Ο επερχόμενος φόρος στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα θα μπορούσε να αποτελέσει την ευρωπαϊκή λύση για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Αν νομίζατε ότι ο νέος φόρος στο πετρέλαιο κίνησης έχει ήδη ξεχαστεί, γελιέστε, καθώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα σε ορισμένες χώρες της Ε.Ε., όπως για παράδειγμα στη Γερμανία που παρατηρεί στασιμότητα στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Εμπορικά, μια τέτοια κίνηση προκαλεί πανικό στην αυτοκινητοβιομηχανία που φοβάται το κλείσιμο εργοστασίων και την απώλεια θέσεων εργασίας, ενώ η επικείμενη απαγόρευση που σχεδιάζει η Ε.Ε. για την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035, θέτει ερωτήματα για την επιβίωση του «κλάδου».
BUY NOW
Ο λεγόμενος φόρος diesel, ο οποίος είχε ήδη προβλεφθεί για εφαρμογή στην Ισπανία από τις 30 Ιουνίου του 2022 και θα οδηγούσε στην αύξηση της τιμής του καυσίμου στο πρατήριο, τελικά απορρίφθηκε λόγω της κρίσης που προκλήθηκε από τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, και κατά συνέπεια από την αύξηση των τιμών των καυσίμων που «έπνιξαν» τον τομέα των μεταφορών.
Ωστόσο, μετά από σχεδόν δύο χρόνια χωρίς να έχουμε ακούσει για αυτόν τον λεγόμενο φόρο diesel, σήμερα παρατηρείται ότι αυτό το μέτρο αιωρείται ξανά πάνω από την γηραιά ήπειρο.
Το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Συμβούλιο ζήτησε πλέον επίσημα την επιστροφή της επιδότησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ένα πριμ που καταργήθηκε πριν λίγο καιρό και βύθισε τις ταξινομήσεις οχημάτων μηδενικών ρύπων (πτώση άνω του 50% το 2024). Η νέα επιδότηση θα έρθει από κεφάλαια που θα προέλθουν μέσω της αύξησης των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης.
Αρκετά γερμανικά ομοσπονδιακά κρατίδια, όπως η Κάτω Σαξονία, το Σάαρλαντ και η Έσση, υπήρξαν οι κινητήριες δυνάμεις πίσω από αυτό το μέτρο, το οποίο στοχεύει στην επαναφορά της επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω αυτού του νέου φόρου στο diesel. Η πρόταση έχει ήδη φτάσει στην Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση, η οποία πρέπει τώρα να μελετήσει και να εγκρίνει τη μετέπειτα επεξεργασία ή όχι, προτείνοντας έτσι τη σταδιακή αύξηση της φορολογίας του ντίζελ μέχρι να φτάσει στο επίπεδο της βενζίνης.
Η Γερμανία έχει δεσμευτεί σε στόχο 15 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι αυτά τα στοιχεία είναι πλέον πολύ μακριά μετά την κατάρρευση της αγοράς από την κατάργηση των επιδοτήσεων για την αγορά αυτοκινήτων με αυτήν την τεχνολογία.
Η πραγματικότητα για την οποία προειδοποιεί σήμερα το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο είναι ότι, κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους 2024, η Γερμανία θα έχει συνολικά 14,1 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στους δρόμους, σε σύγκριση με τα μόλις 1,52 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο αριθμός των plug-in υβριδικών οχημάτων, εν τω μεταξύ, ανέρχεται επί του παρόντος σε κάτι λιγότερο από ένα εκατομμύριο.
Αν και η πρόταση του Ομοσπονδιακού Συμβουλίου δεν δημιουργεί καμία υποχρέωση ή προθεσμία για τη γερμανική κυβέρνηση αυτή τη στιγμή, ανοίγει μια σημαντική συζήτηση σε μια χώρα που πρέπει να μειώσει τον αριθμό των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και να αυξήσει τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία όμως αντιμετωπίζει και μια μεγάλη κοινωνικοπολιτική πρόκληση με μεγάλες οικονομικές συνέπειες για τον πληθυσμό.