Πόσο βοηθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα -μηδενικής εκπομπής ρύπων- στην αναπνευστική υγεία των πολιτών; Μια νέα έρευνα μελετά την επίδρασή τους, καθώς πληθαίνουν οι ζώνες χαμηλών ρύπων στα κέντρα των ευρωπαϊκών πόλεων.
Σύμφωνα με έρευνα της γαλλικής Sante Publique France, σχεδόν 40.000 θάνατοι κάθε χρόνο στη χώρα αποδίδονται στα μικροσωματίδια που αναπνέουμε στις αστικές περιοχές.
Από τις απώλειες αυτές, οι περίπου 7.000 οφείλονται στο μονοξείδιο του αζώτου που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, τα δεδομένα αυτά δημοσιεύονται με επιφύλαξη, διότι είναι δύσκολο να επιβεβαιωθούν απόλυτα.
Στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας διεξήγαγε έρευνα με κεντρικό θέμα την επίδραση που έχει ο πολλαπλασιασμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη γενική υγεία του αστικού πληθυσμού.
BUY NOW
Μελέτησε τα δεδομένα από τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε διάφορες πόλεις της Καλιφόρνιας από το 2013 μέχρι και το 2019, και εν συνεχεία τα συνέκριναν με τα στοιχεία των μετρήσεων μόλυνσης της ατμόσφαιρας των πόλεων αυτών, καθώς και με τα στοιχεία των επισκέψεων των ανθρώπων με προβλήματα άσθματος στα τοπικά νοσοκομεία.
Η έρευνά τους έδειξε ξεκάθαρα ότι υπάρχει ξεκάθαρη σύνδεση μεταξύ της αύξησης του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τα επίπεδα μόλυνσης στην ατμόσφαιρα των πόλεων. Αλλά όμως σε πολύ μικρό ποσοστό: για κάθε 20 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, μειώνονται 0,41 μικροσωματίδια μονοξειδίου του αζώτου ανά δισεκατομμύριο στην ατμόσφαιρα.
Το όφελος αυτό είναι απειροελάχιστο. Ωστόσο, τα δεδομένα από τις επισκέψεις ανθρώπων που υποφέρουν από άσθμα στο τμήμα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων είναι πολύ σημαντικότερα: για κάθε 20 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, οι επισκέψεις αυτές στα νοσοκομεία μειώνονται κατά 3,2 τοις εκατό.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας υπογραμμίζουν, επιπλέον, τη λογική σύνδεση που υπάρχει μεταξύ του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και του οικονομικού επιπέδου κάθε γειτονιάς που μελέτησαν. Δηλαδή, κατά πόσο η επίδραση της χρήσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ταξική.
Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, οι γειτονιές στις οποίες οι άνθρωποι ζουν σε χαμηλότερες κοινωνικό-οικονομικές συνθήκες έχουν λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα -που παραμένουν πολύ ακριβά ακόμη- και κρατούν τα παλιά τους θερμικά αυτοκίνητα.
Έτσι οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι διευρύνεται το χάσμα της ποιότητας του αέρα και της ζωής μεταξύ των εύπορων και των χαμηλότερων στρωμάτων της κοινωνίας.
Κατά συνέπεια, η εξάπλωση της ηλεκτρονίκησης για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και της αναπνευστικής υγείας των πολιτών είναι ένα πολιτικό ζήτημα - ειδικά αν συνεχιστούν οι έρευνες που την επιβεβαιώνουν στις όλο και διευρυνόμενες μεγαλουπόλεις του κόσμου.