Κι όμως υπήρξε μια μεγάλη περίοδος στην ιστορία των Ιταλών που όχι μόνο κατασκεύαζαν διαφόρων τύπων βαρέα οχήματα, αλλά τα τρόλεϊ που έφτιαχναν, αποτελούσαν την ραχοκοκκαλιά των ηλεκτρικών MMM της Αττικής.
Λίγοι γνωρίζουν το γεγονός ότι η Αθήνα είχε ένα από τα ευρύτερα δίκτυα δρομολογίων στην Ευρώπη τις τελευταίες 10ετίες του 20ου αιώνα και ακόμη λιγότεροι ίσως ότι τα περισσότερα ήταν ιταλικής κατασκευής, από τις FIAT, Lancia και Alfa Romeo. Ναι, ειδικά για τις δύο τελευταίες εταιρείες, η κατασκευή ενός οχήματος βαρέως τύπου ακούγεται σίγουρα ως κάτι αλλόκοτο στα αυτιά όλων εκείνων που τις έχουν συνδέσει στο μυαλό τους με τις μεγάλες αγωνιστικές τους επιτυχίες αλλά και τα μοναδικά αυτοκίνητα τους, κάποια από τα οποία θα μείνουν για πάντα στην ιστορία των τεσσάρων τροχών.
Είναι ωστόσο γεγονός, όπως γεγονός είναι ότι μετά από την Ιταλία, τα ιταλικά τρόλει που έγραψαν τα περισσότερα χιλιόμετρα εκτός της γειτονικής χώρας, γύρναγαν τους τροχούς τους επί ελληνικού εδάφους. Η γειτονική χώρα ήταν μία από τις πρωτοπόρες στην εξέλιξη των τρόλει με τον συγκεκριμένο τύπο λεωφορείου και τεχνολογίας να έχει και τη «συμπάθεια» του φασιστικού κόμματος του Mussolini που οδήγησε στην ευρεία χρήση του σε πολλές πόλεις της Ιταλίας αλλά και στην εξαγωγή τους και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, ακόμη και στην άλλη μεριά του Ατλαντικού.
BUY NOW
Τα τρόλεϊ της Alfa Romeo στην Αθήνα
Το 1953 και 1954 «αποβιβάστηκαν» στην Αθήνα δεκάδες καινούρια ιταλικά τρόλει, 80 στον αριθμό, όλα τους από την Alfa Romeo. Σύμφωνα με πηγές τα τρόλεϊ δόθηκαν από την Ιταλία στην Ελλάδα ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων, ενώ ένας αριθμός από αυτά αγοράστηκε από την Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (Η.Ε.Μ), εν μέρει με δάνειο από την Εθνική Κτηματική Τράπεζα της Ελλάδος, σύμφωνα και με την δίτομη έκδοση «Από τα Παμφορεία στο Μετρό».
Οι τρεις άξονες των τρόλεϊ της Alfa Romeo ήταν ένα από τα γνωρίσματα που τα έκανε να ξεχωρίζουν. Η πρώτη παρτίδα που αποτελούνταν από 40 τρόλει, χρησιμοποιήθηκε στη νέα τότε γραμμή τρόλεϊ -και πρώτη στην Αθήνα- «Πατήσια - Αμπελόκηποι». Η γραμμή λειτούργησε για πρώτη φορά στις 27 Δεκεμβρίου του 1953, αντικαθιστώντας εκείνη του τραμ, ενώ η παραλαβή της δέυτερης παρτίδας που ακολούθησε ολοκληρώθηκε στα μέσα Νοεμβρίου του 1955 και μπήκε σε λειτουργία στις αρχές του 1955.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία Alfa Romeo 140 AF «ντύνονταν» από την ιταλική αμαξοποιία Casaro και είχαν μήκος 12 μέτρα και πλάτος 2,5 μέτρα. Έφεραν ηλεκτρικά συστήματα της Compagnia Generale di Elettricita (GCE), ενώ τα μηχανικά τους μέρη προέρχονται από την Alfa Romeo. Μπορούσαν μπορούσαν να μεταφέρουν έως και 100 επιβάτες, εκ των οποίων οι 27 καθήμενοι. Ο ηλεκτρικός τους κινητήρας απέδιδε 163 ίππους (120 KW) και έφεραν δύο διαφορικά με μηχανικό διανομέα της ισχύος, με το σύστημα πέδησης να αποτελείται από αερόφρενα και χειρόφρενα.
Η πρώτη φουρνιά τρόλεϊ των Ιταλών έλαβε αριθμούς κυκλοφορίας 1001-1080. Ακολούθησε και μια δεύτερη, αυτή τη φορά με αγορά από το ελληνικό κράτος οχτώ (8) μεταχειρισμένων τρόλεϊ της Alfa Romeo από την πόλη της Φλωρεντίας, στις αρχές της 10ετίας του '70, με αριθμούς 1128-1135.
Τα τρόλει της ιταλικής εταιρείας παρέμειναν ενεργά για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρά την έλευση νεώτερων και πιο σύγχρονων τρόλεϊ, αποδεικνύοντας στην πράξη την μεγάλη αξιοπιστία τους, με τα τελευταία από αυτά να αποσύρονται από την κυκλοφορία στις αρχές της 10ετίας του '90 (1991)! Εμείς μπορούμε ακόμη να τα θαυμάζουμε καθώς αποτέλεσαν «κομπάρσοι» σε αρκετές ελληνικές ταινίες των 60s και 70s.
Δείτε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ