Η κυκλοφοριακή συμφόρηση ταλαιπωρεί καθημερινά δεκάδες χιλιάδες οδηγούς οι οποίοι αναζητούν τρόπους για να την αποφύγουν. Ποιος είναι ο ενδεδειγμένος;
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση αποτελεί μια εφιαλτική κατάσταση για κάθε οδηγό, δεδομένου ότι επιφέρει σημαντικές καθυστερήσεις και έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ψυχολογική του κατάσταση.
Σε πόλεις όπως η Αθήνα, η κυκλοφοριακή ασφυξία έχει εξελιχθεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των πολιτών οι οποίοι επιχειρούν εναγωνίως να σκαρφιστούν τρόπους προκειμένου να έχουν όσο τις δυνατόν τις μικρότερες… χρονικές απώλειες. Και στο πλαίσιο αυτό, αναζητούν τη λωρίδα κυκλοφορίας που θα τους παρέχει αυτό το πλεονέκτημα. Ποια είναι όμως αυτή;
BUY NOW
Η γρηγορότερη λωρίδα κυκλοφορίας
Σύμφωνα με έρευνα, για την οποία έχουν αξιοποιηθεί δεδομένα από συνολικά 64 περιπτώσεις έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης σε ώρες αιχμής, στο 75% των περιπτώσεων η ταχύτερη λωρίδα για να φθάσει κανείς νωρίτερα στον προορισμό του ήταν η αριστερή.
Πολλοί, μάλιστα, που θεωρούν ότι μπορούν να παρακάμψουν τα σχεδόν ακινητοποιημένα οχήματα καταφεύγοντας στη δεξιά λωρίδα κάνουν μια… τρύπα στο νερό. Διότι σε αυτή τη λωρίδα πολλές φορές εισέρχονται σε χαμηλές ταχύτητες οχήματα από παρόδιους δρόμους, την ίδια ώρα που επιλέγεται και από τα φορτηγά και κάθε άλλου είδους βαρεώς τύπου όχημα.
Μην ξεχνάμε, επίσης, ότι στην άκρη της δεξιάς λωρίδας καταφεύγουν οι οδηγοί, τα οχήματα των οποίων αντιμετωπίζουν βλάβες και ως εκ τούτου είναι αναγκαία η ακινητοποίησή τους.
Βοηθούν οι συνεχόμενες αλλαγές λωρίδας;
Όπως όλοι έχουμε παρατηρήσει, πολλοί οδηγοί στην προσπάθεια τους να γλιτώσουν από την «κυκλοφοριακή κόλαση» αλλάζουν συνεχώς λωρίδα, επιλέγοντας αυτή στην οποία θεωρούν ότι τα οχήματα κινούνται γρηγορότερα.
Σύμφωνα, ωστόσο, με έρευνα (δείτε την εδώ) που διεξήγαγαν καθηγητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, συνήθως πρόκειται για μια λανθασμένη κρίση που απορρέει από την ελαττωματική διαίθηση των οδηγών που τους κάνει να υπερκτιμούν την ταχύτητα των οχημάτων στις άλλες λωρίδες, πιστεύοντας ότι αυτά κινούνται πιο γρήγορα από τους ίδιους, ακόμα και όταν οι όλες οι λωρίδες έχουν την ίδια μέση ταχύτητα.
Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι οι συνεχείς ελιγμοί αυξάνουν τα επίπεδα άγχους του οδηγού, την ίδια ώρα που μπορεί να αποτελέσoυν αιτία πρόκλησης ατυχήματος και ως εκ τούτου τιμωρείται αυστηρά από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Επιπροσθέτως, ένας οδηγός που αλλάζει συνεχώς λωρίδες αναγκάζει τους υπόλοιπους να φρενάρουν, κάτι το οποίο μπορεί να εντείνει την κίνηση στον δρόμο.
Χαμηλότερη ταχύτητα, λιγότερη κίνηση
Χρήσιμα στοιχεία για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους έχουν εξαχθεί και από το ερευνητικό έργο του καθηγητή Katsuhiro Nishinari από το Πανεπιστήμιο του Τόκιο.
Σύμφωνα με τα ευρήματά του, όσο πιο γρήγορα κινούνται τα οχήματα, τόσο μικρότερη είναι η μεταξύ τους απόσταση και τόσο αυξάνονται τα φρεναρίσματα.Ο καθηγητής Nishinari επιβεβαίωσε τη θεωρία του σε δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες, στον αυτοκινητόδρομο Shuto του Τόκιο, που είναι ο πιο πολυσύχναστος της Ιαπωνίας.
«Καθημερινά, στις 4 μ.μ. υπήρχε πάντα μποτιλιάρισμα μήκους περίπου 10 χιλιομέτρων. Ζητήσαμε από 8 αυτοκίνητα να κινηθούν πιο αργά σε σχέση με τα υπόλοιπα οχήματα. Με μόλις 8 ΙΧ καταφέραμε να “σβήσουμε” την κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, η οποία ξαναέκανε την εμφάνισή της 40 λεπτά αργότερα. Αν όλα τα αυτοκίνητα κινούνταν με μικρότερη ταχύτητα, τότε ίσως η κίνηση εξαφανιζόταν εντελώς.»