Η εμπορική επιτυχία των SUVs σε όλο τον κόσμο θα μπορούσε να τα καταστήσει «ανεπιθύμητα» στο μέλλον σε συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη.
Τα τελευταία χρόνια τα SUVs αποτελούν την πιο «καυτή» κατηγορία αυτοκινήτων σε όλον τον κόσμο έχοντας παράλληλα βάλει στο «περιθώριο» άλλες παραδοσιακές κατηγορίες, οι οποίες απειλούνται πλέον με εξαφάνιση.
Η τεράστια δημοφιλία των SUVs αποτυπώνεται με τον πλέον πειστικό τρόπο και στο μερίδιο της πίτας που κατέχουν στις παγκόσμιες πωλήσεις, το οποίο την προηγούμενη χρονιά έφτασε στο άκρως εντυπωσιακό 47%, σε συνολικές πωλήσεις που ξεπέρασαν το 80%.
BUY NOW
Τα SUVs κινδυνεύουν να πέσουν θύμα της εμπορικής τους επιτυχίας αφού οι κατασκευαστές, στην προσπάθειά τους να προσφέρουν όλα εκείνα που επιθυμεί το κοινό, τα κάνουν όλο και μεγαλύτερα, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Την εν λόγω τάση ακολουθούν και οι υπόλοιποι τύποι μοντέλων, η οποία όμως επηρεάζεται περισσότερο τα SUVs.
Η πρόσφατη έρευνα που παρουσίασε ο ευρωπαϊκός οργανισμός Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Transport & Environment -T&E) δείχνει ότι, με μπροστάρη τα SUVs, τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν όλο και περισσότερο σε διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, με την αύξηση να αφορά σε μεγαλύτερο βαθμό το πλάτος τους.
Ο T&E αναφέρει ότι περισσότερα από τα μισά καινούργια αυτοκίνητα που είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή στις ευρωπαϊκές αγορές είναι πλέον πολύ πλατιά για να σταθμεύσουν σε δημόσιο δρόμο σε αστικό περιβάλλον χωρίς να δημιουργήσουν έστω και μικρό πρόβλημα στην κυκλοφορία -ειδικά για τους ποδηλάτες-, αφού το πλάτος τους ξεπερνά τον οριοθετημένο χώρο.
Στην έρευνα αναφέρεται πως από το 2018 έως και το 2023 το μέσο πλάτος των καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχει αυξηθεί από τα 1.778 χλστ. στα 1.803 χλστ., ενώ δεδομένα άλλης έρευνας έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι αυτή η τάση έχει ξεκινήσει από τις αρχές της 10εταίς του '80.
Οι νόμοι που ισχύουν στην ΕΕ αναφορικά με τις διαστάσεις των αυτοκινήτων, ορίζουν ως μέγιστο δυνατό πλάτος τα 2.550 χλστ., το ίδιο πλάτος δηλαδή που ισχύει και για τα φορτηγά και λεωφορεία που επιτρέπεται να κυκλοφορούν στους δρόμους της.
Ενώ όμως φορτηγά και λεωφορεία απλά χρησιμοποιούν τους δρόμους στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον και είναι σχετικά λίγα σε αριθμό, τα SUVs -και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα- «καλούνται» και να σταθμεύσουν σε αυτό το περιβάλλον, αλλά και να χρησιμοποιήσουν υπαίθριους και υπόγειους χώρους στάθμευσης στους οποίους χωρούν με όλο και μεγαλύτερη δυσκολία, ειδικά αν πρόκειται για μοντέλα της μεσαίας και μεγάλης κατηγορίας.
Και ενώ δεν υπάρχει -τουλάχιστον προς το παρόν- πρόθεση για τη δημιουργία περισσότερων προδιαγραφών για τους κατασκευαστές σχετικών με τις διατάσεις ενός αυτοκινήτου, πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν αρχίσει να παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυσαρέσκειά τους για τα ολοένα και μεγαλύτερα SUVs.
Τελευταία μεγάλη ευρωπαϊκή πόλη που θέλει να περιορίσει την κίνηση των SUVs στους δρόμους της είναι το Παρίσι. Συγκεκριμένα οι αρχές της πρωτεύουσας της Γαλλίας εξετάζουν το ενδεχόμενο του τριπλασιασμού του κόστους στάθμευσης των SUVs στην άκρη του δρόμου, αλλά και γενικότερα των αυτοκινήτων μεγάλου βάρους, τα οποία παράλληλα ρυπαίνουν (περισσότερο) το αστικό περιβάλλον κατά την κίνησή τους, έναντι, για παράδειγμα ενός μικρού hatchback.
Με στόχο να αυξηθεί το κόστος στάθμευσης στα 18 ευρώ την ώρα σε κεντρικές περιοχές της γαλλικής πρωτεύουσας για τα μεγάλα και βαριά αυτοκίνητα και στα 12 ευρώ σε άλλες περιοχές, οι Παριζιάνοι θα κληθούν να ψηφίσουν για τη συγκεκριμένη αλλαγή στις 4 Φεβρουαρίου, κάτι που είχαν κάνει και για την απαγόρευση των ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών τη χρονιά που πέρασε.