Την ίδια ώρα που το Μετρό της Αθήνας αποκτάει νέα γραμμή και το Μετρό της Θεσσαλονίκης κινείται προς Καλαμαριά, εκτελείται ο σχεδιασμός για τις νέες επεκτάσεις των μέσων σταθερής τροχιάς.
Ένα νέο κεφάλαιο έχει ανοίξει από τις 30 Νοεμβρίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης με την παράδοση του Μετρό στους κατοίκους της πόλης. Πλέον το ενδιαφέρον στρέφεται στην εμπορική λειτουργία της επέκτασης της γραμμής προς Καλαμαριά που θα προσθέσει άλλους 78.000-80.000 επιβάτες/ημερησίως και θα σημάνει την προσθήκη άλλων 15 νέων συρμών που με τη σειρά τους θα μειώσουν τη συχνότητα των δρομολογίων στο 1,5 λεπτό.
Ταυτόχρονα, εργασίες επέκτασεις του δικτύου Μετρό εκτελούνται και στην πρωτεύουσα με πρωταγωνιστή το Α’ Τμήμα της Γραμμής 4, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ.
BUY NOW
Σύμφωνα, μάλιστα, με τον σχεδιασμό, οι ράγες των Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα συνεχίζουν να επεκτείνονται, με στόχο την άρση της απομόνωσης πολλών περιοχών, τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
Προαπαιτούμενο, φυσικά, για κάθε νέο έργο Μετρό αποτελεί -μεταξύ άλλων- η εύρεση των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Μετρό Θεσσαλονίκης
Τον Νοέμβριο του 2025 εκτιμάται θα προστεθεί η επέκταση προς Καλαμαριά με 5 σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.
Με τη λειτουργία της γραμμής προς Καλαμαριά, οι πρώτοι 11 σταθμοί, δηλαδή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την σταθμό της 25ης Μαρτίου θα είναι κοινοί. Έπειτα, η γραμμή προς Καλαμαριά θα διακλαδώνεται μέχρι τη Μίκρα.
Εν συνεχεία, πολιτική απόφαση που στηρίζεται εν πολλοίς σε πληθυσμιακά δεδομένα είναι το Μετρό να οδεύσει προς τα δυτικά. Η λίστα προτεραιοτήτων περιλαμβάνει την κατασκευή της «πράσινης» γραμμής που θα έχει αφετηρία τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και αφού θα περνάει από Αμπελόκηπους θα υφίσταται διπλή διακλάδωση στην περιοχή της Μενεμένης.
Η πρώτη θα καταλήγει στον Άνω Εύοσμο με ενδιάμεσες στάσεις σε Μενεμένη, Εύοσμο και Περιφερειακή, ενώ η δεύτερη θα περνάει από ΚΤΕΛ Μακεδονία, Επτανήσου και θα καταλήγει στο Κορδελιό.
Ψηλά στην ατζέντα βρίσκεται και η επέκταση της βασικής γραμμής προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία με τέρμα την περιοχή του νοσοκομείου Παπαγεωργίου. Παράλληλα, μελλοντικά η «πράσινη» γραμμή θα έχει κλάδο προς Πυλαία, περνώντας από Τούμπα και Χαριλάου, ενώ το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα φτάσει και στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Μετρό Αθήνας
Αυτή τη στιγμή εκτελούνται οι εργασίες για την κατασκευή του Α’ τμήματος της Γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου-Γουδή) με 15 σταθμούς (Άλσος Βεϊκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή).
Συνολικά εκτιμάται ότι με τη λειτουργία της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, αναμένεται να μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως, η έκλυση διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 318 tons/ημέρα, καθώς επίσης και θα εξοικονομηθούν 1.216 μεγαβατώρες ενέργειας.
Ο πρώτος μετροπόντικας με αφετηρία το φρέαρ Κατεχάκη, έχει περάσει από τους σταθμούς Γουδή και Ζωγράφου και πλέον ταξιδεύει για τον σταθμό Ιλίσια, ενώ ο δεύτερος που ξεκίνησε από το Φρέαρ Βεϊκου έχει πορεία προς τον σταθμό Γαλάτσι. Η συμβατική υποχρέωση του αναδόχου κατασκευής του έργου για την παράδοση του έργου είναι το καλοκαίρι του 2029, αν και πολλοί θεωρούν ότι το ορόσημο αυτό δεν θα επιτευχθεί, μιας και ήδη έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις -μεταξύ άλλων- εξαιτίας νομικών προσφυγών, αρχαίων και απαλλοτριώσεων.
Η επόμενη επέκταση του Μετρό είναι η επέκταση της (κόκκινης) Γραμμής 2 προς το Μενίδι που θα υλοποιηθεί με την προσθήκη έξι συνολικά σταθμών σε Παλατιανή, Ίλιον, Άγιο Νικόλαο, Καματερό, Ζεφύρι και τέλος το Μενίδι, στην Πλατεία Καράβου.
Στόχος, βέβαια, είναι η Γραμμή 2 να φτάσει και στα νότια προάστια με πρώτο σταθμό στην Άνω Γλυφάδα, κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, έναν δεύτερο στη συμβολή της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και έναν τρίτο στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα.
Επιπλέον, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, στόχος είναι η Γραμμή 4 να μεγαλώσει περαιτέρω, σε πρώτο στάδιο με το τμήμα «Γουδή-Μαρούσι» που θα καλύψει τη Λ. Κηφισίας, έναν από τους πλέον κορεσμένους κεντρικούς άξονες της πρωτεύουσας όπου η κυκλοφορία διεξάγεται καθημερινά μετ’ εμποδίων.
Παράλληλα, έχουν μελετηθεί από την Ελληνικό Μετρό, τουλάχιστον σε προκαταρκτικό στάδιο, η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, διευκολύνοντας την πρόσβαση στο ΚΠΙΣΝ (Ίδρυμα Νιάρχος) όπου κάθε χρόνο συρρέουν εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες.
Τέλος, υφίστανται σχέδια για επέκταση της Γραμμής στα 4 δυτικά, από το σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους δήμους Ιλίου και Πετρούπολης, μέσω Νέας Ιωνίας και Νέας Φιλαδέλφειας, αλλά και για επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια από τον σταθμό Κηφισιά προς τον κόμβο Βαρυμπόμπης, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του Μετρό με την Εθνική Οδό.