηνών. Ανταποκρίνονται άμεσα στα έκτακτα συμβάντα και σε συνεργασία με την Τροχαία, προσφέρουν υπηρεσίες σήμανσης, σε περίπτωση ατυχήματος, ή σε περίπτωση ζημιάς των υποδομών, σε στηθαία, στο οδόστρωμα και σε πινακίδες οδικής σήμανσης.
Στην ουσία είναι τα «χέρια» του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας και του μηχανισμού βελτίωσης του οδικού δικτύου της Περιφέρειας Αττικής. Είναι εφοδιασμένα με όλα τα απαραίτητα υλικά σήμανσης, εργαλεία και απορροφητικό υλικό, το οποίο χρησιμοποιείται σχεδόν καθημερινά όταν έχουμε διαρροή λαδιών στο οδόστρωμα έπειτα από ατύχημα. Το feedback που παίρνουμε απο το εξειδικευμένο προσωπικό των van και αφορά την εποπτεία των οδικών αξόνων είναι πολύ σημαντικό και αξιοποιείται από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών της Περιφέρειας Αττικής. Η συγκεκριμένη υπηρεσία λειτουργεί σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι, υπό τις οδηγίες του ιδιαίτερα αποτελεσματικού προϊσταμένου της διεύθυνσης κ. Παναγιώτη Καρυώτη.
Α.Γ: Ως υπεύθυνος συντονισμού τηλεφωνικού αριθμού 1544, θα μπορούσατε να κάνετε μια αποτίμηση της λειτουργίας του;
Κ.Λ: Η καθημερινή επαφή με τους χρήστες του οδικού δικτύου αποτελούσε προαπαιτούμενο για τον Περιφερειάρχη Αττικής. Όταν ανέλαβε καθήκοντα δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι το τηλεφωνικό κέντρο της περιφέρειας λειτουργούσε μόνο τις εργάσιμες ημέρες και ώρες. Αυτό σήμαινε ότι αν ένας πολίτης διαπίστωνε κάτι πολύ σημαντικό, όπως για παράδειγμα μια καθίζηση οδοστρώματος σε μια λεωφόρο ή ένα χαλασμένο φανάρι και είχε την «ατυχία» να είναι Παρασκευή απόγευμα, θα είχε τη δυνατότητα να ενημερώσει την αρμόδια υπηρεσία τη Δευτέρα το πρωί.
Άμεσα και με εντολή του περιφερειάρχη τέθηκε σε λειτουργία ο τετραψήφιος τηλεφωνικός αριθμός 1544 που λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως όλο το χρόνο, καθημερινές και αργίες. Έτσι πλέον κανένας δε βρίσκεται μόνος του στο δρόμο, μιας και μπορεί ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσει κατευθείαν με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας. Μέχρι στιγμής, ο νέος τηλεφωνικός αριθμός της Περιφέρειας Αττικής έχει ανταποκριθεί σε περισσότερα από 3.000 αιτήματα. Αναλυτικότερα:
- 700 αιτήματα που αφορούν φθορές ή ζημιές στο οδόστρωμα
- 640 αιτήματα που αφορούν φθορές ή ζημιές στην σήμανση
- 60 αιτήματα που αφορούν έκτακτες βλάβες ηλεκτροφωτισμού
- 160 αιτήματα που αφορούν έκτακτες βλάβες σηματοδότησης
- 60 αιτήματα που αφορούν στο πράσινο στις κεντρικές νησίδες
- 290 αιτήματα που αφορούν ζημιές στο οδικό δίκτυο έπειτα από τροχαίο ατύχημα
- 70 αιτήματα που αφορούν ζημιές στο οδικό δίκτυο από βανδαλισμό
- 80 αιτήματα που αφορούν καθαρισμούς φρεατίων απορροής όμβριων υδάτων
- 250 αιτήματα που αφορούν απομάκρυνση αντικειμένων από το οδόστρωμα
- 80 αιτήματα που αφορούν περισυλλογή από το οδόστρωμα και υγειονομική διαχείριση νεκρών ζώων
- 70 αιτήματα που αφορούν απομάκρυνση παράνομης αφισσορύπανσης
- 50 αιτήματα που αφορούν αναπροσαρμογή προγραμμάτων φωτεινής σηματοδότησης
- 40 αιτήματα που αφορούν ενίσχυση της προσβασιμότητας πεζών και ΑμεΑ
- 450 μηνύματα που αφορούν αρμοδιότητα άλλων φορέων, τα οποία διαβιβάζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες (Δήμοι, Τροχαία, πάροχοι υπηρεσιών κοινής ωφέλειας)
Επισημαίνεται πως μέσω του αριθμού αυτού επιτυγχάνεται η άμεση ενημέρωση των αρμόδιων τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής κάτι που καθιστά δυνατή την ταχεία αποκατάσταση οποιασδήποτε βλάβης ή την επιτυχή και γρήγορη αντιμετώπιση οποιουδήποτε συμβάντος στο οδικό δίκτυο.
Α.Γ: Πρόσφατα, με νέο νόμο, αυστηροποιήθηκαν οι ποινές για όσους προκαλούν ατύχημα στη Λ.Ε.Α. Παρ' όλα αυτά, πολλοί οδηγοί συνηθίζουν να κάνουν κατάληψη αυτής της λωρίδας. Πρόκειται για έλλειψη οδικής παιδείας;
Κ.Λ: Η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης είναι προορισμένη για αυτό ακριβώς που ορίζει η ονομασία της. Προσπαθώντας κάποιος να κινηθεί στη ΛΕΑ για να γλιτώσει μερικά λεπτά και να αποφύγει λίγα μέτρα κίνησης, πέρα από την αντικοινωνική συμπεριφορά που υιοθετεί μπορεί να γίνει υπαίτιος στο να χαθεί μία ή περισσότερες ανθρώπινες ζωές. Αυτό ακριβώς φαίνεται πως οδήγησε το νομοθέτη σε ένα πολύ αυστηρό νομικό πλαίσιο που προβλέπει από 10ετή κάθειρξη μέχρι και ισόβια. Επομένως δεν αξίζει σε καμία περίπτωση να σκεφτεί κάποιος να οδηγήσει χωρίς λόγο στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Οι αισθητήρες μέτρησης κυκλοφοριακού φόρτου του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας, τις πρωινές ώρες αιχμής κατέγραφαν κατά μέσο όρο 110 παραβιάσεις της Λ.Ε.Α. στο ρεύμα του Κηφισού για Πειραιά. Έπειτα από την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας, αλλά και την εντατικοποίηση των ελέγχων από την ελληνική αστυνομία, αυτό το νούμερο έχει μειωθεί περίπου στο μισό, όμως θα πρέπει άμεσα να φτάσουμε στο μηδέν και να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτή λωρίδα είναι μόνο για έκτακτη ανάγκη.
Σαφέστατα και χρειάζεται καλύτερη ενημέρωση και ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης που θα ξεκινάει από το νηπιαγωγείο. Χρειάζεται άμεσα η επικαιροποίηση της ύλης που διδάσκονται οι οδηγοί, με προσθήκη νέων τεχνολογιών και κυρίως θεμάτων που αφορούν στο πώς συμπεριφερόμαστε. Δεν νομίζω πως υπάρχει οδηγός στο δρόμο που δεν ξέρει ότι δεν πρέπει να οδηγεί στην ΛΕΑ, ότι δεν πρέπει να παραβιάζει τον ερυθρό σηματοδότη ή δεν πρέπει να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ.
Ο οδηγός που χρησιμοποιεί χωρίς λόγο τη Λ.Ε.Α. συνήθως είναι ο ίδιος άνθρωπος που θα παρακάμψει την ουρά σε μια δημόσια υπηρεσία, με το πρόσχημα ότι θέλει να κάνει απλά μια ερώτηση.
Εφόσον λειτουργούσαμε με γνώμονα την αρμονική συνύπαρξη όλων των χρηστών του οδικού δικτύου, δεν θα σημειωνόταν αύξηση των τροχαίων δυστυχημάτων που αφορούν στην παράσυρση πεζού.
Για το θέμα της Λ.Ε.Α. χρειάζονται, επίσης, αποτελεσματικά μέσα αποτροπής, όπως είναι τα τεχνικά μέσα καταγραφής παραβάσεων. Ο Περιφερειάρχης Αττικής για πρώτη φορά εφάρμοσε πιλοτικά την κάμερα καταγραφής παραβίασης ερυθρού σηματοδότη στην παραλιακή λεωφόρο. Όπως έχει ανακοινώσει ο κ. Πατούλης, τα τεχνικά μέσα που αφορούν τις πιο σοβαρές παραβάσεις όπως η Λ.Ε.Α. και το κόκκινο, θα επεκταθούν σε όλες τις κεντρικές οδικές αρτηρίες.
Α.Γ: Από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της περιφερειακής διοίκησης έχουν γίνει σημαντικές επεμβάσεις (διαπλατύνσεις, ασφαλτοστρώσεις, νέος φωτισμός, «έξυπνα» φανάρια, «έξυπνες» διαβάσεις) στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής. Ποιες θα ξεχωρίζατε και ποιες είναι αυτές που ακολουθούν προκειμένου να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια;
Κ.Λ: Η προετοιμασία αποτελεί το πιο βασικό συστατικό της αποτελεσματικότητας. Ο Περιφερειάρχης Αττικής αρκετούς μήνες πριν την ανάληψη των καθηκόντων του είχε ζητήσει έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό για την οδική ασφάλεια. Επομένως η νέα περιφερειακή διοίκηση ήταν ήδη έτοιμη και δεν έχασε ούτε μία μέρα.
Το Δεκέμβριο του 2019 σχεδόν ταυτόχρονα με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ο κ. Πατούλης παρέδωσε στους πολίτες της Αττικής δύο έξυπνες και σύγχρονες διαβάσεις πεζών που σηματοδοτούν, την ιδιαίτερη βαρύτητα που δίνει η περιφερειακή διοίκηση στην προσβασιμότητα. Στη συνέχεια χωρίς να χαθεί κυριολεκτικά ούτε μία μέρα, ξεκίνησαν ταυτόχρονες επεμβάσεις σε όλο το οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής. Βελτίωση οδοστρώματος με νέες ασφαλτοστρώσεις σε Ποσειδώνος, Κηφισίας, Λεωφ. Αθηνών, Πέτρου Ράλλη, Λεωφ. Λαυρίου, παραλιακή από Βάρκιζα μέχρι Ανάβυσσο και η εμβληματική Λεωφ. Βασιλίσσης Αμαλίας που στην ουσία ξαναφτιάχτηκε απ’ την αρχή σε όλα τα στοιχεία που την αποτελούν.
Μάλιστα εικόνες της Αμαλίας έκαναν το γύρο του κόσμου έπειτα από την διεξαγωγή της υπερειδικής διαδρομής του ράλι Ακρόπολις. Για πρώτη φορά από τότε που κατασκευάστηκε μπήκε στο πρόγραμμα των ασφαλτοστρώσεων και ο Κηφισός και ήδη έχει ολοκληρωθεί ένα μεγάλο τμήμα του.
Ο φωτισμός με LED φώτα σε όλους τους οδικούς άξονες που αλλάζει τα δεδομένα στη νυχτερινή οδήγηση, καθώς και οι νέες ηλεκτρονικές πινακίδες στη Λεωφ. Συγγρού και Λεωφ. Κηφισού, ήταν δύο ακόμα έργα που συνδράμουν στην οδική ασφάλεια.
Για πρώτη φορά υποδομές που ήταν σχεδόν εγκαταλελειμμένες, όπως οι υπόγειες διαβάσεις πεζών στη Συγγρού και οι υπόγειες διαβάσεις των οχημάτων στην Κηφισίας και στην Χαμοστέρνας συντηρούνται. Βελτιώνονται σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας, όπως στο 41ο χιλιόμετρο της Αθηνών Σουνίου, στην κεντρική νησίδα του Κηφισού στο ύψος της Αθηνών (ρεύμα προς Πειραιά), στη λεωφόρο Σχιστού και στις Σήραγγες Καραμανλή στην παραλιακή λεωφόρο.
Ενισχύεται σημαντικά η σήμανση, έχουν αντικατασταθεί 9.500 φθαρμένες πινακίδες οριζόντιας σήμανσης και πλέον οι κεντρικοί δρόμοι μας έχουν ευδιάκριτες διαγραμμίσεις.
Νέες πεζογέφυρες ενισχύουν την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών, στην παραλιακή λεωφόρο, στη Λεωφ. Αθηνών και στη Λεωφ. Μεσογείων.
Δεν θα μπορούσα να παραλείψω τη μεγάλη και διαρκή προσπάθεια, να παραμείνουν οι δρόμοι της Αττικής απαλλαγμένοι από την αφισορύπανση καθώς και ότι για πρώτη φορά είδαμε από αυτοδιοικητικό φορέα να καθαρίζονται οι πινακίδες σήμανσης.
Ο μηχανισμός βελτίωσης του οδικού δικτύου έχει πάρει μπροστά και οι αλλαγές είναι ορατές και μετρήσιμες. Το πάθος του περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη, για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την συντήρησή των οδικών υποδομών μας κάνει να αισθανόμαστε ότι οι δρόμοι της Αττικής είναι το σπίτι μας και θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια με όρεξη και συναίσθημα για να τους συντηρήσουμε όπως πρέπει Και όπως αρμόζει στους χρήστες του οδικού δικτύου.
Διαβάστε επίσης: