Ενεργειακός πόλεμος στο εσωτερικό της Ευρώπης -Ποιοι θέλουν να κρατήσουν στη ζωή βενζίνη και diesel
Η ιστορική συμφωνία για την απαγόρευση στις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων το 2035 διχάζει την Ε.Ε. την τελευταία στιγμή, με τις Γαλλία και Γερμανία να έρχονται αντιμέτωπες.
Τον κίνδυνο μπλοκαρίσματος, που μπορεί να δημιουργήσει νέα και χωρίς προηγούμενο δεδομένα για τη νομοθεσία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει η ιστορική συμφωνία για την απαγόρευση στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με συμβατικούς κινητήρες το 2035.
Η απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα κατά την κίνησή τους το 2035 αποτελεί ένα σημείο κλειδί στην προσπάθεια της Ε.Ε. να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως και το 2050.
BUY NOW
Η διαδικασία για την επίσημη και τελική επικύρωση της ιστορικής συμφωνίας, η οποία είχε προγραμματιστεί για την 7η Μαρτίου δεν έγινε τελικά ποτέ. Μία εβδομάδα μετά η νέα ημερομηνία για την ψήφισή της δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη.
Νωρίτερα, σε μια αιφνιδιαστική για πολλούς κίνηση, η Γερμανία «εισχώρησε» στον συνασπισμό των χωρών που, ενώ συμφωνούν με το γενικότερο πλαίσιο της συμφωνίας, έχουν αντιρρήσεις για τον «θάνατο» του κινητήρα εσωτερικής καύσης επί ευρωπαϊκού εδάφους μετά το 2035.
Η αντίθεση την «τελευταία στιγμή» της Γερμανίας αλλάζει πλέον τις ισορροπίες αναφορικά με την θετική έκβαση του ψηφίσματος για την απαγόρευση των θερμικών μοτέρ. Πλέον η συμμαχία της Γερμανίας με την Ιταλία, την Πολωνία και την Ουγγαρία είναι αρκετή για να δημιουργήσει την απαραίτητη μειοψηφία των τεσσάρων κρατών μελών που απαιτούνται για να μπλοκάρουν το ψήφισμα και να φέρουν τα πάνω κάτω στο μεγαλεπήβολο πλάνο ανθρακικής ουδετερότητας της Ε.Ε.
Με την αντίθεσή της η Γερμανία ηγείται ενός σχήματος που περιλαμβάνει και άλλα κράτη μέλη, τα οποία θεωρούν ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης μπορεί να υπάρχει και μετά το 2035 εφόσον δεν εκπέμπει στην ατμόσφαιρα διοξείδιο του άνθρακα (CO2).
Στον ευρύτερο συνασπισμό των χωρών που έχουν ενστάσεις για την προθεσμία αλλά και για τις ερχόμενες προδιαγραφές ρύπων Euro 7 εντάσσονται στις τέσσερεις παραπάνω χώρες και οι Τσεχία, Αυστρία, Σλοβακία και Ρουμανία.
Η Γερμανία, όπως και οι υπόλοιπες χώρες της «συμμαχίας» που έχουν ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, θέλουν να δουν τον θερμικό κινητήρα να συνεχίζει να υπάρχει και μετά το 2035, αφού αντί για βενζίνη και πετρέλαιο θα μπορούσε να καταναλώνει e-Fuels: συνθετικά καύσιμα που παράγονται με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και τη δέσμευση CO2 από την ατμόσφαιρα.
Η απαγόρευση δεν είναι για τους ίδιους τους θερμικούς κινητήρες αλλά επί της ουσίας για τα καύσιμα που καταναλώνουν. Η επίτευξη του στόχου για μείωση 100% στις εκπομπές CO2 είναι και αυτή που δίνει τη χαριστική βολή στα μοτέρ εσωτερικής καύσης εφόσον δεν υπάρχουν εναλλακτικά καύσιμα φιλικά προς το περιβάλλον, όπως είναι για παράδειγμα και το υδρογόνο.
Η Γερμανία περιμένει από την Κομισιόν πιο χειροπιαστές και δεσμευτικές αποδείξεις για την πρόθεσή της να επιτρέψει την πώληση θερμικών μοτέρ που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα και μετά το 2035. Η Επιτροπή από την πλευρά της έχει καθυστερήσει σημαντικά να καταθέσει σχετική πρόταση για τα e-Fuels, κάτι που προβλέπεται άλλωστε και στην ιστορική συμφωνία.
Η Γερμανία και οι υπόλοιπες χώρες του μπλοκ έχουν απέναντί τους τη Γαλλία, η οποία είναι με τη σειρά της αντίθετη με τις επενδύσεις στα e-Fuels και θέλει να πείσει τη Γερμανία να εγκαταλείψει αυτή την προσέγγιση.
Ο υπουργός Οικονομικών των Γάλλων, Bruno Le Maire, λίγο μετά την άτυπη συνάντηση των υπουργών Μεταφορών στην έδρα του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο της Γαλλίας (13 Μαρτίου), που έγινε και για το συγκεκριμένο θέμα, ανέφερε ότι θα ήταν περιβαλλοντικό λάθος η πώληση νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες που λειτουργούν με e-Fuels μετά το 2035. Ανέφερε παράλληλα ότι είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τη Γερμανία και να τεθεί απέναντί της στο συγκεκριμένο ζήτημα, τη στιγμή που η Ε.Ε. θα έπρεπε να εστιάζει στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Τα συνθετικά καύσιμα χρειάζονται τεράστιες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας για να παραχθούν και είναι βιώσιμα μόνο με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την παραγωγή ρεύματος. Παράλληλα, οι ποσότητες που υπολογίζεται ότι μπορούν να παραχθούν το 2035 θα μπορούσαν να καλύψουν μόλις το 2% του στόλου οχημάτων που κινείται στους δρόμους της Ε.Ε.
Τσεχία και Πολωνία, μεταξύ άλλων χωρών, κάνουν επίσης λόγω για την μεγάλη αύξηση στις τιμές των αυτοκινήτων που παρατηρείται, λόγω και των μεγάλων επενδύσεων που γίνονται από τους κατασκευαστές προς ένα αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον και κάνει τα αυτοκίνητα πιο δυσπρόσιτα στο ευρύ κοινό. Η παρουσία εναλλακτικών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας είναι επιθυμητή και για τον παραπάνω λόγο.
Γενικότερα αυτό που αμφισβητείται σε αυτό το σημείο είναι το ίδιο το όραμα προς μία κλιματικά ουδέτερη Ε.Ε., η οποία θέλει να φτάσει εκεί αγνοώντας τις εναλλακτικές λύσεις και επικεντρώνοντας όλη την προσοχή και τους πόρους της μόνο σε μία τεχνολογία. Βέβαια, την τελευταία στιγμή, η Γερμανία και οι υπόλοιπες χώρες προσπαθούν να πιέσουν τις καταστάσεις για να ικανοποιήσουν και τα αιτήματα των εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Σε κάθε περίπτωση λογικά η Ε.Ε. θα παραμείνει διχασμένη και η επικύρωση της ιστορικής συμφωνίας δεν θα πραγματοποιηθεί έως ότου η Κομισιόν καταθέσει επίσημη και ολοκληρωμένη πρόταση για τη χρήση e-Fuels και κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035.