ΕΕ: Τι θα γίνει με τις βρετανικές μπαταρίες και τα ηλεκτρικά ΙΧ;

bretania100

Η Επιτροπή προτείνει επέκταση των ισχυόντων κανόνων προέλευσης στο πλαίσιο της Συμφωνίας Εμπορίου και Συνεργασίας με το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στο Συμβούλιο παράταση -έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026- των ισχυόντων κανόνων προέλευσης για Βρετανικά ηλεκτρικά οχήματα και μπαταρίες στο πλαίσιο της Συμφωνίας Εμπορίου και Συνεργασίας ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτή η πρόταση δεν επηρεάζει τους ευρύτερους κανόνες που θα ισχύουν από το 2027, όπως έχει προγραμματιστεί. Η Επιτροπή δεσμεύει επίσης πρόσθετη χρηματοδότηση έως και 3 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ενίσχυση της βιομηχανίας κατασκευής μπαταριών της ΕΕ.

Οι κανόνες προέλευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα και τις μπαταρίες στο πλαίσιο του TCA σχεδιάστηκαν το 2020 για να δώσουν κίνητρα για επενδύσεις στην ικανότητα κατασκευής μπαταριών της ΕΕ. Περιστάσεις που δεν είχαν προβλεφθεί το 2020 – συμπεριλαμβανομένης του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, των επιπτώσεων του κορωνοϊού στις αλυσίδες εφοδιασμού και του αυξημένου ανταγωνισμού από νέα διεθνή προγράμματα στήριξης επιδοτήσεων – έχουν οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου η κλιμάκωση του ευρωπαϊκού οικοσυστήματος μπαταριών ήταν πιο αργή από ό,τι αρχικά αναμενόμενο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε αυτό το πλαίσιο, και υπό το φως των ανησυχιών που εκφράζουν οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες αυτοκινήτων, μπαταριών και χημικών, η Επιτροπή ενέκρινε σήμερα την παράταση της συμφωνίας της ΕΕ με την Βρετανία. Ταυτόχρονα, η Κομισιόν επιβεβαιώνει την πολιτική της δέσμευση και τη στρατηγική της υποστήριξη για την περαιτέρω προώθηση της παραγωγής μπαταριών στην ΕΕ. Για το σκοπό αυτό, η Επιτροπή θα παράσχει χρηματοδότηση έως και 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, για τρία χρόνια, στους πιο βιώσιμους ευρωπαίους κατασκευαστές μπαταριών. Αυτό θα δημιουργήσει σημαντικά δευτερογενή αποτελέσματα για ολόκληρη την ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας μπαταριών, καθώς και τη στήριξη της συναρμολόγησης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.

Η πρόταση της Επιτροπής είναι τριπλή:

-Μια παράταση των ισχυόντων κανόνων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026.

-Ρήτρα που καθιστά νομικά αδύνατο για το Συμβούλιο Εταιρικής Σχέσης ΕΕ-Βρετανίας να παρατείνει περαιτέρω αυτήν την περίοδο, με αποτέλεσμα να «κλείνουν» ουσιαστικά τους κανόνες προέλευσης που ισχύουν από το 2027.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

-Ειδικά οικονομικά κίνητρα για την ενίσχυση της βιομηχανίας μπαταριών της ΕΕ. Σύμφωνα με τις πρόσφατες προσπάθειες της Επιτροπής να ενισχύσει τη βιομηχανική διάσταση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η Επιτροπή θα δημιουργήσει ένα ειδικό μέσο για την αλυσίδα αξίας των μπαταριών στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας. Αυτό θα ενισχύσει την ταχύτερη και πιο οικονομική υποστήριξη για την κατασκευή των πιο βιώσιμων μπαταριών στα κράτη μέλη. Η Επιτροπή θα καλέσει επίσης τα κράτη μέλη να συμμετάσχουν οικονομικά στην πρόσκληση υποβολής προτάσεων, επωφελούμενοι έτσι από την υπηρεσία επιλογής έργων σε επίπεδο ΕΕ, αποφεύγοντας τον κατακερματισμό της αγοράς μπαταριών στην ΕΕ και εξοικονομώντας διοικητικά έξοδα.

Η Συμφωνία Εμπορίου και Συνεργασίας θεσπίζει τους κανόνες που διέπουν το εμπόριο μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτοί οι κανόνες περιλαμβάνουν κανόνες καταγωγής που προσδιορίζουν πώς ένα προϊόν μπορεί να θεωρηθεί ότι προέρχεται από την ΕΕ ή το Ηνωμένο Βασίλειο. Μόνο προϊόντα καταγωγής συμβαλλόμενου μέρους της Συμφωνίας Εμπορίου και Συνεργασίας ΕΕ-ΗΒ μπορούν να επωφεληθούν από το προτιμησιακό καθεστώς που θεσπίζει η συμφωνία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ