Απαγορευτικό στην εισαγωγή αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου έχει υψώσει μια αφρικανική χώρα, στο πλαίσιο ενός εγχειρήματος από το οποίο δεν απουσιάζουν και οι δυσκολίες.
Τον γύρο του διαδικτύου έκανε τον Ιανουάριο του 2024 η είδηση ότι η Αιθιοπία προχωρά στην απαγόρευση εισαγωγών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, επιτρέποντας αποκλειστικά τα αμιγώς ηλεκτρικά.
Η ανακοίνωση έγινε από τον υπουργό Μεταφορών και Εφοδιαστικής (logistics), Alemu Sime, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης έκθεσης στην Επιτροπή Αστικών Υποδομών και Μεταφορών της βουλής της Αιθιοπίας στο πλαίσιο της «Πράσινης Μετάβασης» της χώρας.
BUY NOW
Σήμερα και αρκετούς μήνες μετά την ανακοίνωση του Sime, η αφρικανική χώρα μένει πιστή στο σχέδιό της, χωρίς ωστόσο να απουσιάζουν και οι δυσκολίες.
Ένας από τους βασικούς λόγους που η Αιθιοπία ύψωσε απαγορευτικό στην εισαγωγή συμβατικών ΙΧ ήταν ο στόχος της για τη μείωση εξάρτησής της από το εισαγόμενο πετρέλαιο και η αξιοποίηση του δυναμικού της σε ανανεώσιμη ενέργεια η οποία ήδη αντιπροσωπεύει το 97% της ενέργειας που παράγει.
Σημειώνεται ότι η Αιθιοπία αντιμετωπίζει σοβαρές ελλείψεις σε ξένο συνάλλαγμα, ενώ ταυτόχρονα πλήττεται από καταστροφική ξηρασία όπως και από εσωτερικές συγκρούσεις.
Η βίαιη, ωστόσο, μετάβαση της χώρας της ηλεκτροκίνησης πέφτει πάνω σε εμπόδια, με μεγαλύτερα όλων την ασταθή παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, το υποανάπτυκτο δίκτυο σταθμών φόρτισης και την έλλειψη ανταλλακτικών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με το Reuters, τα συνεργεία είναι ελάχιστα και διασκορπισμένα, ενώ οι πιστοποιημένοι μηχανικοί για εργασία σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να μετρηθούν στα δάχτυλα του ενός χεριού.
Ο Yonas Tadelle, ένας από τους λίγους τεχνικούς στην πόλη, παραδέχεται ότι είναι «υπερφορτωμένος» από τη ζήτηση. Οι πελάτες αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν υψηλές τιμές και μεγάλες καθυστερήσεις, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, που προέρχονται κυρίως από την Κίνα.
Αυτό αναγκάζει πολλούς ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να αφήνουν τα οχήματά τους ακινητοποιημένα επ' αόριστον, περιμένοντας την άφιξη των απαραίτητων ανταλλακτικών.
Πρόκειται για δυσκολίες που δεν έχουν περάσει απαρατήρητες από την κυβέρνηση, η οποία έχει υποσχεθεί επενδύσεις για την κατασκευή εργοστασίου μπαταριών, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από εισαγωγές και να ενισχυθεί η αυτάρκειά της σε επίπεδο «ηλεκτρικής βιομηχανίας».
Ορισμένοι, μάλιστα, δείχνουν ιδιαίτερα αισιόδοξοι, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Samson Berhane, έναν οικονομολόγο από την πρωτεύουσα της αφρικανικής χώρας Αντίς Αμπέμπτα. Υποστηρίζει ότι η Αιθιοπία έχει τη δυνατότητα να παράγει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια ώστε να τροφοδοτήσει έως και 500.000 ηλεκτρικά οχήματα την επόμενη δεκαετία.
Στον αντίποδα, αναγνωρίζει ότι η μεγάλη πρόκληση δεν αφορά στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά οι υποδομές φόρτισης οι οποίες αποτελούν ένα από τα βασικά κίνητρα για τη μαζική υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης.