Το ελληνικό «θαύμα»: Η γέφυρα-στολίδι που κατέχει την παγκόσμια πρωτιά

gefira rio antirrio

Είκοσι χρόνια ζωής έκλεισε η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης», η μακρύτερη γέφυρα της χώρας μας όπου έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων.

Δύο δεκαετίες ζωής συμπλήρωσε την Τετάρτη 7 Αυγούστου 2024 η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, ή επίσημα Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης», που φροντίζει για τη σύνδεση της Πελοποννήσου με τη Στερεά Ελλάδα και ευρύτερα με το υπόλοιπο της Ευρώπης.

Τα εγκαίνια αυτού του εμβληματικού έργου υποδομής, που θέτει υψηλά πρότυπα λειτουργίας και συντήρησης, έγιναν στις 7 Αυγούστου του 2004, λίγο πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας και τέσσερις μήνες νωρίτερα από τη συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών.

γέφυρα Ρίο Αντίρριο
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είναι η μακρύτερη γέφυρα στη χώρα μας, αλλά και η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. 

Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει μέχρι και τα 65 μέτρα. Τόσο αυτό όσο και η διάμετρος των θεμελίων που ανέρχεται σε 90 μέτρα αποτελούν παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα.

γέφυρα Ρίο Αντίρριο

Σύμφωνα, βέβαια, με τους κατασκευαστές του έργου, το σημαντικότερο επίτευγμα είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος».

Η γέφυρα, επίσης, διακρίνεται για τα υψηλά επίπεδα αντοχής της, δεδομένου ότι μπορεί να βγει… αλώβητη σε ενδεχόμενη σύγκρουση δεξαμενόπλου με εκτόπισμα 180.000 τόνων. Επιπλέον, μπορεί να αντέξει σε σεισμούς μεγαλύτερους των 7,4 της Κλίμακας Ρίχτερ, αλλά και σε ταχύτητες ανέμου 265 χλμ./ώρα που αντιστοιχούν σε τυφώνα κατηγορίας 5, δηλαδή το ανώτατο δυνατό επίπεδο στην κλίμακα Σαφίρ-Σίμπσον.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
γέφυρα Ρίο Αντίρριο

Με τη λειτουργία της, έχει επιτραπεί η μείωση του χρόνου διέλευσης στα 2,5 – 5 λεπτά, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των 45 λεπτών με τα οχηματαγωγά πλοία πριν την κατασκευή της Γέφυρας), ενώ έχει ενισχυθεί σημαντικά η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Από την έναρξη λειτουργίας της μέχρι σήμερα έχουν αφιερωθεί περισσότερες από 34.000 ώρες για επιθεώρηση καλωδίων της γέφυρας, ενώ οι διελεύσεις οχημάτων έχουν υπερβεί τις 77 εκατ.

Τη γέφυρα οραματίστηκε το 1880 ο τότε πρωθυπουργός της χώρας, Χαρίλαος Τρικούπης, ο οποίος στις 29 Μαρτίου του 1889 μίλησε στο Κοινοβούλιο για την ανάγκη γεφύρωσης του Στενού Ρίου-Αντιρρίου.

γέφυρα Ρίο Αντίρριο
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρ’ όλα αυτά, η κατασκευή του έργου αυτού δεν ήταν τεχνικά εφικτή μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα. Έτσι, χρειάστηκε σχεδόν ένας αιώνας μέχρι το Ελληνικό Δημόσιο να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή μόνιμης ζεύξης. Η πρόσκληση σε διαγωνισμό το 1991 και ο διαγωνισμός του Δεκεμβρίου 1993 οδήγησαν στην υπογραφή, στις 3 Ιανουαρίου 1996, της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.

Η σύμβαση τέθηκε σε πλήρη ισχύ στα τέλη του 1997 όταν εξασφαλίστηκε η πλήρης χρηματοδότηση του έργου. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να συμφωνηθεί η πρώτη χρηματοδότηση έργου υποδομής με παραχώρηση σε ιδιώτες στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας και η κύρια δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ υπεγράφη στις 25 Ιουλίου 1997, ενώ το τελικό συμφωνητικό χρηματοδότησης υπεγράφη στις 17 Δεκεμβρίου 1997.

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε την εντυπωσιακή γέφυρα μέσα από τα πλάνα του Michael Miller

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ