Αυτό είναι το πιο περιζήτητο επάγγελμα στην Ευρώπη -Χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας
Τεράστια ανάγκη για εργαζομένους έχουν οι εταιρείες οδικών μεταφορών, οι οποίες αδυνατούν να προσελκύσουν «νέο αίμα».
Οι οδικές μεταφορές αποτελούν κλάδο ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία, διασφαλίζοντας -μεταξύ άλλων- τον εφοδιασμό των σουπερμάρκετ, των εργοστασίων και των φαρμακείων. Πρόκειται για τον πλέον ευέλικτο τρόπος παράδοσης εμπορευμάτων, και συχνά και ο ταχύτερος και οικονομικότερος. Έτσι εξηγείται γιατί τα 3/4 των εμπορευμάτων στην ΕΕ εξακολουθούν να μεταφέρονται οδικώς.
Παρ΄ όλα αυτά, οι οδικές μεταφορές βιώνουν μια πρωτοφανή κρίση, μιας και καταγράφεται σημαντική έλλειψη οδηγών, η οποία σύμφωνα με τα υφιστάμενα στοιχεία αναμένεται να οξυνθεί.
BUY NOW
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε το 2022 η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), η οποία μετά από έρευνα σε περισσότερους από 1.500 εμπορικούς φορείς οδικών μεταφορών σε 25 χώρες σε ολόκληρη την Αμερική, την Ασία και την Ευρώπη, η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) διαπίστωσε ότι o κλάδος παρουσιάζει έλλειμμα 2,6 εκατ. επαγγελματιών οδηγών, παγκοσμίως.
Στην Ευρώπη, οι ελλείψεις οδηγών αυξήθηκαν κατά 42% από το 2020 έως το 2021, με τις κενές θέσεις οδηγών να φτάνουν τις 71.000 στη Ρουμανία, τις 80.000 στην Πολωνία και τη Γερμανία και τις 100.000 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στο Μεξικό οι ελλείψεις αυξήθηκαν κατά 30% φτάνοντας τις 54.000, ενώ στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 140%, φτάνοντας τα 1,8 εκατομμύρια.
Ο λόγος έγκειται στο γεγονός ότι ότι πολλοί επαγγελματίες οδηγοί συνταξιοδοτούνται, με τις θέσεις που αφήνουν πίσω τους να μένουν κενές, μιας και το «νέο αίμα» δεν εισέρχεται στον συγκεκριμένο κλάδο, δεδομένου ότι αποτρέπεται από τις επικρατούσες συνθήκες εργασίας, με πολλούς επαγγελματίες να κάνουν λόγο για μια δουλειά γεμάτη άγχος συνυφασμένη με τη μοναξιά, και με χαμηλούς μισθούς.
Σύμφωνα με άρθρο του CNBC, το οποίο επικαλείται στοιχεία από το Υπουργείο Εργασίας των Ηνωμένων Πολιτειών, ο μέσος ετήσιος μισθός για τους οδηγούς μεγάλων φορτηγών το 2021 ήταν 48.310 δολάρια, δηλαδή περίπου 23 δολάρια ανά ώρα. Πολλοί από αυτούς εργάζονται 60-70 ώρες την εβδομάδα, αλλά μεγάλο μέρος αυτού του χρόνου για τη φόρτωση/εκφόρτωση των εμπορευμάτων, παρότι πληρώνονται μόνο για τον χρόνο οδήγησης. Όπως προσθέτει το CNBC, πολλοί οδηγοί δεν αμοίβονται για τις υπερωρίες, δεν επωφελούνται υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης, επιβαρύνονται με το κόστος των καυσίμων και περνoύν μέρες ή εβδομάδες μακριά από το σπίτι τους.
Με το πρόβλημα της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών να λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, απειλώντας με εκτροχιασμό την εφοδιαστική αλυσίδα, η IRU σε συνεργασία με την ITF (Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές) προχώρησαν στην κατάρτιση σχεδίου τριών σημείων.
Μεταξύ άλλων ζήτησαν από τις κυβερνήσεις, τους εργοδότες στον κλάδο των μεταφορών και τους πολυεθνικούς πελάτες να συνεργαστούν με τα συνδικάτα προκειμένου να παρέχονται αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, και να τηρούνται τα θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα.
Τέλος, εστίασαν στην ανάγκη συγκρότησης προγραμμάτων επιχειρησιακής ένταξης για αλλοδαπούς οδηγούς, ώστε να έχουν τις ίδιες συνθήκες με το ντόπιο εργατικό δυναμικό.