Οι νέοι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα -Πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα που αλλάζουν τη χώρα;
Στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των τριών οδικών αξόνων που συρρικώνουν τις αποστάσεις, ενισχύουν την ασφάλεια, και δίνουν αναπτυξιακή ώθηση σε πολλές περιοχές αναφέρθηκε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Ασφαλέστερες και γρηγορότερες θα καταστούν οι μετακινήσεις των πολιτών μόλις ολοκληρωθεί μια δέσμη έργων που υλοποιούνται και θα αλλάξουν τον οδικό χάρτη της χώρας.
Πρόκειται για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος και τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, Ε65, στο χρονοδιάγραμμα των οποίων αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του σε εφημερίδα.
BUY NOW
ΒΟΑΚ
Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη και το κορυφαίο αναπτυξιακό έργο στην ιστορία της Κρήτης. Είναι προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ και θα ενώσει το νησί από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία, μειώνοντας σε θεαματικό βαθμμό τα τροχαία ατυχήματα.
Όπως ανέφερε ο Χρήστος Σταϊκούρας, «τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί. Στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος έχουν εγκατασταθεί, μάλιστα, και τα πρώτα εργοτάξια. Μέσα στην τρέχουσα τετραετία προβλέπεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους, ενώ θα προχωρήσει και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο, αφού ολοκληρωθούν οι τρέχουσες διαγωνιστικές διαδικασίες και συναφθούν όλες οι συμβάσεις παραχώρησης».
Πάτρα – Πύργος
Το έργο είναι μήκους 75 χλμ. έχει χωριστεί σε 3 εργοτάξια, καθένα εκ των οποίων έχει αναλάβει από ένας όμιλος. Ειδικότερα, ο όμιλος ΑΒΑΞ κατασκευάζει το πρώτο, μήκους 21 χλμ., τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα, που χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο είναι 13 χλμ. και λογίζεται ως το πιο απαιτητικό δεδομένου ότι αφορά σε διαπλάτυνση της εθνικής οδού με παράλληλη κυκλοφορία. Το τμήμα από Καραίικα έως Γαστούνη κατασκευάζεται από την ΑΚΤΩΡ, ενώ το τμήμα από Γαστούνη έως Πύργο από την ΤΕΡΝΑ.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος, προϋπολογισμού 332 εκατ. ευρώ, θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση με κεντρική διαχωρηστική νησίδα, ενώ -μεταξύ άλλων- θα κατασκευαστούν 8 κόμβοι, δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων (σε Κάτω Αχαΐα και Αμαλιάδα), 15 γέφυρες, 27 άνω και 37 κάτω διαβάσεις.
«Στη Δυτική Ελλάδα, η περάτωση της κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος προσδιορίζεται μέσα στο 2025. Κατά την πρόσφατη επίσκεψή μας στο εργοτάξιο, διαπιστώσαμε ότι ο ρυθμός εκτέλεσης των εργασιών βαίνει αυξανόμενος», επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ε-65
Πρόκειται για ένα από τα εθνικά έργα, με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας. O αυτοκινητόδρομος, συνολικού μήκους 181 χλμ. έχει χωριστεί σε τρία τμήματα. Το νότιο τμήμα ξεκινά από από ημικόμβο επί του αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε. στο ύψος της Φθιώτιδας και θα καταλήγει σε Α/Κ στην Ξυνίαδα, όπου θα συνδεθεί με τον εν λειτουργία μεσαίο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, μήκους 77,5 χλμ. Η πρόοδος κατασκευής του νότιου τμήματος έχει φτάσει κοντά στο 95%, ενώ από το καλοκαίρι έχει παραδοθεί σε κυκλοφορία το τμήμα 14,5 χλμ. από τη Λαμία έως τον ανισόπεδο κόμβο Καρπενησίου. Το βόρειο τμήμα του Ε65, Τρίκαλα-Εγνατία, έχει μήκος 70,5 χλμ., με την πρόδοο κατασκευής του να έχει φτάσει στο 20%.
Σύμφωνα με τον Χρήστο Σταϊκούρα, «ο Ε-65 είναι ο αυτοκινητόδρομος που θα συνδέει την ΠΑΘΕ, πριν από τη Λαμία, με την Εγνατία, κοντά στα Γρεβενά. Τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα αναμένεται να ολοκληρωθούν τους πρώτους μήνες του 2024, ενώ στο σύνολό του ο αυτοκινητόδρομος προβλέπεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία έως το τέλος της τρέχουσας τετραετίας».