Εάν δεν μπορούμε να δούμε καθαρά σε άσχημες καιρικές συνθήκες, τότε πως μπορούν να το κάνουν τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού;
Τα τελευταία πέντε χρόνια υπάρχει μια “έκρηξη” στην τοποθέτηση προηγμένων συστημάτων υποβοηθήσης του οδηγού (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). Ακόμα και αυτόκινητα των μικρών κατηγοριών έχουν αποκτήσει μια μακροσκελή λίστα με συστήματα ασφάλειας υψηλής τεχνολογίας, όπως το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης και η υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας.
Αυτά τα συστήματα δεν προσδίδουν χαρακτηριστικά αυτόματου πιλότου και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αναλάβουν τον χειρισμό του αυτοκίνητου. Βοηθούν όμως αρκετά στον τομέα της ορατότητας και της μείωσης του χρόνου αντίδρασης του οδηγού. Ωστόσο, εάν εμποδίζει κάτι το πεδίο ορατότητας της κάμερας, όπως χιόνι ή λάσπη, τότε το σύστημα δεν θα μπορέσει να προσφέρει τις προβλεπόμενες υπηρεσίες του.
BUY NOW
Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό αισθητήρων ραντάρ, οι οποίοι είναι κρυμμένοι πίσω από τον προφυλακτήρα ή το σήμα, και μιας κάμερας που είναι τοποθετημένη πίσω από το παρμπρίζ. Το ραντάρ δεν επηρεάζεται πολύ από τις καιρικές συνθήκες ή τον φωτισμό, και δεδομένου ότι βρίσκεται πίσω από πλαστικά καλύμματα, σημαίνει ότι δεν αλλοιώνουν την λειτουργία του ούτε τα σκοτωμένα έντομα.
Το ραντάρ όμως δεν μπορεί να δει τις λωρίδες κυκλοφορίας ή να διακρίνει επιπλέον λεπτομέρειες του περιβάλλοντος. Και σε αυτό εδώ το σημείο, μπαίνουν στο παιχνίδι οι κάμερες. Είναι καλύτερες στην αναγνώριση αντικειμένων, αλλά δυσκολεύονται να δουν σε κακές καιρικές συνθήκες ή σε χαμηλό φωτισμό.
Για να δοκιμάσουν την απόδοση της κάμερας του αυτόματου φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης και του συστήματος υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας σε προσομείωση μέτριας έως έντονης βροχόπτωσης, ο AAA (American Automobile Association) συνεργάστηκε με το Automobile Club of Automotive Research Center στη Νότια Καλιφόρνια και δημοσίευσε τα αποτελέσματα των δοκιμών πριν μερικές εβδομάδες.
Στην δοκιμή των συστημάτων συμμετείχαν τέσσερα δημοφιλή SUV που έφεραν, όπως συμβαίνει και με την πλειοψηφία των οχημάτων που πωλούνται σήμερα, ραντάρ στον προφυλακτήρα και κάμερα στο παρμπρίζ. Δεδομένου ότι η βροχή δεν επηρεάζει την λειτουργία του ραντάρ, οι δοκιμές επικεντρώθηκαν στην λειτουργία της “βρεγμένης” κάμερας. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι η πίστα που πραγματοποιήθηκαν οι δοκιμές ήταν στεγνή, οπότε τα ελαστικά των SUV λειτουργούσαν ιδανικά.
Οι ερευνητές δοκιμάσαν τα αυτόματα συστήματα φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης των τεσσάρων SUV σε δύο διαφορετικές ταχύτητες, με 40 και 55 χλμ./ώρα. Στην πρώτη περίπτωση, το 17% των δοκιμών κατέληξε σε “σύγκρουση”, ενώ στην δεύτερη το ποσοστό ανέβηκε στο 33%. Οι αισθητήρες του ραντάρ εξακολουθούσαν να κάνουν την δουλειά τους όσο καλύτερα μπορούσαν, χωρίς όμως τα “μάτια” της κάμερας, το αποτέλεσμα δεν ήταν ιδανικό.
Στην δοκιμασία της λειτουργίας του συστήματος υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας, η κάμερα έπαιξε ακόμα πιο σημαντικό ρόλο και δυσκολεύτηκε περισσότερο. Και τα τέσσερα σύγχρονα SUV παρέμεναν έξω από την λωρίδα τους ή “έπαιζαν” πάνω σε αυτή το 69% του χρόνου. Το ραντάρ σε αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να κάνει κάτι, μιας και δεν “διαβάζει” λωρίδες, με την δυνατή βροχή να περιορίζει αρκετά την ορατότητα της κάμερας.
Οι ερευνητές δοκίμασαν ακόμα να φράξουν το πεδίο ορατότητας της κάμερας με ένα μίγμα βρωμιάς και λάσπης, οι οποίες όμως δεν είχαν αρνητικές επιπτώσεις στην λειτουργία της. Η αλήθεια όμως είναι ότι εάν δεν μπορείτε ούτε εσείς να δείτε μέσα από ένα πολύ βρώμικο παρμπρίζ, τότε μην περιμένετε και πολλά από το προηγμένο τεχνολογικά ADAS.
Τελικά, το συμπέρασμα των συγκεκριμένων δοκιμών είναι ότι το ADAS μπορεί πράγματι να σας βοηθήσει, αλλά σε καμία περίπτωση να σας αντικαταστήσει. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος εξακολουθεί να είναι ο καλύτερος "οδηγός" και σε συνδυασμό με τα βοηθήματα, μπορεί να σας μεταφέρει με ασφάλεια και με μειωμένες πιθανότητες ατυχήματος.