Από την 1η Σεπτεμβρίου η Γαλλία επέτρεψε τη χρήση της αυτονομίας επιπέδου 3, που διαθέτουν -προς το παρόν- ελάχιστα και πολυτελή αυτοκίνητα και σε συγκεκριμένες περιστάσεις παίρνει τον έλεγχο της οδήγησης.
Η αυτονομία επιπέδου 3 είναι το αμέσως επόμενο βήμα μετά τα ήδη ευρέως διαδεδομένα συστήματα ημι-αυτόνομης οδήγησης, που παρεμβαίνουν με συγκεκριμένες ενέργειες για να κρατήσουν το αυτοκίνητο στη λωρίδα ή -μέσω του Adaptive Cruise Control- για να διατηρήσουν σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ακόμα κι αν χρειάζεται να φρενάρουν μέχρι την ακινητοποίηση.
Στο επίπεδο 3 δεν είναι εφικτή η απόσπαση της προσοχής του οδηγού. Είμαστε ακόμα μακριά από τις ημέρες που ο οδηγός θα μπορεί την ώρα της οδήγησης να εργάζεται στον υπολογιστή του ή να ασχολείται με το κινητό του τηλέφωνο. Παρόλα αυτά, στο επίπεδο αυτό είναι εφικτό για τον οδηγό να μην έχει τα χέρια του στο τιμόνι, σε συγκεκριμένες περιστάσεις και υπό προϋποθέσεις - καθορισμένες φυσικά από ένα αυστηρό νομικό πλαίσιο.
BUY NOW
Το νομικό αυτό πλαίσιο ορίζει αυστηρά ότι η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3, που δεν προϋποθέτει από τον οδηγό να έχει τα χέρια του στο τιμόνι, μπορεί να γίνεται μόνο σε δρόμους που έχουν κεντρικό διαχωριστικό στηθαίο, που δεν περιλαμβάνουν διαβάσεις πεζών και λωρίδες κυκλοφορίας ποδηλάτων, και με ταχύτητα μέχρι τα 60 km/h.
Δηλαδή, αυτό που προβλέπει η νομοθεσία που τέθηκε σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου στη Γαλλία, είναι ότι ο οδηγός μπορεί να κινείται με αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 κυρίως σε περιπτώσεις κυκλοφοριακής συμφόρησης. Με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι θα έχει την προσοχή του στο δρόμο και θα είναι έτοιμος σε κάθε περίπτωση να πάρει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Απαγορεύεται ρητά να ασχολείται με οτιδήποτε άλλο, ή να ξεκουράζεται σε κάποιο άλλο κάθισμα του αυτοκινήτου.
Όσο για την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος, εδώ τα πράγματα περιπλέκονται. Η ευθύνη κατά κύριο λόγο βαραίνει τον κατασκευαστή, όπως νομοθετήθηκε πρόσφατα και στη Βρετανία, αλλά ο οδηγός θα πρέπει να μπορεί να αποδείξει ότι τη στιγμή του ατυχήματος βρισκόταν στη θέση του, είχε την προσοχή του στο δρόμο και ήταν σε εγρήγορση για να αντιδράσει άμεσα.
Η έλλειψη, προς το παρόν, ενός σαφούς και ολοκληρωμένου ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου, καθώς και των υποδομών για την «αλληλεπίδραση» του αυτοκινήτου με το δρόμο και με τα άλλα οχήματα περιμετρικά του, σημαίνει ότι ακόμη η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 είναι σε βρεφικό στάδιο.
Γι' αυτό και ελάχιστα αυτοκίνητα προσφέρουν σήμερα την τεχνολογία αυτή. Μόνο οι ακριβότερες και πολυτελέστερες γερμανικές λιμουζίνες τη διαθέτουν στα αυτοκίνητα παραγωγής τους, όπως η Mercedes S-Class και η ηλεκτρική της παραλλαγή EQS, ή το Audi A8.
Και χρειάζεται η νομική έγκριση από κάθε διαφορετική χώρα, για την ενεργοποίησή της. Για παράδειγμα, το σύστημα αυτονομίας επιπέδου 3 της Mercedes, με την ονομασία «Drive Pilot», επιτρέπεται να λειτουργεί προς το παρόν μόνο σε συγκεκριμένα τμήματα των γερμανικών Autobahnen.