Αποκάλυψη: Τι πρέπει να κάνουν οι έμποροι μεταχειρισμένων ΙΧ για να αποφύγουν τα πρόστιμα
Στελέχη από το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών καλούν τους επιχειρηματίες και απαιτούν να υπογραφούν άμεσα οι συμβάσεις για να μη επιβληθούν πρόστιμα.
Πληθαίνουν οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τους οποίους καλούν στελέχη από το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ) και τους πιέζουν ώστε να υπογράψουν συμβάσεις μαζί τους ώστε να αποφύγουν τα υπέρογκα διοικητικά πρόστιμα που ορίζει η νομοθεσία.
Το θέμα με το ΕΜΠΑ είχε γίνει ευρέως γνωστό όταν πέρυσι κατά την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ) υπήρχε απαίτηση καταχώρησης του ειδικού αριθμού ΕΜΠΑ στην ηλεκτρονικά πλατφόρμα.
BUY NOW
Μετά από διαβουλεύσεις μεταξύ υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών αποφασίστηκε να μην είναι απαιτητή η καταχώριση του αριθμού ΕΜΠΑ στο ΜΕΜΟ και έκτοτε το ΕΜΠΑ εξαφανίστηκε τόσο από την ηλεκτρονική πλατφόρμα όσο και από το μυαλό των εμπόρων.
Ωστόσο πριν μερικές εβδομάδες το «κουτάκι» με την αναγραφή του αριθμού ΕΜΠΑ των εμπόρων επανήλθε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΜΕΜΟ γεγονός που ανησύχησε τον κλάδο των εμπόρων μεταχειρισμένων ΙΧ αλλά επειδή είναι ανενεργό οι φοβίες τους περιορίστηκαν.
Όμως τις τελευταίες ημέρες δεκάδες έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν δεχθεί τηλεφωνικές κλήσεις από στελέχη του ΕΜΠΑ που τους πιέζουν να υπογράψουν τις σχετικές συμβάσεις με το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών ώστε να γλιτώσουν από βαριά πρόστιμα τα οποία κυμαίνονται από 500 έως και 50.000 ευρώ!
Μάλιστα αν κάποιος επιχειρηματίας εσκεμμένα δεν εγγραφεί στο ΕΜΠΑ κινδυνεύει με πρόστιμο έως 1 εκατ. ευρώ, προσωρινή αναστολή της άδειας λειτουργίας και βέβαια με… λουκέτο.
Ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) πέρυσι είχε αποστείλει αίτημα – αναφορά στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο οποίο επισημαίνονταν μεταξύ άλλων ότι οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δεν είναι εισαγωγείς αλλά ούτε παραγωγοί οχημάτων ή ελαστικών οπότε και ζητούν την εξαίρεσή τους από την υποχρέωση εγγραφή τους στο ΕΜΠΑ.
Ειδικότερα η αναφορά-αίτημα ανέγραφε χαρακτηριστικά ότι: «Αναφορικά με την επικείμενη έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας Μ.Ε.Μ.Ο. και πιο συγκεκριμένα την υποχρέωση εγγραφής των εμπόρων μεταχειρισμένων στο μητρώο παραγωγών Ε.Μ.ΠΑ. (παρ. 2, άρθρο 15, ν.4819/2021 (Α’129)) ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρήση της, έχουμε να κάνουμε την εξής διευκρίνηση προς αποφυγή παρερμηνειών.
Τα μέλη του Συνδέσμου μας που ασκούν ενδοκοινοτικό εμπόριο εντός της Ένωσης δεν είναι εισαγωγείς (όπως ρητά αναφέρεται στο Άρθρο 3, παρ.42 του κανονισμού 2018/858 της EE) ούτε κεντρικοί εισαγωγείς/διανομείς στην Ελλάδα αλλοδαπών αυτοκινητοβιομηχανιών που πωλούν καινούργια οχήματα, αλλά απλοί έμποροι που μεταπωλούν μεταχειρισμένα οχήματα.
Κατά συνέπεια δεν πληρούν τον ορισμό “Παραγωγός” οχημάτων ή ελαστικών όπως αυτός ορίζεται στις παρ. 7 άρθρο 2 του Π.Δ. 116/2004 και παρ.6 άρθρο 2 του Π.Δ. 109/2004 και κατ’ επέκτασην εκφεύγουν του πεδίου εφαρμογής των σχετικών νομοθετικών διατάξεων για την υποχρεωτική τους εγγραφή στο Ε.Μ.ΠΑ. (Περίπτωση δ’, Άρθρο 2, YA 181504/2016).
Ως εκ τούτου αιτούμεθα την άμεση εξαίρεση των εμπόρων μεταχειρισμένων από την υποχρέωση εγγραφής στο Ε.Μ.ΠΑ και κατά συνέπεια την ελεύθερη και χωρίς περιορισμούς και προϋποθέσεις χρήση της πλατφόρμας Μ.Ε.Μ.Ο. από την 16η Ιανουαρίου οπότε και αρχίζει η υποχρεωτική χρήση της.»
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τον ΣΕΕΑΕ άλλαξε το ΜΕΜΟ και δεν ήταν απαιτητή η καταχώρηση του αριθμού μητρώου ΕΜΠΑ για να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες αποστέλλοντας και σχετικό ερώτημα στην ΕΕ.
Πάντως ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων κ. Πέτρος Βαρελίδης είχε ξεκαθαρίσει ότι οι έμποροι μεταχειρισμένων μπορεί να μην χρειάζεται να εγγραφούν στο ΕΜΠΑ για να αναρτούν τις εισαγωγές οχημάτων στο ΜΕΜΟ αλλά είναι υποχρεωμένοι να εγγράφονται στο εγκεκριμένο σύστημα ανακύκλωσης.
Ειδικότερα ο κ. Βαρελίδης είχε αναφέρει ότι: «Η κατάργηση της υποχρέωσης καταχώρησης του αριθμού ΕΜΠΑ ως προϋπόθεση εγγραφής στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων έγινε με σκοπό τη διευκόλυνση της λειτουργίας της αγοράς των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και δεν σχετίζεται με αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί του θέματος. Η κατάργηση της υποχρέωσης καταχώρησης, δεν αίρει την υποχρέωση των εισαγωγέων μεταχειρισμένων οχημάτων να εγγράφονται σε εγκεκριμένο σύστημα ανακύκλωσης οχημάτων, όπως προκύπτει από τη διάταξη της υποπερ. αα) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 11 του ν. 4819/2021.»
Τι είναι το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών
Ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.) στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, είναι υπεύθυνος για την οργάνωση και τήρηση του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών (Ε.Μ.ΠΑ.) στο οποίο καταχωρούνται υποχρεωτικά όλοι οι παραγωγοί των συσκευασιών και άλλων προϊόντων. Η εγγραφή των παραγωγών στο μητρώο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη νόμιμη άσκηση της δραστηριότητάς τους και για τη συμμετοχή τους σε δημόσιους διαγωνισμούς.
Να υπενθυμίσουμε πως το 2016 το Υπουργείο είχε ξεκαθαρίσει ότι στο ΕΜΠΑ πρέπει να εγγραφούν σχεδόν όλες οι εταιρείες του κλάδου αυτοκινήτου που έχουν να κάνουν με εμπορία αυτοκινήτων (καινούριων ή μεταχειρισμένων), εμπορίες λιπαντικών, μπαταριών, συνεργεία, κ.ά. που ουσιαστικά «ρυπαίνουν»…
Τώρα αν το όχημα έχει κυκλοφορήσει για πρώτη φορά σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με βεβαιότητα αν έχει καταβληθεί το Τέλος του ΟΤΚΖ στη χώρα που πρωτοκυκλοφόρησε το αυτοκίνητο ή το εργοστάσιο ή ο εισαγωγέας του άλλου κράτους-μέλους έχει ήδη καταβάλει το κόστος ανακύκλωσης.
Από την άλλη μεριά βέβαια υπάρχουν οι φορείς του ΕΜΠΑ που αντικρούουν τους ισχυρισμούς των εμπόρων και εκτιμούν ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών θα αναγκαστούν στο τέλος να πληρώνουν κανονικά για την ανακύκλωση των ελαστικών και μπαταριών κάθε εισαγόμενου οχήματος όπως επίσης και την ετήσια συνδρομή στην Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ).
Να υπενθυμίσουμε πως κάποιος έμπορος για να λάβει κωδικούς του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών πρέπει να πληρώσει 1 ευρώ για κάθε ελαστικό εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου για την προηγούμενη 3ετία και 5 ευρώ για κάθε ελαστικό εισαγόμενου μεταχειρισμένου φορτηγού για την τελευταία 3ετία.
Παράλληλα για κάθε μπαταρία εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και φορτηγού θα πρέπει οι έμποροι να πληρώσουν επίσης 0,10 ευρώ για κάθε όχημα που έχει εισαχθεί πέρυσι.
Επίσης πρέπει οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών να πληρώσουν και την ετήσια συνδρομή ύψους 200 ευρώ στην Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος...
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους η αναδρομική χρέωση των εμπόρων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών για τα ελαστικά και τις μπαταρίες δεν ευσταθεί καθώς δεν είχαν ενημερωθεί οι έμποροι για την συγκεκριμένη χρέωση ώστε να μπορούν να την μετακυλήσουν στην κατανάλωση ενώ παράλληλα επίσης εκτιμούν ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων δεν είναι παραγωγοί καθώς διακινούν εμπορεύματα τα οποία έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος οπότε έχει πληρωθεί το τέλος ανακύκλωσης!
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ