Ένας Έλληνας στις συναντήσεις κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις αυτοκινητοβιομηχανίες
Δυναμικό παρών από τον Επίτροπο Μεταφορών και Τουρισμού της Κομισιόν κ. Απόστολο Τζιτζικώστα στις διαπραγματεύσεις σε κορυφαίο επίπεδο Ε.Ε. και αυτοκινητοβιομηχανιών.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν υπαρξιακές απειλές σε πολλά μέτωπα το 2025, αλλά δεν είναι όλα άσχημα τα νέα καθώς όπως φαίνεται προσφέρεται ελπίδα στους πολιορκημένους επενδυτές.
Οι τίτλοι δεν είναι καθησυχαστικοί και οι λέξεις-κλειδιά για την κρίση είναι εκπομπές CO2, Κίνα, δασμοί, αναδιάρθρωση και Γερμανία. Παρά τη συντριπτική αρνητικότητα, η επενδυτική τράπεζα Morgan Stanley και ο επενδυτικός οίκος Evercore ISI βρίσκουν θετικά στοιχεία για τους επενδυτές.
BUY NOW
Πάντως ο Στρατηγικός Διάλογος της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας θα ξεκινήσει αυτόν τον μήνα και η μείωση των αυστηρών εκπομπών CO2 θα είναι στην κορυφή της ημερήσιας διάταξης σε συνεργασία με τον Έλληνα Επίτροπο Απόστολο Τζιτζικώστα.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr ο κ. Τζιτζικώστας έχει αναλάβει δράση εδώ και καιρό, καθώς στις 10 Δεκεμβρίου 2024 συναντήθηκε με τον τότε πρόεδρο της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Οχημάτων και CEO της Renault Group, Luca de Meo. Σήμερα, Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025 ο Έλληνας Επίτροπος συναντιέται με τον νέο πρόεδρο της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Οχημάτων και CEO της Mercedez-Benz, Ola Kallenius, ενώ στις 23 Ιανουαρίου 2025 θα συναντηθεί με τον CEO της Volvo Cars, Jim Rowan.
Το πιο πιεστικό πρόβλημα αφορά τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, με κυριολεκτικά καταστροφικά πρόστιμα. Οι κατασκευαστές και ορισμένοι πολιτικοί ζητούν να μετατεθεί για αργότερα (μετά το 2035) η απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και diesel, καθώς οι καταναλωτές εμφανίζονται απρόθυμοι να αγοράσουν μαζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Επίσης, οι κατασκευαστές που υστερούν στην προσπάθεια εκπλήρωσης της εντολής της ΕΕ αναγκάζονται να αυξήσουν τις τιμές των πιο κερδοφόρων αυτοκινήτων τους με κινητήρες βενζίνης ή diesel, όχι για να βγάλουν περισσότερα χρήματα αλλά για να καταπνίξουν τις πωλήσεις και να επιδοτούν τα ηλεκτρικά τους μοντέλα με τους μηδενικούς ρύπους, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά τις πωλήσεις και τα κέρδη τους.
Ο Luca de Meo, Διευθύνων Σύμβουλος της Renault και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, επισήμανε ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει πρόστιμα έως και 15 δισεκατομμυρίων ευρώ σε περίπτωση που δεν εκπληρώσει τους στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 για το 2025.
Επίσης υπάρχει και η απειλή από την Κίνα, η οποία εξακολουθεί να είναι ισχυρή ακόμη και μετά τις ραγδαίες αυξήσεις των δασμών. Και μιλώντας για δασμούς, η επερχόμενη κυβέρνηση του Προέδρου Trump έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα επιβάλλει δασμούς σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα που δεν παράγονται στις ΗΠΑ. Αυτό είναι ανησυχητικό στην Ευρώπη, επειδή για χρόνια απολάμβανε ένα αθέμιτο πλεονέκτημα καθώς τα προϊόντα της φέρουν δασμούς 2,5% στις ΗΠΑ, ενώ το 10% πηγαίνει προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή προς την Κίνα.
Η απειλή από την Κίνα, με το πλεονέκτημα της απόδοσης 30%, αναγκάζει τους λεγόμενους κατασκευαστές παλαιού τύπου να σκεφτούν το αδιανόητο και να μειώσουν την υπερβολική παραγωγή.
Σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία συμβούλων αυτοκινήτων Inovev, οι μέσες ευρωπαϊκές πωλήσεις αυτοκινήτων σεντάν και SUV έχουν υποχωρήσει από 18 εκατομμύρια ετησίως κατά μέσο όρο μεταξύ 2017 και 2019, σε 13 με 15 εκατομμύρια μεταξύ 2020 και 2024.
Είναι σαφές ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία υποφέρει ολοένα και περισσότερο από πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Παρόλο που πολλά μεγάλα ευρωπαϊκά εργοστάσια έχουν κλείσει τα τελευταία 10 χρόνια, η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα παραμένει σημαντική στην Ευρώπη», επισημαίνει η Inovev σε έκθεσή της.
Σε δεινή θέση και οι μεγάλες αγορές της Ευρώπης
Ο καθηγητής Ferdinand Dudenhoeffer, διευθυντής του Κέντρου Έρευνας Αυτοκινήτων της Γερμανίας, δήλωσε ότι οι παραγγελίες της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται σε χαμηλό 10 ετών. Οι πωλήσεις το 2025 δεν θα είναι πολύ υψηλότερες από τα 2,8 εκατομμύρια του 2024. Αυτό συγκρίνεται με το ανώτατο όριο των 3,6 εκατομμυρίων σεντάν και SUV πριν από το 2019.
Σύμφωνα με τον καθηγητή απαιτείται κυβερνητική δράση για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας της γερμανικής βιομηχανίας. Οι πρόωρες εκλογές τον επόμενο μήνα σημαίνει ότι η δράση θα καθυστερήσει, καθώς οι διάφοροι νικητές διαπραγματεύονται για την οικοδόμηση της κυβέρνησης.
«Αυτές οι εκλογές θα χάσουν άλλον μισό χρόνο για να θέσουν σε εφαρμογή διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στη Γερμανία. Αυτό σημαίνει μεγάλο βάρος για την αυτοκινητοβιομηχανία στη Γερμανία», είπε ο καθηγητής.
Οι προοπτικές του 2025
«Πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη θα πρέπει να βελτιωθεί το 2025 με την εισαγωγή νέων μοντέλων και περισσότερη νομισματική χαλάρωση. Παρόλα αυτά, οι συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, καθώς και η κατάρρευση της γερμανικής και της γαλλικής κυβέρνησης, φέρνουν μεγάλη αβεβαιότητα που αναμένεται να επιβαρύνει τις πωλήσεις», ανέφερε η GlobalData σε έκθεσή της.
Η GlobaData προβλέπει ότι οι πωλήσεις στη Δυτική Ευρώπη θα αυξηθούν κατά 2,3% στα 11,71 εκατομμύρια σε σύγκριση με την πτώση 0,9% πέρυσι.
Η επενδυτική τράπεζα UBS επανέλαβε τη μακροχρόνια άποψή της ότι το 2025 θα αποτελέσει μια τέλεια καταιγίδα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, με τιμές υπό πίεση και αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές CO2 (παρά την πιθανότητα κάποιου μακροπρόθεσμου μετριασμού). Επίσης οι δασμολογικοί κίνδυνοι και η ασθενής ζήτηση, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μειώσουν τα κέρδη εν μέσω του κλεισίματος των εργοστασίων.
Ο ερευνητής επενδύσεων Evercore ISI είπε ότι τα αρνητικά θέματα που ξεκίνησαν το 2024 θα επιμείνουν και το 2025, αλλά υπάρχουν κάποια θετικά στον ορίζοντα.
«Πιστεύουμε ότι αυτή η αδιαθεσία δεν θα διαρκέσει όλο το χρόνο. Αυτό είναι το φωτεινό σημείο στις προοπτικές μας για το 2025», δήλωσε ο Evercore ISI. Υπολογίστηκε ότι μέχρι τα μέσα του έτους οι πωλήσεις μπορεί να αρχίσουν να αυξάνονται και τα προγράμματα παραγωγής του 2026 μπορεί να φαίνονται πολλά υποσχόμενα.
Η Morgan Stanley άλλαξε την προοπτική της για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης το 2025 από «Προληπτική» σε «In-Line».
«Βλέπουμε μια πιο ισορροπημένη κατάσταση ανάμεσα στον κίνδυνο και στους τζίρους», επισημαίνει η Morgan Stanley σε έκθεσή της αναφέροντας επίσης ότι τα θετικά σημεία περιλαμβάνουν την ανάκτηση της οικονομικής τιμής των SUV και των σεντάν, με ίσως κάποια χαλάρωση των κανονισμών της ΕΕ.
«Η συγκρατημένη ζήτηση αυξάνεται και η προσιτή τιμή συνεχίζει να βελτιώνεται από τα ιστορικά χαμηλά, φθάνοντας σε υγιή επίπεδα μέχρι τα μέσα του 2025. Λόγω της πτώσης των τιμών, των χαμηλότερων επιτοκίων, της επιδοτούμενης χρηματοδότησης, της βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και των επιδοτήσεων», ανέφερε η έκθεση.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να δημιουργήσουν συμμαχίες με τους Ευρωπαίους για να επιταχύνουν τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και να επιτρέψουν στους Ευρωπαίους να επωφεληθούν από το προβάδισμα τεχνολογίας τους, σύμφωνα με τη Morgan Stanley.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ