Παρότι η καύση υδρογόνου από τα αυτοκίνητα δεν εκκρίνει τίποτα περισσότερο από σταγόνες νερού, οι ρύποι από την παραγωγή και αποθήκευσή του γεννούν ερωτηματικά για τις «πράσινες» προδιαγραφές του.
Μια από τις τελευταίες, δεκάδες έρευνες για τις επιπτώσεις του υδρογόνου στο περιβάλλον, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το υδρογόνο επιδεινώνει το φαινόμενο του θερμοκηπίου αν απελευθερωθεί στην ατμόσφαιρα, και μπορεί μακροχρόνια να αποδειχθεί 11 φορές πιο επιβλαβές σε σχέση με το διοξείδιο του άνθρακα (CO2).
Στην εποχή της ραγδαίας εξάπλωσης της ηλεκτροκίνησης, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες -όπως η Toyota, η Hyundai, η BMW, ο όμιλος Stellantis, η Jaguar Land Rover- επενδύουν παράλληλα βαρέως στην υδρογονοκίνηση ως εναλλακτική μορφή ενέργειας για τα μελλοντικά τους αυτοκίνητα.
BUY NOW
Παράλληλα, το υδρογόνο αρχίζει να φαντάζει ως μια βιώσιμη και καθαρότερη λύση για άλλες μορφές μεταφορών -για φορτηγά, τρένα, πλοία- στη θέση του πετρελαίου, αντικαθιστώντας παράλληλα και καύσιμα όπως το μεθάνιο και το προπάνιο.
Όμως, το υδρογόνο έχει το μειονέκτημα ότι δεν είναι εφικτό να παραχθεί χωρίς την εκπομπή ρύπων. Για την ακρίβεια, η ενέργεια που απαιτείται για την παραγωγή υδρογόνου προέρχεται -τουλάχιστον μέχρι και το 2020- σε ποσοστό 95% από ορυκτά καύσιμα. Το υπόλοιπο 5% που απαιτείται για την ηλεκτρόλυση γίνεται με ηλεκτρική ενέργεια, η οποία επίσης σε πολλές περιπτώσεις παράγεται από ορυκτά καύσιμα.
Υπάρχει κι ένα ακόμη πρόβλημα, όμως: σύμφωνα με έρευνα της βρετανικής κυβέρνησης, τόσο οι δεξαμενές όσο και τα φορτηγά μεταφοράς υδρογόνου παρουσιάζουν διαρροές - και όταν το υδρογόνο απελευθερωθεί στην ατμόσφαιρα είναι πολύ πιο επιβλαβές σε σχέση με το διοξείδιο του άνθρακα. Σε περίοδο 100 ετών, ένας τόνος υδρογόνου στην ατμόσφαιρα τη μολύνει κατά 11 φορές περισσότερο από έναν τόνο CO2.
Αυτό έχει να κάνει με την αλληλεπίδραση του υδρογόνου με άλλα αέρια στα υψηλότερα στρώματα της ατμόσφαιρας. Με μη επιστημονικούς όρους, καταστρέφει τα αέρια που «καθαρίζουν» το μεθάνιο από την ατμόσφαιρα, κι έτσι αυξάνονται τα επίπεδα του μεθανίου που επιδεινώνει το φαινόμενο του θερμοκηπίου και μαζί την άνοδο της θερμοκρασίας.
Υπολογίζοντας την παραγωγή του υδρογόνου και όλες τις παραμέτρους (ακόμα και στο χειρότερο σενάριο που οι διαρροές υδρογόνου από δεξαμενές και φορτηγά θα φτάνουν ως και 10%), οι έρευνες πάντως καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η χρήση του ως καύσιμο μεταφορών θα μειώσει κατά 4% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό ποσοστό, σε σχέση με την καύση ορυκτών καυσίμων.