Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι που δεν θα έχουν διόδια στην Ελλάδα -Ποιοι είναι, πού θα κατασκευαστούν

Διόδια

Δίχως να σταματούν σε σταθμούς διοδίων θα κινούνται οι ταξιδιώτες σε αρκετούς οδικούς άξονες που θα εγκαινιαστούν τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας.

Νέοι αυτοκινητόδρομοι θα προστεθούν τα επόμενα χρόνια στο οδικό δίκτυο της χώρας μας, συνδράμοντας στη βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης των ταξιδιωτών, και στην οικονομική ανάπτυξη μιας πληθώρας περιοχών της περιφέρειας.

Πολλοί, μάλιστα, από τους νέους οδικούς άξονες θα επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να μετακινούνται δίχως να καταβάλουν διόδια, δεδομένου ότι οι σταθμοί θα λάμπουν δια της απουσίας τους.

Πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), με πληρωμές διαθεσιμότητας. Αυτό σημαίνει ότι κατά την περίοδο λειτουργίας και συντήρησης των οδικών αξόνων, οι ανάδοχοι και διαχειριστές τους θα λαμβάνουν ένα προκαθορισμένο χρηματικό ποσό από το Δημόσιο. Επομένως, στους οδικούς άξονες που υλοποιούνται με το εν λόγω μοντέλο δεν υπάρχουν διόδια, σε αντίθεση με τις συμβάσεις παραχώρησης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Flyover

Η σύμβαση προϋπολογισμού 373 εκ. ευρώ υπεγράφη στις 19 Δεκεμβρίου 2022 και αφορά στην αναβάθμιση της υπάρχουσας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης.

Θα κατασκευαστεί μια Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρος (ΥΤΛ, το λεγόμενο FlyOver), μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 4 χλμ. σε συνεχή γέφυρα, με 4 λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση.

Με την κατασκευή του θα διαμορφωθεί ένας οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών που θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης.

Σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι εργασίες για το σημαντικό έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα) της Θεσσαλονίκης προχωρούν με βάση τα χρονοδιάγραμματα, ενώ η παράδοσή του τοποθετείται για τον Μάιο του 2027.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θεσσαλονίκη-Έδεσσα

Με προϋπολογισμό άνω των 400 εκ. ευρώ το οδικό έργο κρίνεται για αναγκαίο για την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας, δεδομένου ότι η Έδεσσα είναι η μόνη πρωτεύουσα νομού της Κεντρικής Μακεδονίας που δεν συνδέεται απευθείας, μέσω αυτοκινητοδρόμου, με τη Θεσσαλονίκη.

Ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, συνολικού μήκους περίπου 80 χλμ., περιλαμβάνει τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, κακή ορατότητα, μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση καθώς διέρχεται μέσω πόλεων.

εγνατία οδός

Με τον νέο οδικό άξονα, οι διελεύσεις δεν θα γίνονται μέσα από τη Χαλκηδόνα και Γιαννιτσά, γεγονός που θα αναβαθμίσει την ασφάλεια και θα διευκολύνει τη μετακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων προϊόντων.

Η διαγωνιστική διαδικασία προχωράει, με τον 1ο Κύκλο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου (Β.Ι. Φάση) να έχει ολοκληρωθεί τον περασμένο Ιούλιο. Μετά την υποβολή σχολίων από τους προεπιλεγέντες θα ακολουθήσει και ο 2ος Κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, και θα πάρει σειρά η σύνταξη του τεύχους υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών με προβλεπόμενη ημερομηνία τον Νοέμβριο του 2024.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο 1ο τρίμηνο του 2025, γεγονός που θα βάλει το έργο… για τα καλά στις ράγες της υλοποίησης.

Δράμα-Αμφίπολη

Το ίδιο χρονοδιάγραμμα ισχύει και τον οδικό άξονα Δράμα-Αμφίπολη που αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, συνολικού μήκους 43 χλμ., είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη και από Μαυρολεύκη σε Δράμα.

H κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή νέων τμημάτων περίπου 29,5 χλμ. Ο προϋπολογισμός είναι 248,5 εκατ. ευρώ.

Καλαμάτα -Ριζόμυλος - Πύλος -Μεθώνη 

Για το έργο προϋπολογισμού 310 εκ. ευρώ προχωρά η εκπόνηση οριστικών μελετών, ενώ έχει γίνει εγκατάσταση δύο εργοταξίων και υλοποιούνται πρόδρομες εργασίες.

Αφορά στην κατασκευή-αναβάθμιση της Ε.Ο. Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, συνολικού μήκους 50 χλμ. Περιλαμβάνει τα ακόλουθα διακριτά τμήματα: Το τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος έχει μήκος 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος-Πύλος έχει μήκος 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος-Μεθώνει είναι μήκους 7,9 χλμ.

Με την ολοκλήρωση του ο νέος οδικός άξονας θα συνδέσει την πρωτεύουσα της Μεσσηνίας, Καλαμάτα, με τους σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς σε Πύλο και Μεθώνη, λειτουργώντας συνεργατικά με το Διεθνές Αεροδρόμιο Καλαμάτας.

ΒΟΑΚ

Στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος δεν θα υπάρχει καταβολή διοδίων καθώς στο πρώτο τμήμα η αποπληρωμή θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας του Ελληνικού Δημοσίου (είναι ΣΔΙΤ), ενώ το έτερο προχωρά ως δημόσιο έργο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διόδια θα υπάρχουν μόνο στο βασικό τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, που θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης. Αυτά θα είναι αναλογικά/ηλεκτρονικά, δηλαδή με χιλιομετρική χρέωση, ενώ θα εφαρμοστεί και το σύστημα με τα «σκιώδη» διόδια, δηλαδή το Δημόσιο θα καταβάλλει συμπληρωματικά διόδια από τον κρατικό κορβανά, ώστε να καλύψει το οικονομικό κενό που εκτιμάται ότι θα έχει ο ανάδοχος παραχωρησιούχος σε επίπεδο εσόδων, λόγω των χαμηλών κυκλοφοριακών διελεύσεων.

Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ. και θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ