Οι νέοι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι που κατασκευάζονται στην Ελλάδα -Πότε θα ολοκληρωθούν, πώς θα αλλάξουν τη χώρα
Με ικανοποιητικούς ρυθμούς προχωρούν οι νέοι οδικοί άξονες που θα συρρικνώσουν τις αποστάσεις, καθιστώντας πιο ασφαλείς και γρήγορες τις μετακινήσεις των πολιτών.
Καθοριστική συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας και τη βελτίωση των μετακινήσεων των πολιτών θα έχουν οι νέοι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι που θα ενώσουν πολλές περιοχές.
Πρόκειται για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, Ε65, και την Αμβρακία Οδό, έργα που θα αλλάξουν τον χάρτη των μεταφορών με πολλαπλαστιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.
BUY NOW
ΒΟΑΚ
Με προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ και μήκος περί τα 300 χλμ., ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη και θα ενώσει την Κρήτη από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία.
Είναι χωρισμένος σε τρία διακριτικά μέρη, με τα δύο (Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος-Νεάπολη) να είναι συμβασιοποιημένα, ενώ υπογραφές θα πέσουν σύντομα και για το τμήμα παραχώρησης Χανιά-Ηράκλειο, μήκους 157.5 χλμ. και προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ.
Διεκδικητές του έργου παραχώρησης είναι οι «ΕΝΩΣΗ ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ» «ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM», -«ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών, Ακινήτων, Κατασκευών» και -«ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.».
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας
Στα στρατηγικής σημασίας έργα συγκαταλέγεται ο Ε65, ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, με μήκος 237 χλμ. Το έργο αφορά στην κατασκευή αυτοκινητοδρόμου ημικόμβο με Α.Θ.Ε. στο ύψος του Α.Κ. Θερμοπυλών έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία οδό μετά την Οξύνεια (συνολικό μήκος 181 χλμ.), καθώς και στη διαχείριση και συντήρηση του τμήματος της Α.Θ.Ε. από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας (συνολικό μήκος 57 χλμ.).
Σε πιο προχωρημένο στάδιο (94%) βρίσκεται το νότιο τμήμα του Ε65, Λαμία-Ξυνιάδα, μήκους 32,5% που θα παραδοθεί εντός του 2024. Νωρίτερα εντός του ίδιου έτους θα είναι έτοιμο το κομμάτι Τρίκαλα-Καλαμπάκα που εντάσσεται στο βόρειο τμήμα, Τρίκαλα-Εγνατία.
Έχει ήδη παραδοθεί και λειτουργεί πλήρως το τμήμα από Α/Κ Ξυνιάδας έως και τον Α/Κ Τρικάλων συνολικού μήκους 77,5 χιλιομέτρων, καθώς και 14,2 χλμ. του νότιου τμήματος (Ημικομβος Ε65 στον Α.Θ.Ε. έως Α/Κ Καρπενησίου).
Μόλις πάρει το έργο, στο πλήρες μήκος του (εντός τετραετίας) σάρκα και οστά, η μετακίνηση από Αθήνα στα Τρίκαλα και το αντίστροφο θα ολοκληρώνεται σε κάτω από 3 ώρες.
Πάτρα-Πύργος
Το έργο, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2025, θα έχει μήκος 75 χλμ. και έχει χωριστεί σε 3 εργοτάξια, καθένα εκ των οποίων το έχει αναλάβει από ένας όμιλος.
Ο όμιλος ΑΒΑΞ έχει αναλάβει το πρώτο, μήκους 21 χλμ., τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα, που χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο (Μιντιλόγλι-Κάτω Αχαία) είναι 13 χλμ. και λογίζεται ως το πιο απαιτητικό δεδομένου ότι αφορά σε διαπλάτυνση της εθνικής οδού με παράλληλη κυκλοφορία. Το υπόλοιπο τμήμα είναι νέα κατασκευή (νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας).
Το τμήμα από Καραίικα έως Γαστούνη κατασκευάζεται από την ΑΚΤΩΡ, ενώ το τμήμα από Γαστούνη έως Πύργο από την ΤΕΡΝΑ.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος έχει 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα. Οκτώ κόμβοι συνδέουν τον αυτοκινητόδρομο με πολλά χωριά και πόλεις καθώς και με τη βιομηχανική ζώνη της Πάτρας, με σχεδόν 200.000 ωφελούμενους.
Άκτιο Αμβρακία
Με μήκος 48,5 χλμ. εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο εντός του 2023, καθώς εκτελούνται εργασίες ασφαλτόστρωσης σε όλο το μήκος του τελευταίου υπό κατασκευή τμήματος που θα συνδέσει την Παράκαμψη Αμφιλοχίας με την περιοχή της Βόνιτσας.
Σε πλήρη ολοκλήρωση θα ξεκινά από Α/Κ Αμβρακίας της Ιόνιας Οδού και θα καταλήγει στην υποθαλάσσια σήραγγα Πρέβεζας - Ακτίου παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας.
Ορόσημο του έργου ήταν η παράδοση Παράκαμψη της Αμφιλοχίας - μήκους 17 χλμ.- τον Ιούλιο του 2022, η οποία -μεταξύ άλλων- απάλλαξε την πόλη από την κυκλοφορία των οχημάτων που διέρχονταν από και προς τη δυτική ακτή και τα νησιά του Ιονίου.
Με τη λειτουργία του συνόλου του νέου αυτοκινητόδρομου η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά ενώ θεαματική θα είναι, επίσης, η μείωση των αποστάσεων προς Άκτιο, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα.