Πέντε μύθοι για την αυτόνομη οδήγηση

Audi Grandsphere

Πώς θα αλλάξει η αυτόνομη οδήγηση των αυτοκινήτων του μέλλοντος τις μετακινήσεις μας; Πόσα από όσα ακούγονται είναι αλήθεια; Παρακάτω ξεδιαλύνονται 5 μύθοι για την εμπειρία που θα προσφέρει αυτή η φουτουριστική τεχνολογία.

Πρόσφατα η Audi διεξήγαγε μια ευρεία έρευνα για την αυτόνομη οδήγηση, με τον τίτλο «SocAIty - Autonomous Driving on the Road to Social Acceptance» («Η αυτόνομη οδήγηση στο δρόμο για την κοινωνική αποδοχή»). Και κατέληξε να σπάσει ορισμένους μύθους για αυτήν, ανάμεσα στους οποίους είναι και οι πέντε παρακάτω:

Μύθος 1: Τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν θα είναι διασκεδαστικά
Όπως δείχνουν και τα ηλεκτροκίνητα supercars και hypercars, η επιθυμία για τη χαρά της οδήγησης ή την αδρεναλίνη παραμένει ακόμη ισχυρή στους αγοραστές αυτοκινήτων - ακόμα και στην εποχή του περάσματος στον ηλεκτρισμό. Ίδια παραμένει και η επιθυμία της οδήγησης σε έναν δασικό δρόμο κατά τη διάρκεια μιας εκδρομής.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν θα το στερήσουν αυτό, καθώς κανείς κατασκευαστής δεν θα διαθέτει αυτόνομα αυτοκίνητα χωρίς να προσφέρει την επιλογή στον ιδιοκτήτη του να οδηγήσει ο ίδιος. Απλώς, σε ανυπόφορες συνθήκες όπως το κυκλοφοριακό στην πόλη, τον άχαρο ρόλο της οδήγησης θα αναλαμβάνει το αυτοκίνητο.

Επιπλέον, οι νέες δυνατότητες που προσφέρει η αυτόνομη κίνηση του αυτοκινήτου, αλλά και η επέκταση των ψηφιακών τεχνολογιών και της 5G συνδεσιμότητας, ανοίγουν νέους ορίζοντες στη διαμόρφωση του εσωτερικού και στα συστήματα ψυχαγωγίας μέσα στην καμπίνα ενός αυτόνομου αυτοκινήτου. Οι επιβάτες θα μπορούν να διαμορφώνουν το εσωτερικό κατά το δοκούν κάθε στιγμή - για διασκέδαση, συζήτηση, ξεκούραση ή εργασία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μύθος 2: Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα «χακάρονται» εύκολα
Το αυτόνομο αυτοκίνητο δεν θα είναι περισσότερο ευάλωτο στην κακόβουλη εισβολή στο λογισμικό του από ό,τι ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Παρόλα αυτά, επειδή μια τέτοια επίθεση από χάκερς μπορεί να έχει πολύ πιο σοβαρές συνέπειες, δεδομένου ότι στην άλλη περίπτωση ο οδηγός έχει τον έλεγχο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν βαρέως στην εξέλιξη λογισμικών προστασίας απο κυβερνοεπιθέσεις. Ειδικά σε συνδυασμό με την σύνδεση των αυτοκινήτων στο internet-των-πραγμάτων, με το οποίο όλο και περισσότερες συσκευές θα επικοινωνούν μεταξύ τους.

Μύθος 3: Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα χρειάζονται λιγότερες θέσεις στάθμευσης
Δεν αληθεύει. Οι θέσεις στάθμευσης που απαιτούνται θα παραμείνουν οι ίδιες, αλλά το λογισμικό των αυτόνομων αυτοκινήτων θα τις αξιοποιεί καλύτερα. Παράλληλα, η πυκνή κυκλοφορία στο κέντρο των μεγαλουπόλεων θα μειωθεί με την κοινή χρήση των αυτοκινήτων μέσω των εξελισσόμενων υπηρεσιών car sharing. Κι αυτή θα είναι μια πολύ μεγάλη αλλαγή, δεδομένου ότι σήμερα τα αυτοκίνητα στις πόλεις οδηγούνται κατά μέσο ώρο για μία ώρα την ημέρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μύθος 4: Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα παίρνουν αποφάσεις ζωής ή θανάτου
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρνούνται κάτι τέτοιο, λέγοντας ότι σε ακραίες καταστάσεις κινδύνου δεν θα αποφασίζει το αυτόνομο αυτοκίνητο τι θα πράξει, αλλά οι άνθρωποι που το έχουν προγραμματίσει. Και όλες οι μέχρι στιγμής έρευνες έχουν δείξει ότι τα αυτοκίνητα με τα ηλεκτρονικά τους συστήματα είναι πολύ λιγότερο επιρρεπή σε ένα οδηγικό λάθος σε σχέση με τους ανθρώπους. Για παράδειγμα, διότι δεν επηρεάζονται από την κόπωση ενός πολύωρου ταξιδιού.

Όμως, η βάση του προβληματισμού προέρχεται από το ερώτημα τι θα κάνει ένα αυτοκίνητο αν θεωρήσει προτιμότερο σε μια έκτακτη κατάσταση, παραδείγματον χάριν, να πάρει μία ζωή αντί να προκαλέσει ένα ατύχημα που μπορεί εν δυνάμει να αφαιρέσει τις ζωές των πέντε επιβατών του. Θα είναι αυτό εγκληματική ενέργεια; Ή είναι η σωστή κίνηση για να αποτρέψει τη δεινότερη από όλες τις συνέπειες;

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προς το παρόν, αυτή η συζήτηση για το αυτόνομο αυτοκίνητο βρίσκεται σε εξέλιξη. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο λογισμικό του τελευταίου δεν θα είναι σε θέση να λαμβάνει τέτοιες αποφάσεις, αλλά αντιθέτως θα εφαρμόζει μόνο την απόφαση για την οποία έχει προγραμματιστεί. Συνεπώς, το θέμα θα περνά στις ηθικές αξίες των προγραμματιστών του.

Μύθος 5: Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα είναι μόνο για λίγους
Όπως καθετί τόσο νέο, ειδικά μια τόσο προηγμένη τεχνολογία στην οποία οι κατασκευαστές επενδύουν τόσο βαρέως, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα μεταθέτει την επένδυση αυτή στους καταναλωτές. Όμως μακροχρόνια, όταν η τεχνολογία βγει στη μαζική παραγωγή, τα κόστη θα αρχίσουν να πέφτουν και τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα αρχίζουν να γίνονται όλο και λιγότερο απρόσιτα, οι τιμές τους θα πέφτουν.

Επιπλέον, η αυξημένη ασφάλεια της κίνησής τους θα εξανεμίσει τα κόστη επισκευών από ζημιές που τώρα προκαλούνται από οδηγικά λάθη, μέθη ή υπνηλία, και θα μειώσει και τα ασφάλιστρα. Κι επιπλέον, αντί να έχει κανείς στην κατοχή του ένα αυτόνομο αυτοκίνητο, θα μπορεί απλώς να το χρησιμοποιεί μόνο για μία διαδρομή μέσω των υπηρεσιών car sharing.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τι ισχύει μέχρι στιγμής

Η τεχνολογική εξέλιξη της αυτόνομης οδήγησης εξελίσσεται με καταιγιστικούς ρυθμούς στις ΗΠΑ και στην Κίνα, αλλά με σχετικά μειωμένους στην Ευρώπη. Όμως, στη δική μας ήπειρο οι Γερμανοί κατάφεραν να συντάξουν από πολύ νωρίς ένα νομικό πλαίσιο για την κίνηση των αυτόνομων αυτοκινήτων, βάζοντας ως αρχική και πρώτη προτεραιότητα την ασφάλεια. Η Γερμανία από το 2017 επιτρέπει την αυτονομία Επιπέδου 3 και από το 2021 του Επιπέδου 4, αν και σε προκαθορισμένες οδικές ζώνες. Αντίστοιχα, το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο εξελίσσεται από την πλειοψηφία των χωρών που διαθέτουν δική τους αυτοκινητοβιομηχανία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ