Ανεπιθύμητα γίνονται τα παλιά αυτοκίνητα σε όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες έχουν ριχθεί στη μάχη για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
«Τείχος» έναντι των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων έχουν αρχίσει να υψώνουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες με στόχο της μείωση τόσο της κυκλοφοριακής συμφόρησης όσο και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Γαλλία
Μία από τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπου τα ρυπογόνα αυτοκίνητα υπόκεινται σε αυστηρούς κυκλοφοριακούς περιορισμούς είναι το Παρίσι, το οποίο υποχρεώνει τους οδηγούς να προμηθευτούν το αυτοκόλλητο Crit'Air.
BUY NOW
Αυτό είναι απαραίτητο για όσους επιθυμούν να εισέλθουν στις περιοχές του Παρισιού που βρίσκονται εντός της περιμέτρου του αυτοκινητόδρομου Α86, από Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 08:00 έως τις 20:00, εκτός από τις επίσημες αργίες.
Συνολικά υπάρχουν έξι κατηγορίες αυτοκόλλητων (π.χ. Crit’Air 0, Crit’Air 1 κ.ο.κ.) καθένα εκ των οποίων έχει διαφορετικό χρώμα. Τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα εξοπλίζονται με το Crit’Air 0 (πράσινο), ενώ τα πιο ρυπογόνα με το Crit’Air 5 (γκρι).
Από τον Ιούλιο του 2023, για να εισέλθουν τα αυτοκίνητα εντός του κέντρου της γαλλικής πρωτεύουσας πρέπει να ανήκουν τουλάχιστον στην κατηγορία Crit’Air 2, δηλαδή βενζινοκίνητα Euro 4 και diesel Euro 5.
Πορτογαλία
Στην πρωτεύουσα της Πορτογαλίας, Λισαβόνα, εφαρμόζεται το Zona de Emissoes Reduzidas (ZER) το οποίο απαγορεύει την πρόσβαση στο ιστορικό κέντρο στα οχήματα που είναι παλαιότερα του 2000.
Όσον αφορά στην ευρύτερη περιφέρεια της Λισαβόνας, απαγορεύεται η κυκλοφορία των οχημάτων που είναι κατασκευασμένα πριν το 1997. Οι απαγορεύσεις ισχύουν από τις 7.00 π.μ. μέχρι τις 21:00 μ.μ.
Ιταλία
Σκληρά μέτρα έχουν λάβει και πολλές ιταλικές πόλεις, αν και η καθεμία από αυτές έχει χαράξει τη δική της πολιτική. Επί παραδείγματι, στη Ρώμη υπάρχουν οι λεγόμενες “ZTL” περιοχές (zona traffic limitato) όπου απαγορεύεται η πρόσβαση σε όλα τα αυτοκίνητα, εξαιρουμένων των ταξί, των αναπηρικών οχημάτων, και των ΙΧ που ανήκουν σε κατοίκους των ιστορικών αυτών περιοχών, ή σε άτομα που εργάζονται εντός αυτών.
Βέλγιο
Ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων (LEZ) απαντώνται στις Βρυξέλλες, την Αμβέρσα και την Γάνδη. Σε γενικό πλαίσιο, δεν επιτρέπεται η είσοδος σε diesel αυτοκίνητα Euro 4 και κάτω, όπως και σε βενζινοκινήτα Euro 1. Στις Βρυξέλλες η LEZ εφαρμόζεται 7 ημέρες την εβδομάδα, για 24 ώρες.
Ολλανδία
Στην Ολλανδία LEZ – υπό την ονομασία “Mileuzone”- εντοπίζονται στο Ρότερνταμ, το Άμστερνταμ και την Ουτρέχτη. Στην ολλανδική πρωτεύουσα, απαγορεύεται να κυκλοφορούν αυτοκίνητα diesel Euro 3 και κάτω. Οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 100 ευρώ, με τους έλεγχους να διενεργούνται σε 24ωρη βάση.
Aπό την 1η Ιανουαρίου του 2025, για να κυκλοφορήσει στη LEZ του Άμστερνταμ ένα ντιζελοκίνητο όχημα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον Euro 5.
Γερμανία
Στη Γερμανία, τα οχήματα πρέπει να φέρουν ένα αυτοκόλλητο, το χρώμα (κόκκινο, κίτρινο και πράσινο) του οποίου διαφέρει ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων. Κόκκινο φέρουν τα πιο ρυπογόνα οχήματα, και πράσινο όσα είναι τα λιγότερο ρυπογόνα. Στις περισσότερες LEZ των περισσότερων γερμανικών πόλεων εισέρχονται μόνο όσα φέρουν πράσινο αυτοκόλλητο, με τους παραβάτες να τιμωρούνται με πρόστιμο 100 ευρώ.
Ηνωμένο Βασίλειο
Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν ανήκει στην ΕΕ, αλλά έχει εφαρμόσει μία από τις αυστηρότερες πολιτικές όσον αφορά την απομάκρυνση από τα αστικά κέντρα των ρυπογόνων οχημάτων, μέσω των Ultra Low Emission Zones (ULEZ).
Στο Λονδίνο μπορούν να εισέλθουν τα βενζινοκίνητα οχήματα Euro 4 και τα diesel Euro 6, με το πρόστιμο να ανέρχεται σε 180 λίρες. Όσα αυτοκίνητα δεν πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων, μπορούν να εισέλθουν στην ULEZ καταβάλοντας ένα ποσό της τάξεως των 12,50 λιρών/ημέρα.
Ισπανία
Στις ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων στρέφεται και η Ισπανία, όπου μέχρι το τέλος του 2023, όλες οι πόλεις με πληθυσμό άνω των 50.000 κατοίκων πρέπει να ορίσουν… απαγορευτικά όρια. Και εδώ υπάρχουν αυτοκόλλητα που εκδίδονται με βάση τo πρότυπο εκπομπών ρύπων. Στη Μαδρίτη, όσα ρυπογόνα οχήματα εισέρχονται στη LEZ τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ.
Ελλάδα
Υπενθυμίζεται ότι στην Αθήνα ισχύει το μέτρο του Δακτυλίου με την εκ περιτροπής κυκλοφορία. Εξαιρούνται και μπαίνουν ελεύθερα τα εκ κατασκευής, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, οχήματα φυσικού αερίου και υγραερίου.
Τα αυτοκίνητα EURO 6, πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120 γρ./χλμ. (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης-New European Driving Cycle /NEDC), τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και την 31/12/2020.