Πέρασαν 20 χρόνια από τις αρχές Μαρτίου του 2004 που η Fiat παρουσίασε, στο Σαλόνι της Γενεύης, το πρωτότυπο που θα αναβίωνε το θρυλικό “500ράκι” του 1957. Και τώρα το γιορτάζει με μια ειδική έκδοση του Fiat 500.
Το πρωτότυπο εκείνο, του 2004, ήταν το Trepiuno. Τα σχεδιαστικά κέντρα Advanced Design Studio και Centro Stile της Fiat ανέλαβαν το δύσκολο έργο να αναβιώσουν το “500ράκι”-ένα από τα σημαντικότερα citycars της μαζικής αυτοκίνησης- για την αστική μετακίνηση του 21ου αιώνα.
Το Trepiuno, που παρουσίασαν στη Γενεύη, κέρδισε αμέσως διθυραμβικές κριτικές για τον τρόπο που προσέγγισε τον εμβληματικό πρόγονό του, καθορίζοντας τις προδιαγραφές του απογόνου που θα έθετε νέα δεδομένα στις αστικές μετακινήσεις -και θα γινόταν best-seller- τις δύο δεκαετίες που θα ακολουθούσαν.
BUY NOW
Είκοσι χρόνια, λοιπόν, μετά από εκείνο το πρωτότυπο, ο τομέας Stellantis Heritage του γιαντιαίου ιταλο-γαλλικού ομίλου στον οποίο ανήκει η Fiat παρουσίασε, ως φόρο τιμής στο Trepiuno, τη συλλεκτική έκδοση 500 Tributo Trepiuno.
Πρόκειται για μια περιορισμένων αντιτύπων έκδοση του Fiat 500 της τελευταίας γενιάς. Το καθένα από αυτά τα αντίτυπα θα έχει το επίσημο Πιστοποιητικό Γνησιότητας της Stellantis Heritage, και θα πωλείται απευθείας μέσω του προγράμματος “Reloaded By Creators” της εταιρείας.
Επικεφαλής του τμήματος ιστορικής κληρονομιάς της Stellantis (για τις Alfa Romeo, Fiat, Lancia, και Abarth) είναι ο Roberto Giolito, ο οποίος το 2004 ήταν επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος Advanced Design του Fiat Group.
Το 500 Tributo Trepiuno βασίζεται στο σημερινό Fiat 500 Hybrid και αναβιώνει την “ατμόσφαιρα” του αρχικού πρωτοτύπου του 2004 από άποψη εξωτερικών και εσωτερικών λεπτομερειών, χρωμάτων και υλικών.
Το αμάξωμα είναι επενδεδυμένο με το λευκό χρώμα “Trepiuno”, οι ζάντες πέντε ακτινών είναι εξειδικευμένες με αποκλειστικό καπάκι στο κέντρο τους, ενώ τα πίσω φωτιστικά σώματα διαθέτουν το logo της Fiat σε μπλε φόντο, παραπέμποντας στο σύμβολο του 1999 με το οποίο η εταιρεία του Τορίνου γιόρτασε τότε έναν αιώνα ζωής.
Το εσωτερικό έχει σκούρες κόκκινες (προς το καφέ) επενδύσεις και δίχρωμα δερμάτινα καθίσματα, με ραμμένο το logo “Trepiuno XX”. Το ταμπλό, επίσης, διαθέτει τα γνήσια αρχικά σχέδια του πρωτοτύπου Trepiuno που είχε φιλοτεχνήσει ο Giolito την εποχή εκείνη.
«Το 500 Tributo Trepiuno είναι ο φόρος τιμής μας σε ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο, που έπαιξε βασικό ρόλο στην εξέλιξη της σύγχρονης ιστορίας της Fiat», εξήγησε ο Roberto Giolito. «Για να γιορτάσει αυτή τη σημαντική επέτειο, η ομάδα της Heritage κυκλοφορεί περιορισμένο αριθμό συλλεκτικών μοντέλων με τη διαισθητική σχεδίαση -σε ένα σύγχρονο 500 Hybrid- που έμελλε να οδηγήσει στο σύγχρονο 500 - ακρογωνιαίο λίθο στην ιστορία και τα περισσότερα από εκατό χρόνια της Fiat. Ένα σύμβολο της ιταλικής δημιουργικότητας και ευρηματικότητας, που έχει εισχωρήσει στη συλλογική φαντασία», πρόσθεσε ο Ιταλός.
Το αυτοκίνητο που τα ξεκίνησε όλα, βεβαίως, ήταν το θρυλικό Nuovo 500 του 1957, ενώ το η αναβίωσή του, το Trepiuno, ήταν ένα mini αυτοκίνητο πόλης με μήκος μόλις 3,3 μέτρων και όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες της εποχής - βασισμένο σε μια υψηλής αντοχής πλατφόρμα κατασκευασμένη από χάλυβα και αλιυμίνιο, που παρέχει πρωτοφανή για την εποχή επίπεδα ασφάλειας σε ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης.
Το όνομα Trepiuno παραπέμπει στην πολυχρηστικότητα του εσωτερικού, που προσέφερε δύο θέσεις για τους εμπρός επιβάτες, μία πίσω θέση με την μετακίνηση του καθίσματος του συνοδηγού προς τα εμπρός και μία θέση ανάγκης πίσω από τον οδηγό. Μία από τις παραπομπές στο παλιό 500 ήταν τα μικρά κυκλικά φλας που ήταν μεμονωμένα από τους επίσης κυκλικούς προβολείς.
«Η ιδέα μου με την ομάδα μου, Advanced Design -που ιδρύθηκε το 2002 και αποτελείται από νέους σχεδιαστές από διάφορους τομείς- ήταν να αφαιρέσω κάθε διακοσμητική φόρμα και να χρησιμοποιήσω το μινιμαλιστικό σχέδιο του 500, το οποίο σήμαινε κυρίως τη χρήση επικαλυπτόμενων επιπέδων όπως στο 500 του Giacosa», συμπλήρωσε ο Giolito.
«Μεταξύ 2004 και 2006, ολόκληρη η ομάδα της Fiat κλήθηκε να αναπτύξει τα μηχανικά μέρη και το σχεδιασμό. Το έργο θα καθοδηγούνταν από τους σχεδιαστές του Trepiuno, οι οποίοι δημιούργησαν ένα όχημα παραγωγής που ξεπέρασε το πρωτότυπο όσον αφορά την αισθητική, την προσοχή στη λεπτομέρεια και το συνολικό μέγεθος, παρόλο που ήταν μερικά εκατοστά μεγαλύτερο», κατέληξε ο Ιταλός σχεδιαστής.